تبیان، دستیار زندگی
خوک را به سبد غذایی خود اضافه کنید! شما می توانید اینکار را نه زیاد دور از چشم مسئولین انجام دهید و البته باید جوابگوی چند چیز باشد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دسر خوک با مشروبات الکلی!+عکس

خوک را به سبد غذایی خود اضافه کنید! شما می توانید اینکار را نه زیاد دور از چشم مسئولین انجام دهید و البته باید جوابگوی چند چیز باشید!

امیر رضوانی-بخش اجتماعی تبیان
دسر خوک با مشروبات الکی!

این روزها غیر از خوردن هوای آلوده، در معرض آلودگی صوتی بودن و پارازیت، از ناحیه خوراکی ها نیز مردم در خطر هستند. این در خطر بودن، گاهی با سبزی های آلوده، برنج های هندی، روغن پالم و حتی آب نیترات دار معنی پیدا می کند و گاهی هم با مرغ های  هورمونی و سرب دار، سوسیس و کالباس سرطان زا و خوراکی های حرام چون الکل و مواد خوکی!
موج  سرطان و بیماری های ناشی از مواد غذایی، آمارهای خوبی با خود به همراه ندارد این موارد فقط  ناشی از تغذیه با خوراکی های لوکس! چون پفک و سوسیس و کالباس قابل مشاهده نیستند بلکه متاسفانه وارد قوت غالب مردم چون سبزیجات، گوشت، شیر و روغن هم شده اند!  این ناامنی غذایی در محصولات حلال، متاسفانه با موارد غیر حلال نیز آمیخته است. اخباری مبتنی بر فروش گوشت خوک در برخی از فروشگاه ها چندی پیش در رسانه ها مطرح شده بود، از فروش کالباس خوک کیلویی 45 هزار تومان بوده است تا فروش کنسرو های گوشت آن. این کنسروها برای اولین بار به طور رسمی در ویترین دو فروشگاه در شهر رشت با قیمت18.800 تومان رسانه ای شد. اما نفوذ خوک در سبد محصولات ایرانی به همین جا ختم نشده  و تا دخانیات نیز رسوخ کرده و شاهد ورود سیگارهایی که فیلتر آنها دارای عصاره گوشت خوک است،بوده ایم.

مسلما نتیجه ای جز اینکه مسئولین باید بیشتر به فکر امنیت غذایی و بهداشتی مردم باشند مورد توقع نیست. اینکه فراتر از محصولاتی چون پفک، نوشابه و  سوسیس و کالباس؛  فکری برای سلامت محصولات اساسی تر ی چون آب، سبزیجات و گوشت و مرغ کنند و همچنین  از رشد، توزیع و مصرف مواد غذایی حرام چون گوشت خوک و مشروبات الکلی جلوگیری کنند

غیر از گوشت خوک گوشت های حرام دیگر نیز در رستوران ها و برخی از سوپر گوشت ها یافت می شوند همچون گوشت کوسه و یا هشت پا! اما  نوشیدنی های غیر مجاز و حرام هم از این دایره دور نیستند مصرف مشروبات الکلی و عرضه آن در برخی از فروشگاه ها و سرو آن در برخی از رستوران ها نیز قابل تامل است. ستاد مبارزه با موادمخدر  سال 82 ،میانگین زمان دسترسی به انواع مختلف موادمخدر را 22دقیقه و مشروبات الکلی را 17دقیقه اعلام کرده بود(1) و البته وزارت بهداشت هم آمار های عجیب و غریبی از میزان مصرف آن در کشور می دهد که باید مطابق آن میانگین میزان دسترسی کمتر شده باشد ؛ هر چند وضعیت ایران در آمار جهانی ، با توجه به کشورهای دیگر وضعیت نامطلوبی نیست اما رشد این موضوع قابل توجه و نگران زاست. موضوع مشروبات نیز مانند گوشت خوک سر از محصولات عجیب و غریب تر در آورده است و در قهوه خانه ها توتون شراب! عرضه می شود.

خطر سلامتی و سرطان زا بودن

این موارد نه تنها از نگاه دین و مطابق احکام اسلامی و فتوای مراجع حرمت داشته بلکه از نظر بهداشت و سلامتی نیز خطرات بسیاری همچون سرطان  و اعتیاد را  به دنبال دارند. البته به طور حتم نهی اسلام از این مواد علاوه بر دلایل گوناگونی که خواهد داشت مطمئنا ریشه در موضوع سلامتی هم دارد. طبق اعلام IARC، شواهد و مدارک پزشکی کافی برای ارتباط دادن مصرف بیش از حد مواد فرآوری شده ای که بیشتر از گوشت خوک و کمتر از گوشت گاو تهیه شده است با سرطان روده وجود دارد. با مصرف روزانه هر پنجاه گرم از این مواد،احتمال ابتلا به سرطان روده در یک فرد میانسال، 18 درصد افزایش می یابد. مطالعات و بررسی های IARC نشان می دهد که رابطه آشکاری بین مصرف گوشت های فرآوری شده و سرطان روده وجود دارد.
طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت، سه کشور کره جنوبی، اسلوواکی و مجارستان که نرخ ابتلا به سرطان روده در آنها بالاست، از مصرف کنندگان قابل توجه گوشت خوک هستند.

دسر خوک با مشروبات الکی!

فرهنگ سازی

اولین راه جلوگیری از این موارد که البته مصرف کنندگان آن نسبت به کل جمعیت کشور قابل توجه نیستند، فرهنگ سازی است. در ابتدا فرهنگ سازی و آگاهی بخشی نسبت به سبک تغذیه ای خوراکی حلال، چرایی و چیستی آن و بعد آشنایی با رژیم های غذایی حرام و آسیب زا و دلایل نهی از این موارد و محصولات متاسفانه سبک تغذیه ای فست فودی و مک دونالدی آسیب های بهداشتی و سلامتی را وارد سبک زندگی های ما کرده است.

جلوگیری از قاچاق

درکنار فعالیت های ایجابی نباید از اقدامات سلبی نیز غفلت کرد چرا که سهم قاچاقچیان و  وارد کنندگان در وجود این موضوع در کشور ما قابل اغماض نیست.  اقتصاد ما از پدیده قاچاق سالانه بسیار آسیب می بیند اما قاچاق کالاهای اینچنین علاوه بر ضرر اقتصادی ضرر سلامتی هم به دنبال دارد. کارشناسان به طور خاص برای مبارزه با این موضوع و آسیب های آن در کشور بر مسئله مبارزه با قاچاق این کالاها تاکید دارند.

غیر از گوشت خوک گوشت های حرام دیگر نیز در رستوران ها و برخی از سوپر گوشت ها یافت می شوند همچون گوشت کوسه و یا هشت پا! اما  نوشیدنی های غیر مجاز و حرام هم از این دایره دور نیستند مصرف مشروبات الکلی و عرضه آن در برخی از فروشگاه ها و سرو آن در برخی از رستوران ها نیز قابل تامل است

برخورد با متخلفین

اما متخلفینی که در این رابطه باید با آنها برخورد شود تنها قاچاق کنندگان نیستند بلکه باید با عرضه کنندگان این محصولات که قابل شناسایی نیز می باشند برخورد شود. کسانی که با امنیت غذایی  و سلامتی مردم بازی می کنند نباید هیچ گونه مورد ترحم و بخشودگی قرار گیرند چرا که برخی از این اقلام نه تنها مشکلات فردی ایجاد می کنند بلکه در دامن زدن به بحران های عمومی در موضوع سلامتی همچون سرطان نقش دارند.

کلام آخر

مسلما نتیجه ای جز اینکه مسئولین باید بیشتر به فکر امنیت غذایی و بهداشتی مردم باشند مورد توقع نیست. اینکه فراتر از محصولاتی چون پفک، نوشابه و  سوسیس و کالباس؛  فکری برای سلامت محصولات اساسی تر ی چون آب، سبزیجات و گوشت و مرغ کنند و همچنین  از رشد، توزیع و مصرف مواد غذایی حرام چون گوشت خوک و مشروبات الکلی جلوگیری کنند چرا که اگر امروز تولید کنندگان در تولید و توزیع مواد مصرفی و برای سود بیشتر امنیت مردم را به خطر بیندازند علاوه بر مشارکت در گناه آن، هزینه های بعدی درمانی به کشور و مردم متحمل می کنند.
بحث امنیت غذایی و تغذیه تا آنجا اهمیت دارد که برخی از  کشورها بر علیه کشورهای دیگر از این موضوع برای آسیب رسانی و در جهت تروریسم استفاده می کنند. یکی از این مسائل که اخیرا عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران بدان عکس العمل نشان داده است قانونی شدن طرح اگروتروریسم در خلال تصویب لایحه برنامه ششم توسعه کشور است. وی با مشکوک خواندن این مسئله می گوید: خود اروپایی ها ورود محصولات تراریخته(2) را محدود کرده اند!
امروز علاوه بر خطرهایی که ممکن است که از خارج از مرزها ما را تهدید کند  متاسفانه در داخل با خطر تهدیدات غذایی توسط تولید کنندگان و توزیع کنندگان و فروشندگان روبرو هستیم.

پی نوشت:

1- خبرآنلاین
2- مواد غذایی تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) به محصولاتی اطلاق می شود که از انتقال یک یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده مختلف به وجود می آید. این موارد چنان مضر است که می تواند به عنوان یک «سلاح» تمام عیار علیه ملت ها به عنوان عامل ایجاد #سرطان ها و حتی #عقیم سازی نسل هامورد استفاده قرار گیرد.