تبیان، دستیار زندگی

پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه سوم

نام سنگ کریستال در یونانی به معنی یخ می باشد. محل پیدایش سنگ ها در حقیقت بیشتر در کانی های سطح زمین تشکیل می شود. بلورهای خوب این سنگ در آلپ فرانسه و سوئیس دیده می شوند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه سوم


اهداف جلسه:
آشنایی با سنگ کریستال
آشنایی با تاریخچه سنگ کریستال
وسایل مورد نیاز:
کامپیوتر مجهز به اینترنت
سنگ کریستال


مقدمه
نام سنگ کریستال در یونانی به معنی یخ می باشد. محل پیدایش سنگ ها در حقیقت بیشتر در کانی های سطح زمین تشکیل می شود. بلورهای خوب این سنگ در آلپ فرانسه و سوئیس دیده می شوند.

پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه سوم

 

 قصه کریستال سواروسکی به سالهای 1895  باز می گردد. می توان گفت دانیل سواروسکی از دوران کودکی مجذوب  رقص نور در بلورسنگ ها شده بود. او در سال 1862 در بوهمیا به دنیا آمد. جایی که بلور و سنگ  با زندگی پدر و مادرش آمیخته بود. در آن زمان بوهمیا، بخشی از امپراتوری اتریش - مجارستان بود. که هم اکنون به عنوان جمهوری چک شناخته شده است. این مکان  در آن زمان یکی از مهم ترین مراکز تولید برای تولید شیشه و بلور بود. همچنین پدر دانیل در کارخانه کوچک خود به امر تراش دادن شیشه و بلور مشغول بود.

پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه سوم

 

 به عنوان یک پسر جوان، دانیل اغلب به تماشای کارپدرش  در هنگام کسب و کار می پرداخت. بعدها او کارآموزی خود را نه تنها در کنار پدرش بلکه در چندین کارخانه های تراش بلور به پایان رساند. او در سن 21 سالگی،به  "1 Elektrische Ausstellung" (اولین نمایشگاه برق) که در شهر وین برگزار شده بود  سفر کرد، و بازدید او از این نمایشگاه باعث ایده های بسیار جدیدی در زمینه تراش بلور و شیشه شد.او  این ایده  را ازتکنیک های جدید محصولات زیمنس و ادیسون بدست آورد. میتوان گفت زیمنس و ادیسون  الهام بخش دانیل سواروسکی (Daniel Swarovski) بود برای ساخت یک دستگاه مخصوص تراش شیشه. او روز و شب را برای تحقق ایده فوق العاده خود کار کرد. در نهایت، نه سال بعد (1892)، او آماده بود تا نام اختراع خود را  ثبت کند. دستگاهی که برای اولین بار، امکان تراش بلور را به صورتی بی نقص انجام می داد. این به مراتب سریع تر و دقیق از کارهای  دستی آن زمان بود که در آنروزها انجام می شد.

پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه سوم

 

با به انجام رسیدن این تحقیقات دانیل سواروسکی عصر جدیدی در جهان تراش سنگ های شیشه ایی و کریستال را رقم زد که  پایه گزارکمپانی بزرگ سواروسکی امروزاست. دانیل سواروسکی به همراه برادر ناتنی اش Franz Weis و همچنین Armand Kosmann شرکت شان را را در سال 1895 تاسیس کردند.
در سال 1960 اولین تیم فروش در Kaufbeuren، آلمان تاسیس شد. امروزه امر فروش محصولات سوارورسکی توسط 44 شرکت توزیع  که زیر مجموعه کمپانی بزرگ سواروسکی هستند به صورت حرفه ایی انجام می شود.

پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه سوم

 

 در سال 1972 سواروسکی تامین کننده اصلی مون استون ( سنگ ماه ) Moodstone  بود. مون استون سنگ محبوب آن روزها شناخته شده بود، سنگی که با خلق و خوی شخص استفاده کننده در دفعات مختلف تغییر رنگ می داد.

در سال1995 سواروسکی و بقیه همراهانش تصمیم گرفتند مواد سختری مانند کریستال ها و جواهرات را تراش دهند. که تراش  آنها به مراتب سخت تر از سنگ های  دیگر است . آنها تصمیم داشتند که سطح آنها را فست های ( سطوح ) مختلفی در جهات گوناگون تراش دهند به نوعی که از هر جهت  نوررا منعکس کند.  اینکار در ابتدا توسط کامپیوتر محاسبه شد. سپس این شبیه سازی  را در 3D، بهینه سازی کرده و در نهایت به برنامه های کنترل ماشین آلات پیچیده منتقل کردند. در سال 1995، به لطف بالاترین  تکنولوژی آن روز  کامپیوترسواروسکی قادر شد به بهترین نحو ممکن سنگ های  کریستال را تراش دهد که هم اکنون آوازه اش در تمان جهان پیچیده است.

پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه سوم

 

سنگ های تولیدی کمپانی سواروسکی با تنوع رنگی و تراش بسیار زیاد هر کدام سمبل یکی از سنگ های  جواهری است که به تفکیک توسط رنگهای موجود می توانید آنها را انتخاب کنید.
در زیر جدول رنگ های کریستال های سواروسکی که معرف یک سنگ جواهری هستند را مشاهده می کنید.

پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه سوم

 

تکلیف1:  برای این جلسه تعدادی سنگ کریستال تهیه نمایید و آنها را برررسی نمایید. چه تفاوتی بین آنها یافتید؟ فعالیت خود را با ثبت یک گزارش کامل برای ما ارسال نمایید.
تکلیف2:  در اینترنت جستجو کنید و درباره تاریخچه سنگ کریستال اطلاعات کاملی تهیه نمایید. این اطلاعات را طبقه بندی کرده و به صورت گزارشی کوتاه برای ما ارسال نمایید.
محل بازدید/ اردو/ خرید:  ______
منابع مطالعه:  برای آنکه به اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه سنگ کریستال دست یابید، مقاله موجود در سایت تبیان را مطالعه نمایید.


 مطالب مرتبط:

پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه اول
پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه دومپرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه سوم
پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه چهارم
پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه پنجم
پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه ششم
پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه هفتمپرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: الهام گارسچی- تنظیم: نیلوفر یاقوتی