تبیان، دستیار زندگی
امروزه با توجه به افزایش روز افزون جمعیت، کمبود مواد غذایی و پروتئین حیوانی، حبوبات با دارا بودن 35-17% پروتئین از نظر تأمین غذای روزمره پس از گندم و برنج از عمده ترین محصولات زراعی بشمار می روند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه ششم


اهداف جلسه:
آشنایی با نحوه کاشت لوبیا
آشنایی با محل کاشت لوبیا
آشنایی با نحوه کاشت بذر
آشنایی با مراقبت های بعد از کشت
آشنایی با برداشت لوبیا
وسایل مورد نیاز:
کامپیوتر مجهز به اینترنت
گلدان
خاک مناسب کشت
تعدادی لوبیای آماده کشت


مقدمه
امروزه با توجه به افزایش روز افزون جمعیت، کمبود مواد غذایی و پروتئین حیوانی، حبوبات با دارا بودن 35-17% پروتئین از نظر تأمین غذای روزمره پس از گندم و برنج از عمده ترین محصولات زراعی بشمار می روند. به علاوه بدلیل توانایی تثبیت ازت و تقویت حاصلخیزی خاک، از جایگاه ویژه ای در تناوب زراعی خصوصاً با غلات برخوردارند . یکی از مهمترین انواع حبوبات، لوبیا چیتی است که در رژیم غذایی ایرانیان اهمیت خاصی دارد .

تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه ششم

6 -1 نحوه کاشت لوبیا

لوبیا یکی از گیاهانی است که به سادگی در گلدان رشد می کند. لوبیا به صورت بالارونده رشد می کند و عملکرد خوبی در گلدان دارد و دارای گل های سفید کوچکی می باشد. گیاه لوبیا رشد سریعی دارد و بعد از هفت تا سیزده هفته پس از کاشت می توان آن را برداشت کرد.
محیط خانه برای رشد مطمئن و سریع بذر، مخصوصاً بذر لوبیای بالا رونده، بسیار مناسب است. در نیمه فروردین بذر لوبیا را در عمق ۴ سانتیمتری یک گلدان ۷. ۵ سانتیمتری که با کود چند منظوره پر شده، بکارید و خوب به آن آب دهید. سپس گلدان را برچسب زده، بر روی لبه پنجره ای که آفتابگیر است، قرار دهید تا جوانه بزند. بعد از تقریبا ۳ هفته نهال شما آماده کاشتن درمحیط بیرون است.

تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه ششم

قبل از کاشت، آن را به مدت چند روز در یک گلخانه و یا ایوان خنک قرار دهید تا آمادگی رشد در محیط بیرون از خانه را کسب کند. دیگر اینکه می توانید لوبیای بالا رونده و کوتاه را در نیمه دوم ماه اردیبهشت و یا اواسط ماه خرداد به طور مستقیم در خاک بکارید. دو بذر لوبیا سبز کوتاه را در عمق ۲. ۵ سانتی متری و دو بذر لوبیا سبز و لوبیای بالا رونده را در عمق ۵ سانتی متری کنار تیرک بکارید و سپس آب دهید. پس از رشد، یکی از دو گیاه را که کوچک تر و ناسالم بوده، بیرون آورید. حواستان باشد که گیاه در طی رشد به دور تیرک بپیچد.

تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه ششم

6 -2 محل کاشت لوبیا

لوبیا به محلی آفتابگیر، سر پوشیده و به دور از باد، احتیاج دارد که باید با خاک حاصلخیز و مرطوب نیز همراه باشد. برای آماده کردن خاک مناسب برای پرورش این گیاه، خاک را چند بار بیل زده و مواد طبیعی فراوان مانند کود کاملاً پوسیده یا خاک برگ، به آن اضافه کنید. این کار باعث حفظ رطوبت و حاصلخیزی خاک می شود. بسیاری از باغبانان معتقدند که باید شیارهای کشت لوبیا را در زمستان آماده نموده، با کود گیاه پوسیده پر کرد و بعد از پوشاندن شیار ها در اواخر بهار، لوبیا ها را کاشت.

تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه ششم

در گلدان نیز می توان لوبیا پروش داد. گلدانی را انتخاب کنید که حداقل ۴۵ سانتی متر قطر آن بوده و حتماً سوراخ های زیادی برای خروج آب داشته باشد. ظرف را به مقدار مساوی از مخلوطی از کود حاوی خاک گل (مخلوطی از خاک رس و شن و گیاه پوسیده) و کودی بدون خاک گل پر کنید.
نیاز به نور: گلدانی که لوبیا در آن کاشته می شود را در یک مکان روشن قرار دهید ولی در آفتاب کامل نباشد.
نیاز به آب: نباید اجازه دهید گیاه خشک شود و زمانی که گیاه لوبیا شروع به گل دادن می کند به آن آب بیشتری دهید تا خشک نشود. مواظب باشید خاک خیس نشود و فقط خاک را مرطوب کنید. در صورت امکان بهتر است آب دهی صبح انجام شود. در هنگام دادن آب مواظب باشید برگ های لوبیا خیس نشود. برای حفظ رطوبت خاک می توانید از مقداری مالچ استفاده کنید.

تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه ششم

6 -3 نحوه کاشت بذر

اگر می خواهید دانه های گیاه لوبیا را برای کاشت ذخیره کنید باید به این طریق عمل کنید: ابتدا باید اجازه دهید غلاف لوبیا خشک شود و سپس آن را باز کنید و دانه لوبیا را از داخل آن بیرون آورید و آن ها را در یک جای خشک و خنک تا فصل بعدی کاشت قرار دهید. اگر گیاهی در دسترس ندارید که دانه های آن را ذخیره کنید، می توانید دانه های لوبیا را از بازار تهیه کنید. لوبیا برای رشد مطلوب به یک خاک حاصلخیز با زهکشی خوب نیاز دارد.
برای کاشت لوبیا در گلدان، اندازه گلدان حداقل باید 20 سانتی متر باشد. برای گرفتن نتایج بهتر، باید از یک گلدان 30 سانتی متری یا بزرگتر استفاده کرد. باید مطمئن شوید که گلدان به اندازه کافی سوراخ زهکشی داشته باشد. برای کمک به زهکشی می توانید قبل از اضافه کردن خاک یک لایه نازک شن در کف ظرف بریزید.

تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه ششم

اگر شما می خواهید گلدان لوبیا را در خانه نگه دارید در هر زمان از سال می توانید کاشت لوبیا را انجام دهید. اما اگر می خواهید گلدان لوبیا را خارج از خانه نگه دارید باید زمانی اقدام به کاشت کنید که خطر سرمازدگی سپری شده باشد. دمای مناسب برای رشد لوبیا 18 تا  21 درجه سانتی گراد است. اگر می خواهید گلدان لوبیا خارج از خانه باشد می توانید دانه های لوبیا را 4 تا 6 هفته قبل از آخرین سرما در خانه نشا کنید و بعد از این که اندازه نهال ها به 10 سانتی متر رسید آن ها به گلدان های بزرگتر منتقل کنید و خارج از خانه قرار دهید. 
دانه های لوبیا را باید در عمق 3 سانتی متری کاشت و فاصله دانه ها از هم باید 15 سانتی متر باشد. برای پشتیبانی از نهال های لوبیا باید برای آن ها داربست تهیه کرد. مثلا می توانید از یک میله استفاده کنید. با این کار از گره خوردن بوته های لوبیا جلوگیری می شود همچنین برداشت لوبیا نیز آسان تر خواهد شد.

تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه ششم

6 -4 مراقبت های بعد از کشت

قبل از کاشت گیاه، تکیه گاهی برای لوبیا سبز و لوبیای بالا رونده در نظر بگیرید. با چوب هایی به طول ۲. ۴ متر چادری بسازید، به گونه ای که سر چوب ها را از بالا با نخ ببندید (همانند چادر سرخ پوستان) و یا یک ردیف موازی از چوب بسازید که به چوب افقی ای محکم بسته شده باشند. هر یک از این ردیف ها باید ۵۰ سانتی متر بوده و در فاصله ۱۵ سانتی متری از یکدیگر قرار گرفته باشند.

تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه ششم

گیاه را باید مرتب و فراوان آب دهید، به خصوص گیاه بالا رونده که نیاز به آب فراوان دارد. در مناطقی که دارای آب و هوای خشکی هستند، دوبار در هفته آب دهی کافی است، هم زمان با غنچه کردن و همینطور شکفتن غنچه ها. اطراف گیاه مالچ بریزید تا رطوبت خاک در شرایط خشک آب و هوا، حفظ شود.

6 -5 برداشت لوبیا

اغلب گونه های لوبیا بعد از گذشت 45 تا 75 روز آماده برداشت هستند. برای برداشت باید غلاف ها را بررسی کنید. زمانی که غلاف ها برآمده شدند آماده برداشت هستند. غلاف ها را به دقت بچینید تا گیاه آسیب نبیند.
لوبیا را باید مرتب چید، چون درست است که می گویند لوبیا هرچه بیشتر چیده شود، محصول بیشتری می دهد. اکثر این گیاهان در نیمه دوم تیر ماه لوبیا داده و اگر از گیاه مراقبت شود، رشد دانه های انواع مختلف لوبیا تا فصل سرما و شاید بیشتر از آن ادامه یابد.

تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه ششم

در ادامه این پروژه قصد داریم با نحوه متفاوت آبیاری گیاه لوبیا آشنا شویم.
تکلیف: با توجه به اقلامی که در قسمت وسایل مورد نیاز این درس تهیه نموده اید، همچنین با توجه به دستورات ارائه شده جهت کاشت و نگهداری گیاه لوبیا. این گیاه را بدون استفاده از هیچ افزودنی به عمل آورید. فعالیت خود را به صورت گزارش تصویری برای ما ارسال نمایید. 
محل بازدید/ اردو/ خرید:  _____
منابع مطالعه:  جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه پرورش گیاهچه لوبیا فیلم آموزشی زیر را مشاهده نمایید.
فیلم

تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه اول
تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه دوم
تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه سوم
تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه چهارم
تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه پنجم
تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه ششم
تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه هفتم
تأثیر آب مغناطیسی بر رشد گیاهچه لوبیا- جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: الهام گارسچی - تنظیم: نیلوفر یاقوتی