تبیان، دستیار زندگی
معاون اجرایی رییس جمهور اعلام کرد که با اجرای توافقات نهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و تایلند، حجم مبادلات اقتصادی دو کشور 10 برابر خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجم 10 برابری مبادلات اقتصادی ایران و تایلند

معاون اجرایی رییس جمهور اعلام کرد که با اجرای توافقات نهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و تایلند، حجم مبادلات اقتصادی دو کشور 10 برابر خواهد شد.

بخش اقتصاد تبیان
ایران و تایلند

محمد شریعتمداری پس از امضای 6 سند همکاری میان تهران ٓ بانکوک ، در نشستی مطبوعاتی با معاون نخست وزیر تایلند، سفر هیات تایلندی به ایران در آستانه 60 سالگی روابط رسمی دیپلماتیک دو کشور را ارزشمند و نقطه عطفی در روابط تهران-بانکوک توصیف کرد.
وی اظهار کرد: گسترش روابط تجاری و اقتصادی، تبادل هیات های تخصصی، همکاری ها در زمینه های علمی، گاز، پتروشیمی، گردشگری، خودروسازی، تولیدات دارویی و فن آوری نوین همانند نانو و بیوتکنولوژی و همچنین ایجاد شرکت های دانش بنیان از جمله عرصه های همکاری دوکشور است.
«سومکید جاتوسی پی تاک» نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان این که «بانکوک از گسترش همکاری ها با تهران استقبال می کند»، بر بهره گیری از ظرفیت ها و تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه نانوتکنولوژی و دیگر بخش ها تاکید کرد.
معاون نخست وزیر تایلند، جمهوری اسلامی ایران را کشوری قدرتمند و با تاریخ، تمدن و فرهنگ غنی توصیف کرد و افزود: قطعا جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا تحریم آینده ای روشن تر در منطقه و جهان خواهد داشت.

اسناد همکاری تهران ٓ بانکوک در بخش های بازرگانی، نانوتکنولوژی، دارویی و بیوتکنولوژی، علمی و استاندارد در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و با حضور «محمد شریعتمداری» و «سومکید جاتوسی پی تاک» امضاء شد

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی تایلند با امضای شش سند همکاری بر تقویت و گسترش همکاری های دوجانبه در عرصه های گوناگون در دوران پساتحریم تاکید کردند.
اسناد همکاری تهران ٓ بانکوک در بخش های بازرگانی، نانوتکنولوژی، دارویی و بیوتکنولوژی، علمی و استاندارد در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و با حضور «محمد شریعتمداری» و «سومکید جاتوسی پی تاک» امضاء شد.
موافقت نامه بازرگانی بین ایران و تایلند اولین سندی است که به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و وزیر بازرگانی تایلند رسید.
سند موافقت نامه نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تایلند نیز توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه تایلند امضا شد.
یادداشت تفاهم همکاری های علمی در زمینه نانوتکنولوژی را رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران و مدیر اجرایی مرکز ملی نانوتکنولوژی تایلند امضا کردند.
یادداشت تفاهم همکاری در زمینه دارویی و بیوتکنولوژی را رییس انستیتو پاستور ایران و مدیر واحد تحقیقات مرکز ملی تایلند در امور مهندسی ژنتیک و زیست فن آوری امضا کردند.
یادداشت تفاهم همکاری های علمی توسط رییس هیات مدیره شرکت «سیناژن» و مدیر واحد تحقیقات مرکز ملی تایلند در امور مهندسی ژنتیک و زیست فن آوری امضا شد.
یادداشت تفاهم همکاری در زمینه استاندارد نیز آخرین سندی بود که به امضای معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و مدیرکل وزارت صنعت تایلند رسید.


منبع : ایسنا