تبیان، دستیار زندگی
با پدیدار شدن روحیه ی حق خواهی و حق طلبی در نهاد انسانها از یک سو و تلاش به منظور برقراری حکومتی بر حق و خدا محور از سویی دیگر موعد تحقق وعده های الهی فرا می رسد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب فیاضی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو گروه در سرنوشت جامعه مؤثرند

خداوند بلند مرتبه در آیات کتاب آسمانی اش بارها به امداد رسانی اهل ایمان اشاره نموده و نابودی بساط جور و ستم را قطعی خوانده است. با پدیدار شدن روحیه ی حق خواهی و حق طلبی در نهاد انسانها از یک سو و تلاش به منظور برقراری حکومتی بر حق و خدا محور از سویی دیگر موعد تحقق وعده های الهی فرا می رسد.

زینب فیاضی - بخش قرآن تبیان
جامعه

درنگی در تاریخ نشان دهنده ی زمامداری حکومتها بدست افراد ظالم و ناشایست است. حاکمانی که خواسته های شخصیشان محور حکومت داریشان می گردد نه تنها در پی یافتن نیازهای مردم و حل آنها نیستند بلکه پیوسته در تلاش اند تا بر قدرت و اعتبار خویش بیافزایند و آنقدر پایه های قدرت خویش را محکم نمایند که نسل در نسل زمامدار دولتها باشند.
قدرت خواهی و قدرت طلبی تا بدانجا در وجود این افراد شعله ور می گردد که از وظایف زمامداری خویش غافل می گردند. تصورات اشتباه چنین رؤسایی از حکومت بر مردم آنان را از توجه به مردم و تلاش در جهت بهبود زندگی مادی و معنویشان باز می دارد و چه بسیار زمامدارانی که خود بهره ای از معنویت نداشته و تنها به فکر آبادانی دنیای خویش اند در حالیکه از منظر اسلام و با توجه به آموزه های دینی بیان شده توسط اولین زمامدار بر حق مردم، بزرگترین حق نهاده شده بر دوش مردم حق حاکمان بر ایشان و حق ایشان بر حاکمان است که از جمله حقوق مردم بر حاکمان تربیت آنان و رسیدگی به اوضاع اقتصادی ایشان است که گرچه تلاش به منظور بهبودی اوضاع اقتصادی مردم در صدر توجهات برخی از دولتمردان کنونی است اما وظیفه تربیت مردم از سوی حاکمان واقعیتی است که تنها در آموزه های دینی آخرین شریعت آسمانی مورد توجه قرار گرفته است و این حاصل ژرف نگری و نگاه همه جانبه ی اسلام به تلاش برای قرار گرفتن انسان در جاده سعادت و رستگاریست.
دو گروه مؤثر بر جامعه
آنچه پس از گذشت قرنهای متمادی بدست آمده است صحه نهادن بر این فرمایش نبی مکرم صلوات الله علیه است که «وَ قَالَ صلی الله و علیه و آله: صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِی إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِی وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِی قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمْ قَالَ الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاء؛ دو گروه از امت من اگر شایسته باشند مردم شایسته شوند و اگر ناشایست باشند مردم فاسد گردند؛ دانشمندان و حاکمان».(تحف العقول، حسن بن علی، ابن شعبه حرانی، ص50)
در واقع حکومت حکامی ظالم و دنیا پرست که تنها در خدمت دنیای خویش اند و از هر کاری برای آبادی دنیایشان فروگذار نمی کنند ارائه الگویی است برای افراد زیر دست که چگونه زندگی خویش را بگذرانند و از دنیایشان چطور بهره گیرند.
توجه به آموزه های دینی و درک ضرورت اداره جامعه بدست افرادی دیندار و خدا محور در پیشبرد اهداف خلقت پس از گذشت قرن های پی در پی از حاکمیت حکام جور توسط بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی تحولی بی بدیل نه تنها در تاریخ ایران، بلکه در تاریخ بشریت پس از حکومت اولین حاکمیت بر حق توسط امیرالمومنین (علیه السلام) بوجود آورد.

وعده های خداوند محقق می شود

بر هم زدن بساط جور و ظلم، آن هم پس از گذشت قرنهای متمادی از حکومت ظالمان به جز یاری رسانی خداوند و یقین به برحق بودن وعده هایش ممکن نبود.
خداوند بلند مرتبه در آیات کتاب آسمانی اش بارها به امداد رسانی اهل ایمان اشاره نموده و نابودی بساط جور و ستم را قطعی خوانده است. با پدیدار شدن روحیه ی حق خواهی و حق طلبی در نهاد انسانها از یک سو و تلاش به منظور برقراری حکومتی بر حق و خدا محور از سویی دیگر موعد تحقق وعده های الهی فرا می رسد.
آن هنگام که حق پدیدار شد باطل از میان می رود؛ چرا که اصل خلقت بر مبنای حق و راستی است و از این رو خداوند در آیه ی 81 سوره ی اسراء می فرمایند: «وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً؛ و بگو: حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابودشدنى است.».

یوم الله؛ روز نابودی ریشه ظلم و ستیز

با بلند شدن فریاد داد خواهی از سوی امام خمینی (ره) و بدست گیری رهبری مردمی که سالها تحت حاکمیت ظلم حقوقشان پایمال می گشت توسط ایشان؛ وعده ی برحق خداوند محقق گشت و بساط ظلم و جور از ایران رخت بربست. بیست و دوم بهمن ماه سال پنجاه و هفت روز محقق گشتن وعده الهی بر ملت ایران و نابودی ریشه ی ظالمان حاکم به حق، یوم الله نامیده شد چرا که به فرموده ی مفسر بزرگی همچون علامه طباطبایی (ره) در تفسیر آیه ی «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِكَ لَآیاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُور؛ و روزهاى خدا را به آنان یادآورى كن، كه قطعاً در این [یادآورى]، براى هر شكیباىِ سپاسگزارى عبرتهاست.» (آیه ی 5 سوره ی ابراهیم) مراد از ایام، ایام مخصوصی است و نسبت دادن این ایام به خداوند قطعا بدلیل حوادث خاصی است که در آن ایام رخ می دهد و امر خداوند تعالی را نمایان می سازد که در دیگر ایام چنین رخدادهایی واقع نشده است. (ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج12، ص23)

کلام آخر:

در روز بزرگ 22 بهمن سال 1357 مردم ایران دست در دست یکدیگر و با هدایتگری رهبری آگاه و توانا روزی به یاد ماندنی در تاریخ ایران بوجود آوردند و نابودی نظام دو هزار و پانصد ساله ی پهلوی را به نظاره نشستند.