تبیان، دستیار زندگی

درد فک، نشانه سکته قلبی در زنان

ممکن است هنگام سکته قلبی در وسط سینه‌تان احساس فشار یا درد داشته باشید، اما جالب است بدانید زنان ممکن است حین بروز سکته قلبی، درد فک یا آرواره را تجربه کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درد فک و سکته قلبی زنان

حمله قلبی تنها برای افراد مسن و یا آنهایی که اضافه وزن دارند نیست. تحقیقی جدید نشان می دهد زنان بیشتر از سایرین در معرض حمله قلبی هستند. در حقیقت آمارها می گویند در سال 2014، پنجاه هزار زن به دلیل حمله قلبی فوت کرده اند.

وقتی کسی را می بینید که دچار حمله قلبی شده است، به احتمال زیاد فکر می‌کنید که درد شدیدی در قفسه سینه‌اش داشته است، یک علامت بسیار آشکار که می گوید مشکلی وجود دارد، اما علائم حمله قلبی در زنان می‌تواند بسیار پیچیده‌تر از علائم در مردان باشد.

بله، ممکن است در وسط سینه‌تان احساس فشار یا درد داشته باشید، اما جالب است بدانید زنان ممکن است حین بروز سکته قلبی، درد آرواره یا فک را تجربه کنند. سایر علائمی که مختص زنان است شامل درد بالای کمر، درد بازو، خستگی شدید، سوزش سر دل و یا صرفا " احساس ناخوشی" می‌باشد.

زنانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، باید مدام تحت نظر پزشک متخصص باشند و از میزان طبیعی فشار خون و چربی خون‌شان مطمئن گردند

اگر قلب علامت خوبی ندهد، درد می‌تواند به آرواره، گردن و یا کمر منشعب شود.

البته پزشکان نمی‌دانند چرا درد آرواره و احساس ناراحتی در سایر قسمت‌های بالا تنه، نشانگر حمله قلبی در زنان است و نه در مردان.

پس چرا کاری در این شرایط انجام نمی‌شود؟ چون زنان حدودا 54 ساعت منتظر می مانند و بعد به پزشک مراجعه می‌کنند، در حالی که مردان فقط 16 ساعت صبر می‌کنند. زنان از خطراتی که تهدیدشان می‌کند مطلع نیستند. آنها گاهی واقعا بی‌تفاوتند و معمولا دنبال مراقبت از خودشان نیستند، مثلا به دلیل مواظبت و رسیدگی به بچه‌ها.

هر چه بیشتر منتظر بمانید، قلب شما در شرایط بدتری قرار خواهد گرفت. زنان معمولا در حالت شوک قلبی قرار می‌گیرند، یعنی ناگهان قلب نمی‌تواند خون کافی را پمپاژ کند، که اگر دیر اقدامات لازم انجام بگیرد، دیگر نمی‌توان کاری کرد.

زنان در هر سنی دچار این خطر می‌شوند و در صورت بروز حمله قلبی، عموما زنان جوان نسبت به مردان جوان شرایط وخیم تری دارند. آنهایی که دیابت نوع دو و فشار خون بالا دارند، بیشتر در معرض این حمله هستند.

طبق روال عادی، پزشک ابتدا با کمک نوار قلب، وضعیت بیمار را بررسی می‌کند تا ببیند قلب تا چه اندازه آسیب دیده است.

سپس داروهایی مانند آسپیرین را تجویز می‌کند تا به رقیق شدن خون کمک کرده و از لخته شدن آن پیشگیری کند. زمان ترخیص هم برای بیمار آسپیرین یا یک مهارکننده بتا یا استاتین تجویز می‌شود که کاهنده فشار خون هستند.

همچنین به بیماران توصیه می‌شود برای توانبخشی قلب اقدام کنند، یعنی همان تست ورزش که مشکل قلب معلوم شود.

زنانی که دچار حمله قلبی شده اند باید مدام تحت نظر پزشک باشند و از میزان طبیعی فشار خون‌شان مطمئن گردند. همچنین میزان کلسترول خونشان هم باید نرمال باشد. این‌ها مواردی هستند که باید تا مدت‌ها به طور منظم پیگیری و کنترل شوند.

آمار نشان می‌دهد احتمال وقوع دوباره این علائم در زنان بیشتر از مردان است. پس مسلما باید نسبت به علائم و خطرات بیشتر هوشیار باشند.
نویسنده:هدی بانکی


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.