تبیان، دستیار زندگی
بررسی نقش مجلس در سیاست خارجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی نقش مجلس در سیاست خارجی

ناصر هادیان  با اشاره به اینکه  مجالس جهان در تدوین  سیاست خارجی  نقش دارند افزود : معمولا دولت ها نقش اصلی را  در سیاست خارجی  ایفا می کنند .
مجلس

وی با اشاره به  توانمندی های مجلس گفت : مجلس های توانمند که از نیروهای کارشناس برخوردارند  نقش موثری  را در سیاست های خارجی  می توانند ایفا کنند.

در ادامه فوائد ایزدی گفت : وزارت خارجه ، مجری سیاست های خارجی است  و قانون گذاری بر عهده  مجلس است و قانون اساسی  ما هم بر این مسئله  تاکید دارد .
هادیان در ادامه  با بیان اینکه  سیاست با قانون متفاوت است  گفت : مجلس  باید قانون گذاری کند  نه سیاست گذاری .

وی با اشاره به اینکه  مجلس در تدوین  سیاست می تواند نقش ایفا کند  افزود : بدنه کارشناسی  سیاست خارجی با وزارت  امور خارجه است اما در عین حال مجالس در نظارت  و ارزیابی  نقش مهمی دارند.
هادیان  با تاکید بر اینکه  وجود  بدنه کارشناسی در مجلس بسیار مهم است  گفت : در مجموع کار مجلس  شورای اسلامی  در موضوع برجام  مطلوب بود .
در ادامه ایزدی با بیان اینکه بی توجهی به قوه مقننه  به کشور لطمه  وارد  می کند  گفت :اگر مجلس  کارشناس کم دارد  یا نقایص  این چنینی  دارد  باید نقایص را  برطرف کرد نه اینکه به بهانه  کمبود کارشناس  نسبت به مجلس  بی توجهی کرد .

هادیان با بیان اینکه  سیاست هسته ای را باید از سیاست  مذاکرات هسته ای جدا کرد  گفت : سیاست هسته ای کشور در اختیار وزارت خارجه  نبود و نظام آن را تدوین  کرد و فقط خط قرمزها  و چارچوب ها   به وزارت خارجه ابلاغ  شد .
وی افزود : کمیته ناظر  متشکل از  همه قوا  بر برجام نظارت دارد  و تصمیمات اساسی  را درباره چگونگی اجرای برجام  اتخاذ می کند .
هادیان گفت : رشته تخصصی اعضای کمیته  امنیت ملی  و روابط خارجی  مجلس شورای اسلامی   مرتبط  با روابط بین الملل  و امنیت ملی  نیست بنابراین نمی توان  انتظار داشت آنها به  اندازه  دکتری هسته ای یا روابط بین الملل  ، دانش داشته باشند  به  همین علت این امورات تخصصی  باید به متخصصان  واگذار شود .
ایزدی گفت: آمریکایی ها به بهانه های مختلف می خواهند قدرت ما را کم کنند از جمله اینکه به بهانه های مختلف آزمایش موشکی ما را خلاف قطعنامه ها می دانند و این طراحی طرف مقابل است.
هادیان با تاکید بر لزوم تقویت بدنه کارشناسی در مجلس افزود: هر نماینده در حوزه خاصی تخصص دارد و در همه زمینه ها متخصص نیست بنابراین باید از کارشناسان مختلف و متخصص کمک بگیرند.
ایزدی در ادامه با اشاره به اینکه هدف سیاست خارجی کشور باید افزایش قدرت کشور باشد گفت: سلطه گران می خواهند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند به همین علت محدودیت های مختلفی را برای ما ایجاد می کنند و می خواهند اهرم های قدرت را از ما بگیرند تا به اهداف خود برسند.
هادیان گفت: ادعاها باید متناسب با توانمندی ها باشد و باید بر روی اهداف خود متمرکز شویم.
وی افزود: تا زمانی که می توان مشکلی را با مذاکره حل کرد نباید از روش های دیگر مانند جنگ استفاده کرد و باید از روش هایی مانند اعتماد سازی استفاده کرد.
هادیان گفت: قدرت سخت مانند توانمندی های نظامی و قدرت های نرم مانند دیپلماسی باید توامان باشند.
ایزدی با تاکید بر اینکه باید طراحی طرف مقابل را در نظر بگیریم و با آن مقابله کنیم گفت: آمریکا می خواهد دنباله روی او باشیم و هدف تندروها و کندروهای آمریکا براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است و برای این منظور بودجه براندازی تعیین کردند.



منبع: خبرگزاری صدا و سیما
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .