تبیان، دستیار زندگی

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم

با توجه به موارد زیاد استفاده لکه بر ها در منازل و با توجه به اینکه لکه بر ها به صورت مواد شیمیایی تهیه می شوند و مواد شیمیایی دارای مضرات و خطرات بسیاری می باشند من جمله آلوده کنندگی محیط زیست و سمی بودن و تجدید ناپذیر بودن...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم


اهداف جلسه:
آشنایی با کاشت گیاه در منزل
آشنایی با تراریوم
آشنایی با  تاریخچه تراریوم

وسایل مورد نیاز:
کامپیوتر مجهز به اینترنت
گیاه آلوئه ورا


مقدمه
با توجه به موارد زیاد استفاده لکه بر ها در منازل و با توجه به اینکه لکه بر ها به صورت مواد شیمیایی تهیه می شوند و مواد شیمیایی دارای مضرات و خطرات بسیاری می باشند من جمله آلوده کنندگی محیط زیست و سمی بودن و تجدید ناپذیر بودن، بنابراین تصمیم به تهیه ی نوعی لکه بر گیاهی گرفتیم که توانایی از بین بردن لکه های چربی شامل لکه های روغن زیتون کره ی گیاهی و کره ی حیوانی و هم چنین باکتری های موجود در محیط اطراف ما شامل باکتری های موجود در محیط اطراف ما شامل باکتری های موجود در کف دست و باکتری های پول را داراست.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم

 

2 -1 کاشت گیاه در منزل

اگر از زندگی در محیط های آلوده و پرسروصدای شهری خسته شده اید و کمی به آرامش نیاز دارید، حضور در طبیعت برای شما درست مثل یک قرص آرام بخش عمل می کند. کافی است هفته ای یک بار به یک محیط طبیعی قدم بگذارید و تعدادی گل و گیاه زیبا و با طراوت ببینید تا در طول هفته سرحال و شاداب تر باشید اما اگر دغدغه ها، گرفتاری ها و مشکلات زندگی مجالی برایتان باقی نگذاشته که به طبیعت سر بزنید، بهترین راه این است که بخشی از طبیعت را به محل زندگی خود بیاورید.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم

 

  این محیط جایی نیست جز آپارتمان و خانه شما. حتما حالا می گویید که فرصت ندارید از گل و گیاه در خانه تان مراقبت کنید. خب، ما یک راه حل عالی برایتان داریم؛ ساخت باغ شیشه ای یا همان تراریوم، بهترین گزینه برای افرادی مثل شماست.

2 -2 تراریوم چیست؟

کلمه تراریوم، کلمه ای لاتین است که از دو قسمت Terra به معنی خاک و زمین و -rium به عنوان پسوند مکان تشکیل شده است. بر این اساس می توان این عبارت را به ٝ نمایشگاه جانداران زمینی ٝ ترجمه کرد. به عبارتی دیگر، یک تراریوم جلوه هایی از نمونه های زندگی گیاهی یک منطقه یا اقلیم را دربرمی گیرد.
تراریوم عبارت است از یک ظرف شفاف پلاستیکی یا شیشه ای سر بسته که در آن گیاهان کوچک در حال رشد قرار دارند. اختراع تراریوم بر این اساس بوده که وقتی گیاهان در یک محیط بسته رشد می کنند، رطوبت حاصل از تعرق و تبخیر از دست نرفته و روی بدنه ظرف به قطره تبدیل و دوباره به خاک برمی گردد.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم

 

