تبیان، دستیار زندگی
اختراع تلفن همراه هم مانند بسیاری از اختراعات دیگر، نتیجه ی تخیل انسان بوده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلفن همراه

تلفن همراه

اختراع تلفن همراه هم مانند بسیاری از اختراعات دیگر، نتیجه تخیل انسان بوده است. دوست دارید بدانید کجا و چگونه؟... اگر جوابتان مثبت است، حتماً این مطلب را بخوانید.

 باز هم یک نویسنده

«جین رادنبری» نویسنده و فیلم نامه نویس معروفی بود که کتاب « سفر ستاره ای» یک سریال تلویزیونی ساخته شد که نمایش آن از سال 1966 میلادی به مدت 3 سال ادامه داشت. این سریال در بسیاری از کشورهای دنیا به نمایش درآمد و موفق ترین مجموعه تلویزیونی در تمام دوران ها شناخته شد. از روی داستان رادنبری ، 12 فیلم سینمایی هم ساخته شده است. این فیلم، ایده ی استفاده از تلفن همراه را متولّد کرد. جین رادنبری در کتابش از فناوری ها و وسایلی نوشت که در آن زمان، فقط تخیلی بودند.

تلفن همراه

چه کسی تلفن همراه را اختراع کرد؟

«مارتین کوپر» در سال 1973 (یعنی 41 سال پیش) اولین نمونه گوشی تلفن همراه را اختراع کرد. البتّه تلفن قابل حملی که او ساخت، به اندازه ی یک آجر بود و وزن زیادی داشت! تلفن کوپر، آزمایشی بود و 10 سال طول کشید تا تلفن همراه به بازار بیاید. اولین گوشی های همراه که به بازار آمدند، نیم کیلوگرم وزن داشتند و قیمت آنها هم بسیار گران بود. دکتر کوپر از تلفن های همراه امروزی و اضافه شدن برنامه های جدید به آنها انتقاد دارد. او اعتقاد دارد تلفن برای مکالمه است، نه چیز دیگر!

باز هم درباره تلفن مارتین کوپر

این تلفن فقط برای 3 ساعت شارژ داشت و بیشتر از آن کار نمی کرد. وقتی هم که شارژ آن تمام می شد، باید به مدت 10 ساعت برای شارژ به برق وصل می شد!

ایده ساخت تلفن همراه

ایده ساخت تلفن همراه از فیلم علمی-تخیلی «سفر ستاره ای» گرفته شد. در این فیلم، قهرمان داستان با گوشی بی سیم صحبت می کرد و این طرف و آن طرف می رفت. فیلم سفر ستاره ای بیشتر از 48 سال پیش ساخته شد و به نمایش درآمد.

 تاریخچه تلفن همراه

تلفن همراه یکی از پرکاربردترین اختراعات جهان است. در دهه ی 1960 یعنی 50 سال پیش، دانشمندان به فکر آزاد کردن تلفن از حالت ثابت و به کارگیری آن در مکان های مختلف افتادند. کشورهای سوئد، دانمارک و فنلاند اولین کشورهایی بودند که از تلفن های اتومبیل استفاده کردند. این تلفن ها چیزی شبیه بی سیم های قدیم بودند. این تلفن ها کامل نبودند و کار کردن با آنها مشکل بود. بعدها وسایلی به نام «پیجر» ساخته شد که پیام های کوتاه را دریافت می کردند. مثلاً «با خانه تماس بگیر!...» پیجرها نمی توانستند پیامی را ارسال کنند. گوشی هایی که در آن زمان ساخته شدند، بسیار بزرگ و سنگین بودند. وزن این تلفن ها، 36 کیلوگرم بود!!!

اما برای استفاده از تلفن بی سیم نیاز به گوشی مناسب تری بود. تا اینکه در سال 1973 دکتر مارتین کوپر که یک مهندس الکترونیک بود، اولین گوشی قابل حمل را ساخت. در سال های 1980 میلادی 17 کشور اروپایی تصمیم گرفتند سیستم تلفن سیار دیجیتال بسازند. این گروه سیستمی را ابداع کردند که در آن زمان بی عیب و نقص به نظر می آمد.

باید و نبایدهای تلفن همراه

امواج تلفن همراه برای بچّه ها و بزرگ تر ها ضرر دارد و می تواند به سلامتی آن ها آسیب هایی وارد کند. برای کاهش این آسیب ها، راه هایی وجود دارد که بهتر است آن ها را یاد بگیریم:

1. تا می توانید کوتاه تر مکالمه کنید.

2. بهتر است بچّه ها تلفن همراه نداشته باشند، چون برای آن ها مضّر است. از تلفن ثابت استفاده کنید؛ مگر در اوقات ضروری.

3. وقتی طرف مقابل، گوشی را برداشت، تلفن همراه را به گوشتان بچسبانید نه قبل از آن. این طوری مغز شما در برابر امواج خطرناک کمتری قرار می گیرد.

4. البته خیلی بهتر است که از «هندزفری» استفاده کنید.

5. اگر هندزفری نداشتید، از بلندگوی توی تلفن همراه استفاده کنید. این طوری، امواج کمتری به بدن شما می رسد.

6. میوه ها و سبزیجات تازه، مخصوصاً آن ها که رنگی هستند، از ما در برابر سرطان ها محافظت می کنند.

7. در منزل تلفن همراه را خاموش کنید. تلفن ثابت پاک و سالم تر است.

koodak@tebyan.com

منبع: مجله رشد دانش آموز

تنظیم: سید علیرضا نوابی

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.