تبیان، دستیار زندگی
ادیان برای مقابله با تکفیر متحد شوند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصلی ترین راه برای مقابله با تکفیر

www.irna.ir

به گزارش تبیان به نقل از مرکز خبر حوزه، وی شنبه شب در دیدار با کاردینال پیتر تورکسون رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان، با ابراز خوشبختی از تقویت روابط حوزه علمیه قم و واتیکان، اظهار کرد : امیدواریم این دیدارها دریچه ای برای حل مشکل جهان بشریت از سوی رهبران ادیان الهی باشد.
وی به مشکلات امروز دنیا اشاره و تصریح کرد : جنگ ها، اختلافات، مفاسد اخلاقی، مشکلات اقتصادی و سیاسی از مهم ترین مشکلات دنیای امروز هستند که همکاری ادیان می تواند در رفع آنها موثر باشد.
وی با اشاره به سفر چند سال پیش جناب کاردینال توران به قم، خاطرنشان کرد : ایشان دراین سفر، درباره حوزه علمیه قم تحقیقاتی کردند و شرایط حوزه علمیه برای ایشان اعجاب آفرین و مایه خوشحالی بود.
این مرجع تقلید گفت: مدتی پس از سفر جناب کاردینال توران، جناب پاپ از علمای ادیان خواستند موضع خود را در مقابل تکفیری ها روشن کنند و ما نامه ای خطاب به ایشان نگارش کردیم که موضع قوی و محکمی در مقابل جریان های تکفیری داریم و حاضر هستیم با هر تشکیلاتی که علیه جریان های تکفیری فعال باشد، همکاری کنیم که جناب پاپ از این مساله تشکر کردند.
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: ارتباط ما با واتیکان تازگی ندارد و امیدوار هستیم با افزایش رفت و آمدها، شاهد تداوم ارتباطات و نزدیکی حوزه علمیه قم و واتیکان باشیم.
وی با اشاره به برگزاری دو کنگره بین المللی خطر جریان های تکفیری در قم، گفت : سال گذشته علمای اسلام و امسال سفیران کشورهای اسلامی در این کنگره حضور داشتند و در این اجلاسیه تاکید شد که باید تلاش کرد تا جوانان مسلمان فریب جریان های تکفیری را نخورند و ریشه اعتقادی این جریانات سوزانده شود.
وی افزود: بنده نیز در این کنگره تاکید کردم تنها از طریق نظامی و سیاسی نمی توان به مقابله با این جریان ها پرداخت، بلکه باید از نظر اعتقادی و منطقی و فرهنگی ریشه تکفیر را سوزاند تا دنیا از شر این خطر بزرگ نجات یابد.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه خاطرنشان کرد: ما خوشحال هستیم که واتیکان به مساله صلح و عدالت اهمیت می دهد و وزارتخانه ای را تحت این عنوان تشکیل داده است.
وی با اشاره به سه مشکل دنیای امروز که حوزه علمیه قم و واتیکان باید برای آنها تدابیری بیاندیشند، گفت : الحاد و بی دینی، فاصله گرفتن از ادیان الهی و انکار ذات پاک الهی یکی از مشکل های مهم دنیا محسوب می شود و آزادی نامشروعی را به افراد می دهد تا غرق در انواع کارهای خلاف شوند.
وی افزود: دومین مشکل دنیای امروز، گروه های افراطی و تکفیری هستند که در دنیا سبب ناامنی مهمی شده و آتش هایی را روشن کرده اند که به سراسر دنیا خواهد رسید و باید ادیان برای رفع این مشکل، دست به دست یکدیگر دهند.
این مرجع تقلید سومین مشکل دنیای امروز را گسترش مفاسد اخلاقی دانست و گفت : فضاهای مجازی روبه روز گسترده تر می شود، نمی خواهیم و نمی توانیم جلوی فضای مجازی را بگیریم اما تا جایی که می شود باید این فضاهای اجتماعی را اصلاح کرد تا تولید مفاسد اخلاقی نکنند.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به قدرت معارف دینی، خاطر نشان کرد : معارف ادیان الهی به قدری قوی هستند که می تواند مانع گسترش بسیاری از مفاسد اخلاقی شود.
این مفسر بر جسته قرآن کریم بر لزوم بررسی عوامل بی عدالتی در دنیا تاکید و خاطر نشان کرد : باید در نشست های مشترک ادیان، این عوامل را بررسی کرد و به تبیین راهکارهای خروج از آن پرداخت.
وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی قوی و مستمر حرف اول را در دنیای امروز می زند، گفت : خوشبختیم که واتیکان به این مساله توجه دارد و در دنیای اسلام نیز شبکه های بسیاری در قالب رسانه رادیو، تلویزیون و سایت های مختلف فعالیت دارند.
وی در پایان خطاب به کاردینال پیتر تورکسون خاطرنشان کرد : امیدوار هستیم امروز، آخرین سفر شما به ایران نباشد و سلام حوزه علمیه قم را به جناب پاپ برسانید. ک/1


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.