این چرخه رشد با دیگر عوامل رشد همراه شده و گیاهان را قادر می سازد که در انواع ظروف بسته رشد کنند. این روش پرورش گیاهان را تراریوم ( Terrarium) یا پلانتاریوم (planetarium) می نامند. تراریوم محیط مرطوب و مناسبی برای انواع گیاهان فراهم و زیبایی محیط را دو چندان می کند. اگر می خواهید گلخانه ای مینیاتوری داشته باشید، به جای چند گلدان کوچک با گل های متفاوت، از تراریوم یا باغ شیشه ای که این روزها مد شده است، استفاده کنید. برای درست کردن تراریوم از نهال کوچک استفاده کنید. درست کردن تراریوم با کاشت نهال داخل گلدان متفاوت است. اصلی ترین تفاوت آن این است که تراریوم محیط بسته یا نیمه بسته شیشه ای یا پلاستیکی است. به طور کلی دو نوع اصلی تراریوم وجود دارد در یک نوع آن ظرفی برای حفظ رطوبت یا بالا نگه داشتن رطوبت محیط بکار می رود، اما این ظرف تماس مستقیم با محیط کشت ندارد، در نوع دوم بستر کاشت به طور مستقیم داخل ظرف ریخته می شود و گیاهان در داخل آن کاشته می شود. ما گیاه آلوئه ورا را به عنوام گیاه تراریوم خود انتخاب می کنیم.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم

 

2 -3 تاریخچه تراریوم

پیدایش تراریوم به اوایل قرن نوزدهم میلادی باز می گردد، زمانی که مردم علاقه ی بسیاری به طبیعت داشته و به دنبال راهی بودند تا فضای طبیعی خارج از خانه را به داخل منزل بیاورند.
 که یک پزشک اهل لندن و در عین حال یک گیاه شناس آماتور بود در حین بررسی بطری هایی که برای نگه داری و مطالعه بر روی حشرات استفاده می کرد متوجه شد رطوبتی که در درون بطری ها وجود دارد به واسطه ی تابش خورشید بخار شده و بر روی دیواره ی بطری جمع شده و دوباره به پایین سرازیر می شود.  همچنین او مشاهده کرد که در درون یکی از بطری ها نهال کوچک سرخسی در حال رشد کردن است در حالی که سرخس های درون باغ خود به خاطر آلودگی هوا که توسط کارخانه های اطراف ایجاد شده بود در حال از بین رفتن هستند.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم

 

 بعد از مدت کوتاهی او دریافت که می تواند سرخس ها را در درون محفظه های شیشه ای از آلودگی هوا محافظت کند و در سال 1842 تمامی اطلاعات خود در مورد تراریوم را در کتابی به نام On    the Growth of Plants in Closely Glazed Cases  منتشر کرد و در اختیار عموم قرار داد. نسخه ی دوم این کتاب نیز در سال 1852 منتشر شد.
به واسطه ی مطالعه ی کتاب دکتر وارد، خیلی سریع محفظه های شیشه ای که به نام محفظه های وارد (Wardian Cases) مشهور شده بودند در سرتاسر انگلستان محبوب شده و مردم به پرورش انواع گیاهان گرم سیری در هوای سرد و آلوده ی انگلستان روی آوردند. بعد ها نام تراریوم بر روی این محفظه ها گذاشته شد.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم

 

تکلیف1:  برای این جلسه با توجه به اطلاعات موجود در این درس درباره تراریوم و درس گذشته درباره آلوئه ورا، برررسی نمایید آیا می توان گیاه آلوئه ورا را در تراریوم پرورش داد. این فعالیت را با ثبت یک گزارش کامل برای ما ارسال نمایید.
تکلیف2:  در اینترنت جستجو کنید و درباره تراریوم و نحوه ساخت آن اطلاعات کاملی تهیه نمایید. این اطلاعات را طبقه بندی کرده و بصورت گزارشی کوتاه برای ما ارسال نمایید.
محل بازدید/ اردو/ خرید:  برای آشنایی بیشتر با تراریوم و نحوه ساخت آن می توانید از یک مغازه فروش تراریوم بازدید نمایید.
منابع مطالعه:  برای آنکه به اطلاعات بیشتری درباره تراریوم دست یابید، مقاله موجود در سایت زیر را مطالعه نمایید.

http://agriculture.parsiblog.com/

مطالب مرتبط:

 تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه چهارم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه پنجم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه هفتم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: الهام گارسچی- تنظیم: نیلوفر یاقوتی