تبیان، دستیار زندگی

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم

ترایوم محیطی برای پرورش و نگهداری گیاهان و یابه عبارت دیگر محیطی برای ایجاد ریز اقلیمی با رطوبت بالا است که در یک ظرف سربسته رشد می کنند گفته می شود. این محیط با توجه به ویژگی های یک گلخانه که فضای مرطوب و ایده آلی برای رشد گیاه فراهم می کند طراحی شده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم


اهداف جلسه:
آشنایی با محیط پرورش تراریوم
آشنایی با وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم

وسایل مورد نیاز:
ظرف شیشه ای متوسط
زغال چوب
پارچه فایبر گلاس
اسپری آب پاش

مقدمه
ترایوم محیطی برای پرورش و نگهداری گیاهان و یابه عبارت دیگر محیطی برای ایجاد ریز اقلیمی با رطوبت بالا است که در یک ظرف سربسته رشد می کنند گفته می شود. این محیط با توجه به ویژگی های یک گلخانه که فضای مرطوب و ایده آلی برای رشد گیاه فراهم می کند طراحی شده است و با توجه به ابعاد آن امکان قرار دادن انواع و اقسام گل ها و گیاهان را در اندازه های کوچک و بزرگ در کنار فراهم می کند و چون رطوبت در آن در یک چرخه حفظ می شود به توجه بسیار کمی نیاز دارد پرورش و نگهداری گل و گیاه در این محیط نه تنها به خاطر زیبایی صورت می گیرد بلکه دارای فواید عملی و علمی نیز می باشد از این محیط می توان برای سبز کردن بذر گیاهان مختلف مثل سبزیجات استفاده کرد.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم

 

  به این صورت که در داخل آنها به این صورت که در داخل آنها قطعه ای کاغذ از نوع کاغذ های خشک کن و یا قسمتی از یک پوشه غیر روغنی که می تواند رطوبت را رد خود نگه دارد قرار داد و سپس با افزودن مقداری از آب بذر مورد نطر را روی آن کاشت و بعد از آن ظرف راکه واقع محیط مناسب و مساعدی جهت رشد گیاه مورد نطر فراهم آورده را باید در محلی گرم و نسبتاً روشن در حالیکه درب آن را بسته است قرار داد و پس از جوانه زدن گیاه را بایدبه محل اصلی انتقال داد.

3 -1 وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم

ابتدا به بررسی و تهیه وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم می پردازیم.
الف: ظرف
انداز ظرف ها باید طوری انتخاب شوند که بزرگی آن برای احاط ۲ یا چند گیاه کافی باشد. مثل تنگ ماهی، ظرف شیشه ای شکلات، آکواریوم، ظرف های شیشه ای مربا یا بطری بزرگ.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم

 

برای افراد مبتدی، پیشنهاد می شود که یک ظرف بزرگ و در باز مانند آکواریوم انتخاب شود. کارکردن داخل آن بسیار آسان است و با کسب تجربه شا می توانید از چوب های بلند و یا بیلچه برای کاشتن گیاهان در ظروفی که دهانه آن کوچک است استفاه کنید.
هر ظرف تمیز می تواند برای ساختن تراریوم استفاده شود. نیاز اصلی این است که مانع دخول آب شود. چیزهائی را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای جا دادن گیاهان بزگ باشند و سرپوش آن طوری باشد که مانع خروج رطوبت گردد. کوزه، بطری، آکواریوم ظرف هائی هستند که به طور معمول مورد استفاده قرار میگیرند. طراحی های دیگر مانند بلوک های شیشه ای می توانند به دکور منزل زیبائی ببخشند.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم

 

ظرف باید شفاف باشد، زیرا ظروف رنگی و یا کرد نور را کاهش می دهند و در رشد گیاه دخالت می کنند.
ظروف می توانند باز یا بسته باشند . گیاهان در ظروف بسته باید رطوبت بالا را بتوانند تحمل کنند. ظروف با درب بزرگ بدون پوشش ممکن است مورد استفاه قرار بگیر اما احتیاج دارد به آبیاری متناوب برای اینکه رطوبت را حفظ کنند. تراریوم های باز خشک هستند و کمتر دچار بیماری های می گردند.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم

 

 قبل از کاشت ظرف را استرلیزه کنید. آنرا با آب گرم و صابون خوب شستشو دهید. اگر از ظرف های تمیز شیشه ای تجاری استفاده می کنید اجازه دهید که درب ظرف چندین روز قبل از کاشت باز باشد.
ب: زغال چوب
از زغال چوب برای جذب بوی نامطبوع ظرف استفاده می گردد.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم

 

 ج: پارچه پرده ای فایبر گلاس یا جوراب زنانه نایلونی
این مواد برای جلوگیری از فرو نشستن خاک و از بین رفتن توانایی آن برای زهکشی استفاده می شوند.
چوب های بلند می توانند مفید باشند. طول مناسب بستگی دارد به ارتفاع ظرفی که برای تراریوم بکار می رود. آنها می توانند مورد استفاده قرار بگیرند برای حقر چاله هایی که برای کاشت گیاهان بکار می روند.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم

 

ممکن است شما از قاشق بزرگ آشپزخانه در جابجایی خاک و مواد زهکشی و از چنگال برای شیار بازکردن استفاده کنید.
اگر دهانه ظرف مورد استفاده ما خیلی کوچک باشد از یک قیف کاغذی یا فویل آلومینیومی برای ریختن خاک به داخل ظرف استفاه کنید.
قیچی خانگی می تواند کمک کند برای حرس گیاهان قبل از اینکه کاشته شوند. یک اسپری آب پاش برای آب دادن به تراریوم می توند مورد استفاده قرار بگیرد.

تکلیف1:  بعد از تهیه لوازم مورد نیاز برای ساخت تراریوم، لطفا در اینترنت جستجو کنید و مطالب مفیدی درباره ساخت تراریوم و تهیه وسایل آن بیابید. این اطلاعات را طبقه بندی کرده و بصورت گزارشی کوتاه برای ما ارسال نمایید.
محل بازدید/ اردو/ خرید:  _______
منابع مطالعه:  برای آنکه اطلاعات بیشتری درباره لوازم مورد نیاز برای ساخت تراریوم بدست آورید، مقاله موجود در سایت تبیان را مطالعه نمایید.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه چهارم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه پنجم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه هفتم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: الهام گارسچی- تنظیم: نیلوفر یاقوتی