تبیان، دستیار زندگی
لزوم در نظرگرفتن معیار اخلاقی برای تأیید صلاحیت نامزدها/ رفتار مسئولان بر گسترش بی اخلاقی مؤثر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفتار مسئولان بر گسترش بی اخلاقی مؤثر است

وقتی وضعیت اخلاق در کل جامعه نامطلوب باشد گروه های سیاسی نیز از این وضعیت نه تنها مستثنا نخواهند بود بلکه خودشان تأثیر عمده ای در ایجاد و تداوم این وضعیت دارند.

بخش سیاست تبیان

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی، درباره دلایل از بی توجهی به مسئله اخلاق سیاسی انتخاباتی در عمل از سوی فعالان و جریان های سیاسی گفت: دلیل عمده این مسئله را باید در سطحی کلان تر جست و آن هم وضعیت اخلاق در جامعه است. سؤال این است که چقدر موفق به نهادینه کردن اخلاق اسلامی در جامعه شده ایم؟ متاسفانه آمار و مشاهدات میدانی نشان می دهد وضعیت اخلاق عمومی تناسبی با یک جامعه اسلامی ندارد که بررسی ریشه های ایجادکننده این وضعیت نیارمند بحث مفصلی است.

اصل شدن کسب قدرت، عامل اصلی به حاشیه رفتن اخلاق از سوی جریان های سیاسی وی افزود: اما به طور خلاصه باید گفت یکی از این ریشه ها و عوامل مهم، نوع رفتار مسئولان کشور، البته نه لزوما مسئولان تراز اول، است. به عنوان نمونه می توان مشاهده کرد که دروغ، تهمت زنی، بردن آبروی دیگران و ... چقدر در جامعه توسط مسئولان مختلف حکومتی در رده های گوناگون انجام می شود و به جامعه منتقل می شود.

ایمانی اظهار کرد: براین اساس وقتی وضعیت اخلاق در کل جامعه نامطلوب باشد گروه های سیاسی نیز از این وضعیت نه تنها مستثنا نخواهند بود بلکه خودشان تأثیر عمده ای در ایجاد و تداوم این وضعیت دارند.

این فعال رسانه ای اصولگرا عنوان کرد: در مورد گروه های سیاسی آنچه که به بی اخلاقی ها دامن زده است بحث رقابت های انتخاباتی است که این رقابت ها باعث شده است نامزدها و یا جناح های مربوط آنها هرگونه انگ و تهمت زدن به رقیب را برای کسب قدرت، مجاز تلقی کنند.

لزوم در نظرگرفتن معیار اخلاقی برای تأیید صلاحیت نامزدها/ ضداخلاق بودن ضد ارزش تلقی نمی شود

ایمانی با تأکید براینکه لازم است یک معیار اخلاقی برای ثبت نام کنندگان در انتخابات در نظر گرفته شود، گفت: چرا برای نامزدها معیار سیاسی در نظر گرفته می شود و رفتارها و گفتارهای سیاسی نامزدها رصد می شود اما معیار اخلاقی گذاشته نمی شود تا رعایت اخلاق به عنوان یکی از معیارهای مهم تایید صلاحیت، لحاظ شده و با کسانی که قواعد اخلاقی رقابت سیاسی را رعایت نمی کنند برخورد قانونی شود.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: البته همانطور که گفته شد اصل مطلب به جامعه برمی گردد. در واقع متاسفانه ضداخلاق بودن و به کارگیری روش های غیراخلاقی در رقابت سیاسی امروزه آن چنان از سوی جامعه ضد ارزش تلقی نمی شود و براین اساس است که می گویم نوع برخورد جامعه با رفتار و گفتار غیراخلاقی نامزدها و جریانات سیاسی می تواند در نهادینه ساختن اخلاق تعیین کننده باشد.

ایمانی ادامه داد: زمانی بیرون ریختن زباله از اتومبیل با واکنش چندانی از سوی مردم مواجه نمی شد اما الان اینگونه نیست و این نشان می دهد مسئله نظافت خیابان ها تا حد زیادی به یک ارزش اجتماعی تبدیل شده است. در حالی که در مورد تهمت زنی و دروغ گفتن می توان گفت چندان در جامعه ضد ارزش محسوب نمی شود و حتی می توان گفت نسبت به دهه های اول انقلاب روند معکوسی را طی کرده است و پسرفت کرده ایم.

وی تصریح کرد: مداوای ریشه ای این بی اخلاقی ها را خیلی نباید در انتخابات جستجو کرد، هر چند می توان با گذاشتن ضوابطی جلوی برخی رفتارها و گفتارهای ناپسند و مذموم را گرفت اما برای حل ریشه ای این معضل باید توجه خود را به کل جامعه معطوف کرد.

نهادهای نظارتی نسبت به رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی نامزدها حساسیت بیشتری به خرج دهند

ایمانی درباره اینکه برخورد ضعیف نهادهای نظارتی با اقدامات غیراخلاقی کاندیداها به ویژه در دوره پس از تأیید صلاحیت تا چه حد بر گسترش بی اخلاقی سیاسی تاثیرگذار است، گفت: یکی از راه های بهبود وضعیت اخلاقی جامعه این است که حساسیت بیشتری نسبت به رعایت اخلاق بر روی کسانی که می خواهند مسئولیتی را برعهده بگیرند، به ویژه در رده های بالاتر، وجود داشته باشند، زیرا این افراد هستند که الگوسازی اخلاقی برای جامعه می کنند.

وی اضافه کرد: لذا در مورد کسی که می خواهد نماینده ملت در مجلس شود به همین نسبت لازم است حساسیت بیشتری به خرج داد. همانطور که وقتی نامزدی تایید صلاحیت می شود اما پس از آن یک فساد مالی از وی به دست می آید مسئولان نظارتی با وی برخورد کرده و رد صلاحیتش می کنند چرا این حساسیت بر روی فساد اخلاقی و انجام رفتارهای غیر اخلاقی وجود ندارد؟ اگر این حساسیت در حوزه مسائل اخلاقی نیز وجود داشته باشد قطعا می تواند بر سالم سازی فضای رقابت سیاسی در زمان انتخابات تأثیرگذار باشد و به تبع آن قدرت انتخاب صحیح مردم را بالا ببرد.


منبع: خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .