تبیان، دستیار زندگی
باباامان؛ جاذبه ای از جنس ناب طبیعت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باباامان؛ جاذبه‌ای از جنس ناب طبیعت

گوزن

در سالهای اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهانگردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند.
 
در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، ‌صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی،‌ حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود.


باباامان؛ جاذبه‌ای از جنس ناب طبیعت

استان خراسان شمالی به مرکز شهر بجنورد در شمال شرقی کشورمان قرار دارد. این استان در سال 83 و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان ایجاد شد.
 
آثار تاریخی کشف شده در این استان گواهی به قدمت تاریخی آن است. برای مثال، منطقه تاریخی پهلوان و تپه‌حیدران شهرستان جاجرم، بیش از 12 هزار سال قدمت دارند.
 
تفرج‌گاه‌های متعدد این استان سبب شده تا گردشگران بیشماری به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان به خراسان شمالی سفر کنند.

باباامان؛ جاذبه‌ای از جنس ناب طبیعت

یکی از این گردشگاه‌ها، گردشگاه باباامان در 10 کیلومتری شمال شرقی شهر بجنورد به فاصله تقریبی 300 متری از جاده بجنورد-مشهد قرار دارد.
 
در این پارک که یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های گردشگری کشورمان است، 400 هزار اصله از درختان اقاقیا، زالزالک، چنار، زبان‌گنجشک و ... وجود دارد و در مجموع وسعت پوشش گیاهی گردشگاه باباامان به 250 هکتار می‌رسد.
 
استخرهایی با اختلاف سطح نسبت به هم در این منطقه ساخته شده که آب چشمه اصلی باباامان به آن‌ها می‌ریزد و آبشارهای مصنوعی زیبایی را ایجاد می‌کند. چشمه باباامان حدود 300 الی 400 لیتر در ثانیه آبدهی دارد و آب آن از نوع آب‌های معدنی است.

باباامان؛ جاذبه‌ای از جنس ناب طبیعت

شاخه‌ای از رود اترک، پنجمین رودخانه بلند  ایران، نیز از این پارک می‌گذرد که وجود آن امکان ماهیگیری را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. علاوه بر این رودخانه، بخش خصوصی نیز چند استخر پرورش ماهی قزل‌آلا احداث کرده که گردشگران در آن می‌توانند به ماهیگیری بپردازند.
 
در غرب گردشگاه باباامان در مساحتی حدود 350 هکتار، پارک حیات وحشی احداث شده است. در این پارک گونه‌های متنوع حیوانی از قبیل قوچ، میش کل، بز، آهو، گوزن زرد ایرانی و مارال مورد محافظت قرار گرفته‌اند. که البته اردیبهشت ماه سال جاری، اخباری در خصوص وضعیت نابه‌سامان تغذیه و شرایط زیستی حیوانات آن به دلیل کمبود منابع مالی منتشر شد.

باباامان؛ جاذبه‌ای از جنس ناب طبیعت

مسافران گردشگاه باباامان، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی زیبای این منطقه، می‌توانند به زیارت آرامگاه منصوب به شاهزاده اسماعیل فرزند امام موسی کاظم(ع) رفته و از سفر خود بهره معنوی نیز ببرند.
 
در این مجموعه، امکانات رفاهی از قبیل هتل و رستوران نیز برای گردشگران وجود دارد.



خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .