تبیان، دستیار زندگی
فقط نزدیکان به وزیر ورزش می دانند که او چه علاقه ای به تغییر کادر فنی تیم ملی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودتا علیه کی روش

فقط نزدیکان به وزیر ورزش می دانند که او چه علاقه ای به تغییر کادر فنی تیم ملی دارد.

مهدی طاهرخانی - بخش ورزشی تبیان
کی روش

وزارت ورزش و جوانان از چند ماه قبل با فدراسیون فوتبال وارد یک معامله شده است. حفظ صندلی با شرط و شروط.
دقیقا آخرین روز سال 1393 بود که در یک صبح جمعه، در محل کمپ تیم های ملی، کفاشیان و کی روش به یک توافق شوکه کننده رسیدند؛ کفاشیان صریحا اعلام کرد ما بودجه لازم را نداریم و قرار نیست وزارت ورزش هم حمایت خاصی را انجام دهد از این رو بهتر است شما بروید. به همین سادگی آقای رئیس یک بار قید کی روش را به صورت کاملا جدی زد. اما فشار مردم و طبیعتا دولت، باعث شد وزارت ورزش و جوانان علی رغم میل باطنی رئیسش با فرستادن حسنی خو، قول های لازم را به کی روش بدهد.
نتیجه این شد که پس از چند جلسه مهم و سرنوشت ساز، برخلاف توافق صورت پذیرفته در کمپ تیم ملی، کی روش ماندنی شد. اما از آن روز تا حالا که تقریبا 10 ماه می گذرد چه اتفاقی رخ داده است؟ وضعیت چمن کمپ بهبود پیدا کرد؟ مشکل لباس و اسپانسر چطور؟ بازی های تدارکاتی چندتا دقیقا اوکی شده است؟
کی روش چند ماه نبود و حالا در آستانه بازگشت به ایران می بیند که آش و کاسه همان است که پیش از این بود.
 وزارت ورزش که به زعم خودش حدود 8 میلیارد برای تیم فوتبال امید هزینه کرد تا دست آخر آنها نظاره گر صعود عراق جنگ زده به المپیک باشند، چرا این کمک ها را به تیم کی روش نکرد؟
اصل داستان این است؛ آقای وزیر ورزش و جوانان از ته دل آرزوی خروج کی روش را دارد. این یک خواسته قلبی و شخصی است. همانطور که ممکن است یک مدیر از یک مربی خوشش نیاید. مصاحبه های عجیب او علیه کی روش در آرشیو موجود است اما مشکل بزرگتر این است دولت نمی خواهد با بیرون کردن کی روش  برای خودش هزینه بی جهت تولید کند.
از این رو وزارت ورزش و جوانان باز هم توپ را به زمین فدراسیون فوتبال می اندازد. یعنی بهتر است خود کفاشیان، بازی را طوری پیش ببرد که کی روش این بار بدون فوت وقت از ایران رفته و یک مربی ممتاز خارجی دیگر جانشینش شود. اگر این پروسه سریع انجام شود شاید وقت کافی برای اعتراضات مردمی باقی نماند.
مشکل بودجه هم نخواهیم داشت چرا که در صورت رفتن کی روش، وزارت ورزش و جوانان از همان منبعی که به تیم امید کمک کرد، به فدراسیون فوتبال هم سخاوتمندانه مدد می رساند. اما در این بین چه چیزی به کفاشیان می رسد؟
کنار هم قرار دادن اتفاقات نشان میدهد، حفظ صندلی ریاست فدراسیون فوتبال به مدت 4 سال دیگر می تواند بهای این بازی باشد. چند روز دیگر کی روش به تهران باز می گردد اما شرایط  هیچ تغییری نکرده است. شاید طرفین منتظر یک مصاحبه و اعتراض آتشین از سوی کی روش هستند تا سناریوی خروج مجددا آغاز شود.
این بار در آستانه انتخابات، بازی بسیار جدی است. تنها برگ برنده کی روش هم جبهه بزرگ مردمی است که علاقه دارند او همچنان سرمربی تیم ملی باقی بماند اما اگر طرف مقایب روی وعده خود باقی نماند کی روش چرا باید بماند؟ روزهای سرنوشت سازی پیش روی فوتبال ما قرار دارد. اما اگر هر خبری دال بر احتمال خروج کی روش شنیدید آن را بی ارتباط با این سناریو ندانید.