تبیان، دستیار زندگی
چرا چهره شخصیت کیمیا با گذشت بیش از بیست و سه سال و تحمل آن همه رنج و مشقت های فراوان، تغییری جز افزودن یک عینک طبی به چهره ی این شخصیت، نکرده است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیمیا عاشق است یا انقلابی؟!

چرا چهره شخصیت "کیمیا" با گذشت بیش از بیست و سه سال و تحمل آن همه رنج و مشقت های فراوان، تغییری جز افزودن یک عینک طبی به چهره ی این شخصیت، نکرده است؟

آزاده مرنی- بخش ارتباطات تبیان
کیمیا

مجموعه تلویزیونی "کیمیا"، اثری تاریخی با مضمون انقلاب اسلامی یا ژانری عاشقانه؟!
با گذشت بیش از نود قسمت از سریال 110 قسمتی "کیمیا" به کارگردانی جواد افشار، همچنان نقدهای کارشناسانه و مردمی به این مجموعه تلویزیونی، سیر صعودی خود را می پیماید. نقدهایی از خطاهای کارگردانی و نوع گریم تا تقلیل بزرگ ترین رویداد سیاسی- اجتماعی ایران یعنی انقلاب اسلامی.
مجموعه تلویزیونی "کیمیا" که روایت زندگی دختری به نام کیمیا (مهراوه شریفی نیا) است از پیش از انقلاب اسلامی تا به امروز ادامه دارد اما در این روایت، مخاطبان با سوالات بی پاسخ فراوانی مواجه شده اند که یکی از این سوالات که با حواشی وافری نیز همراه است سوالی است با مضمون این که چرا چهره شخصیت "کیمیا" با گذشت بیش از بیست و سه سال و تحمل آن همه رنج و مشقت های فراوان، تغییری جز افزودن یک عینک طبی به چهره ی این شخصیت، نکرده است؟ به راستی هدف اصلی تهیه کننده این سریال چیست و سعی دارد چه مهمی را به مخاطب ارائه کند؟

گریم کاراکترهای اصلی

به روایت سریال "کیمیا" اکثر زوایای انقلاب اسلامی مورد کم لطفی قرار گرفته و در نمایش لحظات تاریخی همچون خروج شاه و ورود حضرت امام خمینی (رحمت الله) به کشور ضعیف عمل شده است به طوری که به یک سکانس بسنده شده حال آن که چنین وقایعی با توجه به اهمیت بالایی که دارند حساس ترین و بیشترین سکانس ها به خود اختصاص می دهند

"امیر اسکندری" طراح گریم سریال "کیمیا" در راستای نقد به گریم کاراکترهای اصلی از جمله رضا کیانیان و مهراوه شریفی نیا می گوید: "آقای رضا کیانیان و خانم شریفی نیا همکاری های لازم را برای گریم چهره پس از گذشت سال ها، نداشتند. آقای کیانیان اجازه لیفتینگ پوست صورت و رنگ کردن موهایشان را ندادند و خانم شریفی نیا با استفاده از چسب لاتکس و کشیدن خطوط پیری بر صورتشان محالفت کردند. البته پاره ای از مسائل مالی نیز در این جریان دخیل بود که استفاده از گریم با کیفیت بهتر را مقدور نساخت."
در این راستا مهراوه شریفی نیا معتقد است که مجری گریم به دلیل هجمه انتقادات، سعی بر آن دارند تا مشکلات ایجاد شده را به دیگران نسبت دهند. وی دراین باره می گوید: "برای گریم زمان پیری من، آقای اسکندری گفتند بازیگری که 4 ماه سرکار است اگر از چسب لاتکس استفاده کند دچار حساسیت پوستی می شود. من برای خطوط پیری روزانه 50 دقیقه گریم می شدم، حال اگر حاصل کار مطلوب نیست مشکل از گریمور بوده است. من خودم از ابروهای دوره نوجوانی ام که در آبادان سپری شد بسیار ناراضی بودم و بارها به تیم گریم گفتم حاضرم برای بهبود طرحِ لبرو، وقت بیشتری گذاشته شود اما آقای اسکندری به جای استفاده از ابروی دستی از ابروهای بافته شده آماده استفاده کردند.!"

تقلیل انقلاب اسلامی

در این سریال، کم لطفی های فراوانی به رویداد تاریخی انقلاب اسلامی ایران شده تا جایی که به نظر برخی کارشناسان، انقلاب اسلامی در این مجموعه تلویزیونی تقلیل یافته و این سریال را با ضعف محتوا مواجه کرده است.
به روایت سریال "کیمیا" اکثر زوایای انقلاب اسلامی مورد کم لطفی قرار گرفته و در نمایش لحظات تاریخی همچون خروج شاه و ورود حضرت امام خمینی (رحمت الله) به کشور ضعیف عمل شده است به طوری که به یک سکانس بسنده شده حال آن که چنین وقایعی با توجه به اهمیت بالایی که دارند حساس ترین و بیشترین سکانس ها به خود اختصاص می دهند.
از دیگر مسائلی که در سریال "کیمیا" بدان توجه چندانی نشده است، مبارزات مردمی و تظاهرات می باشد؛ زیرا تصاویری که از تظاهرات و درگیری های مردم با ارتش شاهنشاهی به نمایش گذاشته شد بسیار سطحی، کم عمق و اجمالی بود حال آن که در واقعیت، مبارزات مردم در دهه 50 از وسعت و عمق وافری برخوردار بود و روز به روز بر این موج خروشان افزوده می شد.
یکی از مسائل مهم که منجر به وقوع انقلاب اسلامی ایران بود واقعه ی "۱۷ شهریور" سال 1357 می باشد که در این سریال کوچک ترین اشاره ای به آن نشد. در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، تظاهرات مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی، خیابان ژاله (۱۷شهریور کنونی) تهران، منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران شد. این کشتار از چنان عمقی برخوردار است که با گذشت قریب به چهل سال از انقلاب اسلامی، همواره از آن تحت عنوان "جمعه خونین" یاد می شود.
نتیجه :
با آنچه گفته شد درمی یابیم که این سریال از ابعاد مختلفی دارای ضعف بوده و به هدف اصلی خود یعنی ارائه ی تصویری واضح از وقایع انقلاب نرسیده است. در حالی که تولیداتی با محتوای انقلاب اسلامی مستلزم توجه و ریزبینی ویژه ای از سوی دست اندرکاران می باشد تا ضمن تداعی عناصر و عوامل موثر بر چنین رویداد تاریخی ای برای مخاطب، از زوایای پنهان و ناگفته انقلاب اسلامی ایران نیز رونمایی نموده و بر افزایش بصیرت جامعه تاثیرگذار باشد.