تبیان، دستیار زندگی
اشکانیان 2200 سال پیش در ایران به حکومت رسیدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشکانیان

اشکانیان

اشکانیان 2200 سال پیش در ایران به حکومت رسیدند.

اشک های اشکانیان:

لقب پادشاهان این سلسله، اشک بود. اشک اوّل، اشک دوّم، اشک سوّم، چهارم ، پنجم ... تا آخر. البتّه هر کدام از اشک ها اسم خودشان را هم داشتند مثلاً مهرداد، فرهاد، اردوان، بِلاش. ولی چون اولین پادشاه اسمش اشک بود، بقیه هم دوست داشتند اشک باشند.

اشک ها، حدود پانصد سال در ایران حکومت کردند. برای همین طولانی ترین سلسله ی حاکم در ایران هستند.

زندگی روی اسب

اشکانیان از قوم پارت بودند. پارت یعنی: سواره و جنگجو...

این پارت ها در چادر زندگی می کردند. از بس که به تیراندازی و سوارکاری و شکار علاقمند بودند یادشان رفته بود که باید در یک خانه محکم تر زندگی کنند. اما اگر هم در خانه های معمولی زندگی می کردند، آن وقت، تیراندازیشان خوب نمی شد. یعنی نمی توانستند خدمت یونانی ها برسند. پس همان بهتر که در چادر و صحرا زندگی می کردند. اینها به قدری از تیراندازی و سوارکاری خوششان می آمد که می گفتند: «آدم خوشبخت کسی است که در جنگ و روی اسب بمیرد!»

اشکانیان

قدرت گرفتن اشکانیان

مهرداد اول و دوم از اشک هایی بودند که چند جنگ حسابی راه انداختند و وسعت کشور را زیاد کردند. اگر نقشه ایران را در آن زمان نگاه کنید، مثل یک آدم قوی و هیکل گنده است که انگار دست هایش را بالای کمرش جمع کرده است. در این نقشه باید دریاچه خزر را به جای کلّه این مرد قوی تصور کنید.

شیوه اداره ی کشور

اشکانیان مثل بقیه امپراطوری ها، کشورشان را اداره نمی کردند. یعنی استان ها و سرزمین ها، کاملاً گوش به فرمان اشک ها نبودند. هر کدام از این سرزمین ها و استان ها حاکم جداگانه ای داشتند. آنها فقط موقع جنگ ها به کمک اشکانیان می آمدند و به شاه هم مالیات می دادند. این حاکمان معمولاً چشم دیدن هم را نداشتند. عدّه ای گفته اند یکی از علت های از بین رفتن اشکانیان همین بوده است.

اشکانیان

خداحافظی با یونانی ها

هفتاد سال قبل از اشکانیان، اسکندر یونانی به ایران حمله کرده بود. برای همین تا هفتاد سال به جای اینکه ایرانیان بر خودشان حکومت کنند، خارجی ها حاکم ایرانی ها بوده اند. نام سلسله یونانی در ایران سلوکیان بود. اشک اول با یونانی ها جنگید و آن ها را شکست داد. سلوکیان کم کم فهمیدند بهتر است بروند سر خانه و زندگی خودشان در یونان.

بازگشت خط ایرانی

نام اشک بیست و دوم بلاش اول بود. او زمانی که می خواست سکّه ضرب کند (یعنی بسازد) دستور داد به خط و زبان ایرانی روی آن بنویسند. چون از زمان سلوکی ها روی سکّه ها را با خط یونانی می نوشتند.

koodak@tebyan.com

تنظیم: سید علیرضا نوابی

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.