تبیان، دستیار زندگی
برخی مواد غذایی شهرت بدی پیدا کرده اند یا مثلاً این تصور هست که با مصرف آن ها چاقی حاصل می شود؛ مانند ران مرغ، تخم مرغ، کره بادام زمینی و غیره. در این مطلب قصد داریم در خصوص شایستگی این مواد غذایی بیشتر صحبت کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این مواد غذایی شایسته ی شهرتی بهتر هستند

برخی مواد غذایی شهرت بدی پیدا کرده اند یا مثلاً این تصور هست که با مصرف آن ها چاقی حاصل می شود؛ مانند ران مرغ، موز، تخم مرغ، کره بادام زمینی و غیره. در این مطلب قصد داریم در خصوص شایستگی این مواد غذایی بیشتر صحبت کنیم.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
موز

سلامتی، آرزوی همه ی ماست و یکی از راه های سالم ماندن داشتن تغذیه ای مناسب است. تغذیه ی مناسب نیز در گرو انتخاب مواد غذایی سالم و مفید خواهد بود. اما برخی مواد غذایی شهرت بدی پیدا کرده اند یا مثلاً این تصور هست که با مصرف آن ها چاقی حاصل می شود. واقعیت این است که برخی از این مواد غذایی مانند آووکادو یا ران مرغ و تخم مرغ و غیره شایسته ی شهرت بهتری هستند. در این مطلب قصد داریم در خصوص شایستگی این مواد غذایی بیشتر صحبت کنیم.

موز

موز یکی از میوه های معروف و پرطرفدار در سرتاسر جهان است. دلیل آن نیز شیرین و خوش طعم بودن این میوه است. در واقع موز یک میوه ی حاوی قند و کربوهیدرات بوده و به همین دلیل در تهیه ی انواع دسرهای شیرین مورد استفاده قرار می گیرد. دیدن این میوه روی دسرهای حاوی بستنی و خامه و غیره باعث شده است که برخی افراد به چشم بد به این میوه نگاه کنند. اما واقعیت این است که موز یک میوه ی سالم است. این میوه سرشار از پتاسیم، فیبرها و ویتامین های C و B6 بوده و انرژی خوبی به بدن می رساند.

کره ی بادام زمینی نیز حاوی میزان کمابیش زیادی از مواد چرب است. در نتیجه طبیعی است که شهرت خوبی نداشته باشد. اما نیازی نیست که خودتان را از این کره که حاوی میزان قابل توجهی پروتئین، فیبر و ویتامین E است محروم کنید. می توانید هر از گاهی آن را در برنامه ی غذایی تان بگنجانید

ران مرغ

اکثر متخصصان رژیم درمانی به افرادی که قصد لاغری دارند توصیه می کنند که از خوردن ران مرغ بپرهیزند و از سینه ی مرغ بدون پوست استفاده کنند. اما واقعیت این است که چربی موجود در ران مرغ خیلی بیشتر از سینه ی آن نیست. ران مرغ سرشار از چربی های اشباع نشده ی مونو بوده و برای قلب مفید است. این قسمت از مرغ خیلی زود طبخ می شود و بدون شک طعم بهتری نیز دارد. توصیه می کنیم به مدت چند ساعت آن را با پیاز، آب لیمو و غیره طعم دار کرده و در فر آماده کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از آن دست مواد غذایی است که باید تجدیدنظر جدی در خصوص آن شود. این ماده ی غذایی نیز حاوی مواد چرب است و بهتر است از خوردن روزانه ی آن پرهیز شود. اما باید گفت که تخم مرغ سرشار از ویتامین A و D و همچنین آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین است. این ماده ی غذایی همچنین حاوی میزان زیادی پروتئین است که احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند. اگر نگران میزان چربی آن هستید می توانید یک عدد تخم مرغ کامل را به همراه چند عدد تخم مرغ بدون زرده (فقط سفیدی تخم مرغ) هم زده و استفاده کنید. برای افرادی که از چربی زرده ی تخم مرغ خودداری می کنند استفاده از سفیده ی بیشتر بهترین ترفند برای بهره مندی از خواص آن است.

تخم مرغ

قهوه

خیلی از افراد نمی توانند از قهوه ی صبحگاهی که محرک بدنشان برای شروع یک روز کاری است بگذرند و در طول روز نیز چندین فنجان قهوه می خورند و این مسئله باعث شهرت بد قهوه شده است. کافئین موجود در قهوه می تواند اعتیادزا باشد. علاوه بر این افزودن شیر یا خامه و شکر به قهوه آن را به ناسالم تر بودن نزدیک تر می کند. اما شما می توانید یک فنجان قهوه ی سبک تر (منظورمان رقیق تر است) و با شیر کم چرب و عسل میل کنید. همچنین لازم است که در نوشیدن آن زیاده روی نکنید و از یک تا دو فنجان فراتر نروید. محققان American Diabetes Association بر این عقیده هستند که کافئین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

ذرت

امروزه اکثر مواد غذایی ناسالم مانند انواع بیسکوییت ها و اسنک ها را با شربت ذرت تهیه می کنند که سرشار از فروکتوز است. همین مسئله نیز باعث شهرت بد ذرت شده است. اما خود ذرت یکی از سبزیجات سالم و سرشار از پروتئین، فیبرها و ویتامین B است که انرژی بدن را افزایش می دهند. می توانید ذرت را در تهیه ی انواع غذاها و سوپ ها استفاده کنید. تنها چیزی که باید مراعات کنید پرهیز از زیاده روی و اجتناب از افزودن نمک و کره ی زیاد به آن است.

چربی موجود در ران مرغ خیلی بیشتر از سینه ی آن نیست. ران مرغ سرشار از چربی های اشباع نشده ی مونو بوده و برای قلب مفید است. این قسمت از مرغ خیلی زود طبخ می شود و بدون شک طعم بهتری نیز دارد

آووکادو

حق با شماست. آووکادو یک میوه ی سرشار از چربی است. اما در حین حال یک میوه ی پرخاصیت و حاوی میزان زیادی چربی های طبیعی است. آووکادو شایسته ی شهرت بهتری است. چون چربی های آن از نوع چربی های اشباع نشده ی مونو هستند. در نتیجه نمی توان آن ها را در رده ی چربی های موجود در مواد غذایی تصفیه شده مانند همبرگر، هات داگ ها و بستنی های خامه ای قرار داد. نتایج بررسی های محققان دانشگاه ایالت پنسیلوانیای آمریکا نشان می دهد که مواد چرب موجود در آووکادو باعث کاهش بروز بیماری های قلبی و سکته ی مغزی می شوند. در نتیجه شما می توانید با خیال راحت و البته بدون افراط از این میوه ی مفید میل کنید.

کره ی بادام زمینی

مانند مواد غذایی دیگر اشاره شده کره ی بادام زمینی نیز حاوی میزان کمابیش زیادی از مواد چرب است. در نتیجه طبیعی است که شهرت خوبی نداشته باشد. اما نیازی نیست که خودتان را از این کره که حاوی میزان قابل توجهی پروتئین، فیبر و ویتامین E است محروم کنید. می توانید هر از گاهی آن را در برنامه ی غذایی تان بگنجانید. همچنین باید بدانید که چربی های اشباع نشده ی موجود در کره ی بادام زمینی باعث کاهش کلسترول بد خون و کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی می شود. بهتر است به دنبال کره ی بادام زمینی طبیعی و فاقد مواد نگهدارنده باشید. کره ی بادام زمینی باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت شده و میل به مصرف غذاهای چرب و ناسالمی مانند همبرگر و دیگر فست فودها را کاهش می دهد.

کره بادام زمینی

اسپاگتی با سس گوشت

اسپاگتی مانند اکثر پاستاها شهرت چندان خوبی ندارد. چون حاوی کربوهیدرات های زیادی است و اکثر افراد از ترس چاق شدن از خیر آن می گذرند و یا با عذاب وجدان مصرف می کنند. اما این غذا به خودی خود سالم و مفید است. به عنوان مثال آهن و پروتئین های موجود در سس گوشت باعث تقویت عضلات می شود و لیکوپن موجود در گوجه فرنگی یا رب آن انرژی بدن را افزایش می دهد. واقعیت این است که پاستاها به خودی خود ناسالم نیستند به خصوص اگر از انواع تهیه شده از آرد کامل خریداری کنید. در این صورت منبعی از فیبرهای سالم را مصرف می کنید. فراموش نکنید که بدن ما به کربوهیدرات نیاز دارد. متخصصان مرکز McKinley دانشگاه ایلینوی، کربوهیدرات ها را منبع اصلی تولید کننده ی انرژی بدن می دانند. البته حواستان باشد که پاستاهایتان را خیلی چرب درست نکنید و از گوجه فرنگی رنده شده، قارچ و سیر نیز در تهیه ی آن ها استفاده کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.