تبیان، دستیار زندگی
چیزی حدود یك ماه بعد از آغاز جوسازی های وحشتناك فدراسیون فوتبال عربستان علیه ایران و اعمال فشار آنها روی كنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازی با نمایندگان كشورمان در زمین بی طرف، بالاخره یك واكنش محكم و «حسابی» از سوی تصمیم سازان فوتبال ایران به این جریان دید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

و اینک جواب قاطع ایران : کنار می کشیم

چیزی حدود یك ماه بعد از آغاز جوسازی های وحشتناك فدراسیون فوتبال عربستان علیه ایران و اعمال فشار آنها روی كنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازی با نمایندگان كشورمان در زمین بی طرف، بالاخره یك واكنش محكم و «حسابی» از سوی تصمیم سازان فوتبال ایران به این جریان دیده شد.

بخش ورزشی تبیان
کفاشیان

وقتی مهدی تاج در آخرین دقایق برنامه این هفته نود پشت خط آمد تا در مورد اتفاقات اخیر صحبت كند، شاید كمتر كسی انتظار داشت رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران از یك برگ جدید رونمایی كند. تاج اما گفت یك گزینه ایران برای مقابله با تحركات عربستان و تزلزل AFC كناره گیری از مسابقات فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا است؛ گزاره ای كه با تشكیك و تردید بر زبان این مقام فوتبال ایران جاری شد، شاید به خاطر اینكه ابتدا بازخورد این ایده از سوی افكارعمومی دیده شود و بعد تصمیم گیری جدی به عمل بیاید. جالب اینجاست كه بعد از طرح اولیه این موضوع، واكنش ها به آن تا حدود زیادی مثبت بوده است. با این حال در كمال تعجب فقط یك نفر با واكنش هایی از این دست مخالف است؛ علی كفاشیان!

حمایت قاطع باشگاه ها

روز گذشته مدیران سه باشگاه از چهار نماینده فوتبال كشورمان در لیگ قهرمانان آسیا، در گفت وگوهای جداگانه به حمایت از طرح كناره گیری از لیگ قهرمانان آسیا در صورت ادامه گستاخی های عربستان و كنفدراسیون فوتبال آسیا پرداختند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، منصور قنبرزاده در این مورد گفته است: «عربستان با ابزار سیاسی ورود کرد اما ما فعال وارد نشدیم و این مساله گستاخی آنها را بیشتر کرده است. تیمی که برای دفاع از ایران به AFC رفت حقوقی و کارشناسی نبود. شیخ سلمان به دنبال منافع شخصی خودش است نه ایران. بنده به عنوان مدیرعامل باشگاه نفت با هماهنگی هیات مدیره اعلام می کنم در صورت صعود نفت از مرحله پلی آف تنها در ایران با تیم های عربستانی بازی می کنیم و در غیر این صورت از لیگ قهرمانان کنار می کشیم.»
 باقریان، مدیرعامل سپاهان هم مواضع مشابهی دارد. او می گوید: «صددرصد پای منافع فوتبال کشورمان می ایستیم. اگر فدراسیون فوتبال در این خصوص اقدامی نکند و به فیفا گزارش ندهد و الاتحاد از مرحله پلی آف صعود کرده و حریف ما شود، مستقیما اقدام کرده و به فیفا شکایت می کنیم. اگر لازم باشد همه چیز را گزارش می کنیم. مجموعه فوتبال ما نباید در قبال این مساله کوتاه بیاید. تاج رئیس سازمان لیگ کشورمان است و باید در تصمیم گیری ها دخیل باشد و درست هم می گوید، اما باید جمعی تصمیم گرفته شود. ما مصرانه مقابل این موضوع ایستاده ایم که از حق و حقوق مان با قدرت دفاع کنیم. شاید آخرین راه حل همین باشد که تاج گفته، اما خیلی راه حل های دیگر داریم. قرار نیست ما بایستیم و تماشا کنیم، چون شیخ سلمان رئیس AFC است. ما با آنها کاری نداریم و با اساسنامه فیفا کار داریم. ما خودمان مستقل هستیم.»
 از سوی دیگر سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوب آهن هم همین ایده را تشریح می كند: «اگر تا کنون در این زمینه سکوت کرده بودیم، قصدمان این بود که به جمع بندی برسیم تا وحدت تصمیم گیری رعایت شود. صحبت های تاج موضع چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیاست و در این رقابت ها شرکت نمی کنیم. ما حاضر نیستیم تحت تاثیر اظهارات عربستانی ها و اعمال نفوذشان در AFC قرار بگیریم. اگر AFC درباره اظهارات وقیحانه عربستانی ها تصمیم درستی می گرفت، آنها به خودشان اجازه نمی دادند که هر کاری بکنند.»

مخالف خوانی آقای رئیس

در این میان اما رئیس فدراسیون فوتبال كشورمان شاید تنها كسی باشد كه با طرح ایران برای كناره گیری از لیگ قهرمانان آسیا در صورت ادامه شرایط موجود مخالفت می كند. كفاشیان كه پیش تر به طور علنی حمایتش از شیخ سلمان، رئیس AFC را اعلام كرده بود، این بار هم در گفت وگو با خبرگزاری فارس مطالب عجیبی را به زبان آورده است. بخشی از سخنان كفاشیان را بخوانید: «به هیچ وجه به فیفا شكایت نمی كنیم؛ چرا كه تصمیم گیرنده این موضوع کمیته مسابقات بوده است و خود هیات رئیسه نیز در آن نقش داشته و ما نیز در هر دو حضور داریم. بنابراین به هیچ وجه بحث اعتراض یا شکایت به فیفا مطرح نیست. دراین مورد AFC تصمیم گیرنده است و در این نهاد تکلیف روشن می شود.» كفاشیان در مورد احتمال كناره گیری تیم های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا هم می گوید: «مواضع ما کنار کشیدن نیست و کنار نخواهیم کشید. کنار کشیدن در واقع یک محرومیت برای ما به همراه خواهد داشت. منتظریم ببینیم شرایط به چه نحوی خواهد شد و با آن شرایط کار را انجام دهیم.»


منبع : گل