تبیان، دستیار زندگی

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم

آلوئه ورا یک گیاه رایج آپارتمانی است و بطور سنتی در منازل برای خواصدارویی عالی آن پرورش داده می شود. در حالی که گیاه آلوئه ورا در آپارتمان در حال رشد است، چند نکته مهم وجود دارد که نیاز به توجه دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم


اهداف جلسه:
آشنایی با نحوه نگهداری تراریوم
آشنایی با نحوه کوددهی، آبیاری و نوردهی تراریوم
آشنایی با کاشت آلوئه ورا در تراریوم
وسایل مورد نیاز:
ظرف شیشه ای متوسط
زغال چوب
پارچه فایبر گلاس
اسپری آب پاش
گیاه آلوئه ورا


مقدمه
آلوئه ورا یک گیاه رایج آپارتمانی است و بطور سنتی در منازل برای خواصدارویی عالی آن پرورش داده می شود. در حالی که گیاه آلوئه ورا در آپارتمان در حال رشد است، چند نکته مهم وجود دارد که نیاز به توجه دارد.بسته به شرایط رشد،آبیاری کافی و کود مورد نیاز باید به گیاه داده شود.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم

 

6 -1 کوددهی

عدم موفقیت بسیاری از تراریوم ها در نتیجه کود بیش از اندازه می باشد . کمتر از یک سال بعد از کاشت برنامه ای برای کود دادن نداشته باشید .اگر گیاهان به زردی گراییده شوند و با قدرت رشدشان بدون هیچ دلیل مشخصی کم شود، کود سبکی که به صورت محلول با آب است به نسبت ۴/۱ گیاهان خانگی داده شود.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم

 

6 -2 آبیاری

پس از کاشت، گیاهان را با اسپری آبیاری کرده، که در این صورت برگهای آنها نیز تمیز می شوند. آبیاری شدید باعث از بین رفتن گیاهان می شود. هیچگاه آب را به طور مستقیم روی تراریوم نریزید، زیرا محلی برای زهکشی که آب از آن خارج شود وجود ندارد. آب به مقداری اضافه کنید که فقط خاک مرطوب شود. هیچگاه آب جمع شده در زیر لایه سنگریزه نداشته باشید. زیرا آب باعث خواهد شد که ریشه گیاه دچار پوسیدگی شود. وقتی که کناره های ظرف خشک هستند و هیچ رطوبتی در کناره ها آشکار نیست، مقدار کمی آب اضافه کنید.
اگر در اثر آبیاری زیاد فضای داخل ظرف مه آلود شود ،در ظرف را بر می داریم تا آب اضافی تبخیر شود، سپس در ظرف را می گذاریم.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم

 

 وقتی که گیاهان برای اولین بار در تراریوم کاشته می شوند، تراریوم شروع به ایجاد آب و هوای مناسب گیاه می کند. گیاهان رطوبت را از برگهایشان از دست می دهند که روی شیشه متمرکز می شود و دوباره به خاک بر می گردد. این چرخه باعث می شود که تراریوم برای مدتها احتیاج به آبیاری نداشته باشد. در تراریوم های بسته فاصله آبیاری می تواند ۱ ماه یا بیشتر باشد. در بیشترین حالت، به آبیاری در هر دو هفته یک بار نیاز دارید، که این به شرایط بستگی دارد .

6 -3 نور دهی

تراریوم را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. اجازه تابش مستقیم باعث افزایش درجه حرارت داخل تراریوم می شود و باعث سوختگی گیاه خواهد شد.
تراریوم را در جایی قرار دهید که نور غیر مستقیم کافی داشته باشد. پشت پنجره های شمالی بهترین مکان خواهد بود بیشتر گیاهان که برای تراریوم مناسب هستند به نور بیش از اندازه نیاز ندارند، اما مقدار نور باید خوب باشد اگر تراریوم در محلی قرار دارد که نور در آنجا پایین است، نور مصنوعی اضافه کنید. یک لامپ w 100 در داخل تراریوم  و یا لامپ فلوراسنت بالای تراریوم می تواند مفید باشد. در جایی که نور بیرونی ضعیف است، نور مصنوعی را ۱۶ تا ۱۸ ساعت در روز داشته باشید.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم

 

برای اینکه گیاهان بر اثر نور به یک سمت خم نشوند باید جای ظرف را هر چند وقت یک بار تغییرداد و جهت آن را نسبت به نور عوض کرد.

6 -4 کاشت آلوئه ورا در تراریوم

بسیاری از افراد این گیاه را برای درمان سوختگی ها و بریدگی های جزئی در آشپزخانه خود نگه می دارند. این گیاه برای درمان کهیر و پیچک سمی نیز می تواند مؤثر واقع شود.
به منظور استفاده از ژل Aloe، برگ آنرا به صورت طولی برش دهید و ژل داخل آنرا خارج سازید.
خواص : گیاهی را که مشاهده می کنید آلوئه ورا یا صبر زرد نام دارد که علاوه بر اینکه خاصیت داروئی زیادی دارد. از ماده ژلاتینی که درون برگ این گیاه وجود داره برای مصارف بهداشتی آرایشی (ژل.کرم .شامپو و...)هم استفاده می شود. این گیاه به دلیل خواص داروییه خارق العاده ای که دارد در گروه گیاهان سحر آمیز دسته بندی می شود.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم

 

 نام آلوورا در لغت به معنای ماده تلخ درخشان می باشد که از کلمه عربی آلوئه بر گرفته میباشد آلوورا در ایران به نام صبر زررد مشهور است آلوورا چنان خواص چشمگیر و متعددی دارد که نام ها و القاب زیادی از قبیل : گیاه درمانگر، گیاه سوختگی ، دکتر گلدنی ، گرزبهشتی را به خود تخصیص داده است . این گیاه در ایران باستان در استان هرمزگان بویژه در بندر لنگه ،بندر سیریک ، ارتفاعات بشاگرد ،قشم ودر بوشهر و سیستان و بلوچستان می روید. اگر چه آلوورا هزاران سال است که نقش مهمی را در پزشکی سنتی ایفا می کند اما از کشف خواص بی همتای آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی گذرد. کشورهای کره و ژاپن قدیمی ترین مصرف کنندگان آلوورا در طب سنتی خود هستند و در کره ژل آلوورا با غلظت 99 درصد مصرف می شود. این وضعیت در سنگاپور و مالزی نیز گسترش یافته و استرالیا نیز بالاترین مصرف آلوئه را دارد و با حضور ژاپنی ها در استرالیا بازار مصرف نوشابه آلوئه ورا گسترش یافته است. صبر زرد بی ساقه است البته برخی از آنها دارای ساقه ای بسیار کوتاه هستند. برگ های آن نیزه ای کلفت و گوشتی بالبه های دانه دار است و رنگ آن سبز خاکستری می باشد.آلوورا به صورت ژل، پودر، کپسول، عصاره و برگ تازه مورد استفاده قرار می یگیرد و در صنایع آرایشی، نوشابه یسازی و ده ها موارد دیگر استفاده گردیده و در بازار جهانی جایگاه مناسبی دارد.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم

 

 آلوئه ورا را می توانید به راحتی و با جدا کردن بوته کوچک آن از ریشه داخل تراریوم بکارید و مطابق دستورات گفته شده آن را در منزل و در تراریوم پرورش دهید.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم

 

6 -5 خواص آلوئه ورا

1.در حفظ رطوبت پوست در پوست های خشک کمک کننده است.
2.در بهبود آثار سوختگی، اثرات ضد التهابی مفید است.
3.قدرت جذب آلوئه ورا 4 برابر سریع تر از آب می یباشد.
4.دارای آنزیم هایی نظیر آمیلاز و لیپاز می باشد که برای کاهش چربی و قند خون مفیدند.
5.این معجزه یگر خواص ضد لک، ضد جوش، آگنه، چروک، گوشت اضافه و آفتاب سوختگی و ضد عفونی کننده دارد.
6.گیاه دارویی الوورا در کاهش ریزش مو موثر است.
7. خاصیت ضد عفونی کننده دارد و باعث جلوگیری از رشد باکتری می شود.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم

 

تکلیف1:  بعد از پشت سر گذاشتن 9 مرحله تهیه تراریوم، گیاه آلوئه ورا را از قسمت ریشه تهیه نمایید و آن را با توجه به نکات ذکر شده در این درس در تراریوم خود بکارید و آن را نوردهی، کوددهی و آبیاری نمایید. از مراحل کار خود عکس و فیلم تهیه نموده و آن را همراه با یک گزارش کامل برای ما ارسال نمایید.
محل بازدید/ اردو/ خرید:  _______
منابع مطالعه:  جهت کسب اطلاع بیشتر در زمینه تهیه و کاشت گیاه آلوئه ورا، مقاله موجود در سایت زیر را مطالعه نمایید.

http://downloadnioz.blogsky.com/

مطالب مرتبط:

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه چهارم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه پنجم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه هفتم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: الهام گارسچی- تنظیم: نیلوفر یاقوتی