تبیان، دستیار زندگی
مصرف مواد غذایی با پایه ی سویا کمک هر چند اندکی به درمان و پیشبرد روند باروری داشته و خانم ها را از مضرات بیسفنول A دور می کند. در ادامه ی مطلب شما را بیشتر در جریان این پژوهش قرار می دهیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سویا و بهبود روند درمان ناباروری

مصرف مواد غذایی با پایه ی سویا کمک هر چند اندکی به درمان و پیشبرد روند باروری داشته و خانم ها را از مضرات بیسفنول A دور می کند. در ادامه ی مطلب شما را بیشتر در جریان این پژوهش قرار می دهیم.

فاطمه حلوایی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
سویا

نتایج پژوهشی که در نشریه ی Clinical Endocrinology & Metabolism به چاپ رسیده است نشان می دهد مصرف سویا و محصولات غذایی تهیه شده از آن برای خانم هایی که تحت درمان باروری و یا در حال انجام IVF هستند مفید است. این مواد غذایی خانم ها را در برابر اثرات مخرب بیسفنول A محافظت می کنند. باید بدانید که این ترکیب شیمیایی باعث کاهش میزان استروژن می شود.

به گفته ی محققان هاروارد، برای اولین بار تأثیر متقابل بین سویا و بیسفنول A در مردان مشخص شده است.

در این پژوهش جدید محققان ارتباط بین قرار داشتن در معرض بیسفنول A، مواد غذایی و موفقیت IVF را در بین 239 خانم که در سال های 2007 تا 2012 تحت درمان ناباروری بوده اند بررسی کردند.

محققان مشاهده کردند همان میزان بیسفنول A در خانم های دیگری که به طور مرتب سویا مصرف می کردند تأثیری منفی در نتیجه ی IVF نداشته است

در این بین میزان بیسفنول A موجود در ادرار خانم هایی که مواد غذایی حاوی سویا مصرف نمی کردند بالا بوده و درست در همین افراد نیز کشت جنین ناموفق تر بوده است.

در واقع محققان مشاهده کردند این خانم ها کمتر باردار شدند و بیشتر در معرض سقط جنین قرار گرفتند.

در عین حال محققان مشاهده کردند همان میزان بیسفنول A در خانم های دیگری که به طور مرتب سویا مصرف می کردند تأثیری منفی در نتیجه ی IVF نداشته است.

سرپرست این تیم تحقیقاتی عنوان کرده است که نتایج این پژوهش نشان می دهد که تغذیه می تواند برخی از خطرات قرار گرفتن در معرض ترکیب شیمایی بیسفنول A را تغییر دهد.

متأسفانه این ترکیب شیمیایی در پیرامون ما به وفور یافت می شود و ممانعت کامل از قرار گرفتن در معرض آن تقریباً غیرممکن است. چون مصرف آن بسیار زیاد شده است.

استفاده از این ترکیب شیمیایی ابتدا در شیشه شیر بچه ها و سپس در محتویات مواد غذایی مخصوص کودکان و در نهایت به طور کلی در کشور فرانسه (از سال 2015) ممنوع شد. چون به عقیده ی متخصصان بیسفنول A باعث ایجاد اختلال در غدد آندوکرین (غدد درون ریز) می شود.

بیسفنول A بیشتر در مواد غذایی کنسروی و نوشیدنی های داخل قوطی وجود دارد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.