تبیان، دستیار زندگی
اکثر نیکل های به دست آمده از دو نوع معدن به دست آمده اند. اولی خاک های آجری رنگ بوده که مهمترین معدن (Fe,Ni)O(OH) و سنگ نیکل هستند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیکل(2)

نیکل

پیدایش

اکثر نیکل های به دست آمده از دو نوع معدن به دست آمده اند. اولی خاک های آجری رنگ بوده که مهمترین معدن (Fe,Ni)O(OH) و سنگ نیکل هستند و دومی سولفید موجود در ماگمای زمین می باشد.

منطقه Sudbury در Ontario کانادا 30% نیکل جهان را تولید می کند. معادن دیگر در روسیه استرالیا کوبا و اندونزی می باشند. با این وجود این باور وجود دارد که بیشتر نیکل موجود در زمین در هسته این سیاره تمرکز یافته است.

ترکیبات

* Kamacite

ایزوتوپ ها

نیکلی که در طبیعت به وجود می آید از 5 ایزوتوپ پایدار تشکیل شده است که عبارتند از 58-Ni, 60-Ni,61-Ni,62-Ni که 58-Ni از بقیه فراوان تر می باشد و 59-ni از بقیه پایدارتر بوده و نیمه عمر تجزیه آن حدوداً 76000 سال می باشد. نیمه عمر تجزیه نیکل 63-Ni صد سال و نیکل 56 -Ni 6.077 روز می باشد.

تمامی ایزوتوپ های رادیو اکتیوی نیمه عمر تجزیه ای کمتر از 60 ساعت دارند و عمر تجزیه بیشتر آن ها کمتر از سی ثانیه می باشد. نیکل-56 در مقیاس و حجم های بزرگ در ستاره های بسیار بزرگ تولید شده و انحنای نور این ستاره های بزرگ با تجزیه نیکل و کبالت و بعد از به آهن مرتبط است.

نیکل-59 یک عنصر هسته با عمر طولانی و نیمه عمر 76000 سال است. نیکل کاربردهای زیادی در زمین شناسی ایزوتوپی دارد. نیکل-59 برای تعیین تاریخ دوره های زمین شناسی کاربرد داشته و میزان غبار ته نشین شده در یخ های فرا زمینی را تعیین می کند.

نیکل-60 محصول منقرض شده Fe می باشد. چرا که Fe radionuclide60 منقرض شده عمر زیادی داشته و پایداری آن در مواد سیستم خورشیدی که تمرکز بالایی دارند گوناگونی زیادی را در ترکیبات ایزوتوپی Ni 60 ایجاد می کند. بنابراین میزان Ni60 موجود در مواد فرا زمینی می تواند ما را به حقیقت اصلی سیستم خورشیدی و تاریخچه اولیه آن رهنمون سازد.

هشدارها

نیکل را نباید بیشتر از 0.05 mg/cm3 در مجاورت ترکیبات حلال قرار داد. همچنین به نظر می رسد که دود و سولفید نیکل سرطان زا باشد. نیکل کربنیک یک گاز بسیار سمی است.

نیکل

تماس نیکل با پوست افراد حساس ممکن است ایجاد آلرژی کند. مقداری مجاز نیکل مصرفی در محصولاتی که با دست انسان تماس دارد مطابق اتحادیه اروپایی می باشد. بر اساس یک گزارش منتشر شده در مجله Nature در سال 2002 محققین دریافته اند که مقدار نیکل موجود در سکه های یک و دو Euro بیشتر از حد استاندارد است. به نظر می رسد که این عمل به دلیل واکنش های گالوانیک رخ می دهد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا