تبیان، دستیار زندگی

10 دلیل لخته شدن خون

خون مایع است و در صورتی که جامد شود، به آن لخته می‌گویند. لخته‌ی خون اگر در طول رگ‌ها حرکت کند و به اندام‌های حیاتی برسد مشکلاتی گاها وخیم را به دنبال می‌آورد، برای مثال رسیدن لخته خون به ریه سبب آمبولی ریوی می‌شود که در موارد شدید موجب مرگ خواهد شد. بنابراین مهم است که بدانیم دلایل ایجاد لخته خون چیست که ما در اینجا ده تای آنها را آورده‌ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 لخته خون

 

نشستن‌های طولانی مدت

سفرهای طولانی با هواپیما، رانندگی و یا سفر طولانی با اتومبیل، نشستن طولانی مدت پشت رایانه، تماشای طولانی مدت تلویزیون و... می‌توانند در صورت ادامه‌دار بودن موجب لخته شدن خون شوند.

این مهم و ضروری است که هر 30 تا 40 دقیقه یکبار حتما از جایتان بلند شوید و حرکت کنید تا جریان خون به سهولت انجام بگیرد.

اگر امکان جابه‌جایی و راه رفتن برایتان وجود ندارد، هر چند وقت یک بار پاهایتان را حرکت و ورزش دهید تا خون به راحتی از رگ‌های خونی پا عبور کرده و به سمت قسمت‌های بالایی بدن جریان یابد. یک جا ماندن خون برابر است با لخته شدن آن.

بارداری

سطح بالای هورمون استروژن در خون در دوران بارداری به افزایش میزان فاکتورهای انعقادی در خون منجر شده و گلبول‌های قرمز را در معرض لخته شدن قرار می‌دهد. همچنین بارداری فشار در وریدهای لگن و پا را نیز افزایش می‌دهد.

خطر لختگی خون تا شش هفته پس از زایمان نیز ادامه دارد، بنابراین پیاده‌روی و انجام حرکات ورزشی سبک (تحت نظر پزشک) توصیه می‌شود.

جراحی‌های بزرگ مانند جراحی باسن، شکم ، پا و ... خطر لخته شدن خون را بالا می‌برند (به علت عدم تحرک بدنی)

 

قد و وزن

چاقی، افراد را در معرض خطر بیشتر لخته شدن خون آن هم به دلیل عدم تحرک بدنی قرار می‌دهد. بهتر است همیشه توده‌ی بدنی‌تان را بین اعداد 18.5 تا 25 نگه دارید.

همچنین بسیاری از مردم نمی‌دانند که قد نیز در لخته شدن خون نقش بسزایی دارد.

زنان با قد بالای حدود 170.5 سانتی‌متر و مردان با قد بالای حدود 183 سانتی‌متر در معرض خطر بیشتری هستند.

ضربان قلب نامنظم

ضربان نامنظم قلب اغلب هیچ نشانه ای ندارد، اما دلیلی برای لخته شدن خون محسوب می‌شود. فیبریلاسیون دهلیزی یک نوع ضربان نامنظم قلب است که می‌تواند فرد را در معرض خطر بالای لختگی خون قرار دهد.

دلیلش نیز آن است که خون به دلیل پمپاژ نامنظم در نواحی از قلب می‌ماند و بعد به یک لخته تبدیل می‌شود. این نوع لخته‌ها ممکن است خود را به مغز رسانده و سبب سکته‌ی مغزی شوند.

لخته خون

 

قرص‌های ضدبارداری

استروژن و پروژسترون موجود در قرص‌های جلوگیری از بارداری، غلظت فاکتورهای انعقادی خون را افزایش داده و خطر لخته شدن خون را بالا می‌برند.

سرطان

برخی از انواع سرطان موجب لخته شدن گلبول‌های قرمز می‌شوند. سرطان تخمدان، پانکراس، روده‌ی بزرگ، معده ، ریه و کلیه از این دسته هستند. همچنین برخی داروهای شیمی درمانی نیز به لختگی خون منجر می‌شوند.

سیگار

مواد شیمیایی موجود در سیگار به رگ‌های خونی آسیب رسانده و باعث لخته شدن خون می‌شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که سیگار می‌کشید، به فکر برنامه ریزی برای ترک آن باشید.

عمل جراحی

جراحی‌های بزرگ مانند جراحی باسن، شکم ، پا و ... خطر لخته شدن خون را بالا می‌برند (به علت عدم توانایی جهت تحرک بدنی). همچنین هر گونه آسیب به پاها نیز می‌تواند بروز این مشکل را سبب شود.

سابقه‌ی خانوادگی

برخی افراد اختلالاتی نظیر اختلال فاکتور V لیدن را به ارث می‌برند که سبب لخته شدن خون می‌شود. بیماری‌های دیگری نظیر سندرم خودایمنی فسفولیپید، بیماری‌های خاص کلیوی و مشکلاتی در وریدهای تحتانی و برخی بیماری‌های دیگر که به طوری ژنتیکی به ارث می رسند، از این دسته می‌باشند.

سن

در حالی که این مشکل در هر سنی می‌تواند رخ دهد، اما با افزایش سن خطر ابتلا به لخته شدن خون نیز افزایش می‌یابد. در حالیکه پیری یک فرآیند طبیعی است، با برنامه ریزی برای یک زندگی سالم و چک کردن منظم وضعیت جسمی از خودتان مراقبت کنید.


  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.