تبیان، دستیار زندگی
پس از فراز و نشیب های فراوان بالاخره لیست انتخاباتی اصولگرایان در تهران نهایی و اعلام شد تا اصولگرایان از رقیب خود در این زمینه پیشی بگیرند. البته تا قبل از اعلام این لیست، انتقاداتی از سوی برخی اصولگرایان مطرح می شد که حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب م
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلاف افکنی رقبا میان اصولگرایان!

پس از فراز و نشیب های فراوان بالاخره لیست انتخاباتی اصولگرایان در تهران نهایی و اعلام شد تا اصولگرایان از رقیب خود در این زمینه پیشی بگیرند. البته  تا قبل از اعلام این لیست، انتقاداتی از سوی برخی اصولگرایان مطرح می شد که حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگوی اختصاصی با تبیان  به این انتقادات پاسخ می دهد.

مصاحبه:فرامرزی-بخش سیاست تبیان
حمیدرضا ترقی

وی با بیان اینکه بسیاری از اخبار درباره تهیه لیست شایعه سازی رقبای اصولگرایان است می گوید که این لیست نه براساس وابستگی تشکلی بلکه براساس شاخص ها و ملاک ها تعیین شده اند.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه اصولگرایان از مطالبات مردم آگاهی دارند تصریح می کند که شعار انتخاباتی اصولگرایان در چارچوب مطالبات مردمی در روز 22 بهمن اعلام می شود.

متن گفت و گوی حمیدرضا ترقی  با تبیان درباره لیست انتخاباتی اصولگرایان به شرح زیر است:

انتقادی که به لیست اصولگرایان شده است این بوده که در این لیست از جبهه پیروان استفاده نشده است.شما این انتقاد را وارد می دانید؟
جبهه پیروان امام و رهبری تحت این عنوان در شورای ائتلاف اصولگرایان حضور ندارند ولی آقای محمدرضا باهنر که دبیرکل جبهه پیروان است در جلسات شورای ائتلاف حضور داشته اند. همچنین تشکل های عضو این جبهه اعضای پیشنهادی خود را به شورای ائتلاف معرفی کرده اند. آنها اگر تصمیمات شورای ائتلاف را قبول نداشتند، لیست جداگانه می دادند. اکنون نیز اعضای موتلفه اسلامی که در لیست نهایی هستند از جبهه پیروان خط امام و رهبری خارج نیستند. ملاک و شاخص قرار گرفتن افراد در لیست هم وابستگی  تشکلی نبوده است.البته ممکن است این شاخص ها به تشکلی نزدیک باشد یا از تشکلی دور باشد.

براساس نظرسنجی هایی که انجام شده مشخص شده است که حل مشکلات اقتصادی از جمله گرانی، بیکاری، تورم، رکود، وضعیت معیشتی و رونق کسب و کار مهم ترین مطالبه اقتصادی مردم و همچنین توجه به مسائل فرهنگی مهمترین مطالبات مردمی است.

شما به شاخص های انتخاب اعضای لیست اشاره کردید. به شاخص ها اشاره می کنید؟
این شاخص ها در شورای ائتلاف به تصویب رسیده است و اگر لازم بود آقای حدادعادل آنها را اعلام می کرد.
در روزهای گذشته مطرح شد که  حضور برخی نام ها در لیست اصولگرایان با مخالفت روبرو شده و همین مخالفت موجب شد که این لیست با چند روز تاخیر اعلام شود. نظر شما در این باره چیست؟
به هیچ وجه اینگونه نبوده است.این مسائل را رقبای ما مطرح می کنند زیرا آنها از وحدت اصولگرایان ناراحت هستند. بحثی درباره سرلیستی یا این مساله ای که شما به آن اشاره کردید نداشتیم. رقبا می خواهند مثل سال 92 میان اصولگرایان اختلاف وجود داشته باشد. رقبا حتی به اصولگرایان می گویند که شما رای بالایی دارید و اگر در لیست نبودید نباید کنار بروید.استراتژی شورای ائتلاف جذب همه گروه های اصولگرا بوده پس طبیعتا نباید نسبت به اسمی در لیست واکنش نشان داده شود.این مسائل شایعه سازی و خبرسازی است.
آیا روحانیت و بزرگان اصولگرا در جریان تهیه این لیست بودند و آیا قرار است این لیست به تایید جامعه روحانیت برسد؟
تمام روند تهیه لیست انتخاباتی اصولگرایان زیر نظر جامعه روحانیت انجام شده است  و قرار است جامعه روحانیت از این لیست حمایت کند.

رقبا می خواهند مثل سال 92 میان اصولگرایان اختلاف وجود داشته باشد. رقبا حتی به اصولگرایان می گویند که شما رای بالایی دارید و اگر در لیست نبودید نباید کنار بروید.استراتژی شورای ائتلاف جذب همه گروه های اصولگرا بوده پس طبیعتا نباید نسبت به اسمی در لیست واکنش نشان داده شود.این مسائل شایعه سازی و خبرسازی است.

لیست خبرگان اصولگرایان چه موقع نهایی و اعلام می شود؟
در چند استان هنوز لیست خبرگان نهایی نشده است که وقتی این لیست ها نهایی شد جامعتین از آنها حمایت می کند.لیست خبرگان استان تهران هم در مراحل نهایی خود است.
آیا تاکنون درباره ریاست مجلس دهم هم بحثی شده است؟ آیا از اعضای لیست اصولگرایان درباره انتخاب رییس مجلس تعهدی گرفته شده است؟
هیچ بحثی درباره ریاست مجلس بعدی مطرح نشده است. اعتقاد ما این است که ریاست مجلس بعدی را باید به همان مجلس واگذار کنیم. باید اجازه دهیم که ببینیم تکلیف انتخابات و ترکیب مجلس دهم چگونه می شود.
مهره های اصلی اصلاح طلبان در این انتخابات توسط شورای نگهبان تایید نشدند. این مساله کار اصولگرایان را برای ورود به مجلس دهم ساده می کند؟
خیلی تفاوتی نمی کند زیرا اصلاح طلبان چند لایه داوطلب را معرفی کرده اند. اکنون لایه دوم و سوم آنها در صحنه حضور دارند و سعی می کنند از ابزارهایی مثل حمایت آیت الله هاشمی استفاده کنند. البته اگر چهره های اصلی آنها حضور داشتند، مسلما میزان رای آوری اصلاح طلبان تفاوت می کرد اما آنها مثل سال 92 دنبال این هستند که در دقیقه 90 با اعتدال گرایان ائتلاف کنند و برنامه های خود را یک کاسه کنند.
آیا شما از مطالبات مردم اطلاعی دارید و آیا برنامه ای برای پاسخگویی به این مطالبات دارید؟
براساس نظرسنجی هایی که انجام شده مشخص شده است که حل مشکلات اقتصادی از جمله گرانی، بیکاری، تورم، رکود، وضعیت معیشتی و رونق کسب و کار مهم ترین مطالبه اقتصادی مردم و همچنین توجه به مسائل فرهنگی مهمترین مطالبات مردمی است. حزب موتلفه اسلامی هم برنامه های خود را به شورای ائتلاف داده و مجموعه برنامه های اصولگرایان در حال تدوین است و شعار انتخاباتی اصولگرایان هم در همین چارچوب در حال تهیه است و همزمان با 22 بهمن اعلام می شود.