تبیان، دستیار زندگی
حدود 5 هفته تا نوروز مانده است. معمولا بعضی از خانم ها تا لحظه سال تحویل در حال دویدن هستند. شیپور سال جدید که نواخته می شود یادشان می افتد که چقدر بدن شان درد می کند و چطور روزهای طاقت فرسای خانه تكانی را سپری کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه تکانی آداب دارد

حدود 5 هفته تا نوروز مانده است. معمولا بعضی از خانم ها تا لحظه سال تحویل در حال دویدن هستند. شیپور سال جدید که نواخته می شود یادشان می افتد که چقدر بدن شان درد می کند و چطور روزهای طاقت فرسای خانه تكانی را سپری کرده اند.

فراآری:ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
خانه‌تکانی

اسم خانه تکانی که می آید خیلی ها یاد سونامی می افتند و تمام ذهن شان درگیر روزهایی می شود که می خواهند خانه را بتکانند و تمیز کنند،می دانید انگار که نوروز بدون پاکیزگی و خانه تکانی آمدنی نیست. همین مسئله می شود یك دغدغه ذهنی و حواس شما در این روزهای پایانی سال به خود مشغول می كند، اگر برنامه ریزی داشته باشید می توانید به راحتی به نظافت خانه تان نظم دهید بنابراین می توانید همه كارهایی كه برای آن 2 روز درنظر گرفته بودید را به كارهای كوچك تر خرد كنید تا كم كم در این چند هفته باقیمانده، كارها را بدون استرس و فشار، مدیریت كنید. برای موفقیت بیشتر به راهكارهای پیشنهادی ما فكر كنید.

لطفا یک لیست تهیه کنید

از همین امروز سعی كنید قسمتی از وسایل و لباس های سالمی كه بیشتر از یك سال است از آنها استفاده نكرده اید و هنوز مرتب هستند را كناری بگذارید و در نخستین فرصت به خیریه ای كه می شناسید بسپارید

شما برای اینكه بتوانید دغدغه های تان را سر و سامان بدهید احتیاج دارید كه به آنها نظم بدهید. برای این كار بهترین وسایل مداد و كاغذ هستند. همین امروز روی یك كاغذ همه كارهایی كه فكر می كنید لازم است انجام دهید را بنویسید. زمانی كه احساس كردید همه كارهای مهم مدنظرتان را یادداشت كرده اید چنددقیقه زمان بگذارید و آنها را اولویت بندی كنید. مثلا گردگیری را باید قبل از شستن پرده و فرش قرار دهید. در غیراین صورت دوباره گرد و خاك روی اشیای تمیز می نشیند و كارهای خُرد شما را در این بازه زمانی زیاد می كند.

هر روز صبح کارهای تان را بنویسید

حالا كه ذهن تان نظم پیدا كرده است می توانید كارها را حتی به اجزای كوچك تری هم تقسیم كنید. هر چه بیشتر بنویسید بهتر متوجه می شوید امروز و این هفته و هفته بعد چه كارهایی را باید انجام دهید. برای این كار، پیشنهاد ما این است كه یك دفترچه كوچك بردارید و هر روز صبح كارهایی كه آن روز قرار است انجام دهید را در آن بنویسید، زمانی كه برای نوشتن باید صرف كنید حدود 5دقیقه از كل وقت آن روز شما را می گیرد. پس سعی كنید حتما این كار را انجام دهید.

یك سبد خرید پر از مواد شوینده داشته باشید

حالا كه دارید برای این چند هفته پایانی سال برنامه ریزی می كنید، بیایید كمی جامع تر به كارها و زمانی كه باید هزینه كنید بپردازید. اولین خریدی که این روزها بیشتر از همه شما به آن نیاز دارید تهیه وسایل شست و شو برای خانه تکانی است. یادتان باشد آنها را در لیست خرید خود جای دهید چرا که بدترین حالت در هنگام خانه تکانی، نداشتن وسایل و لوازم شست وشو است. این کار باعث می شود وسط کار و با ظاهری نامناسب به فروشگاه مراجعه کنید.

جمع آوری كنید

تغییر، همیشه با چیدن وسایل جدید به وجود نمی آید. تا به حال به این فكر كرده اید كه چقدر از این وسایلی كه امروز در خانه چیده اید طی سال های گذشته اضافه شده و به ازای آن چیزی از وسایل قبلی كم نشده است و همه در كنار هم فضای خانه را پر كرده اند؟! این بار بیایید روندی خلاف روند قبلی را طی كنید. بیایید وسایل را جمع كنید و محیط اطرافتان را ساده تر بچینید و در ازای این جمع كردن چیزی را هم اضافه نكنید. سادگی هم زیبایی خودش را دارد. بگذارید در خانه هم امكان نفس كشیدن و تكان خوردن داشته باشید.

به فرش ها هم توجه کنید

حال نوبت فرش هاست. یك نگاه كارشناسانه به فرش های پذیرایی و اتاق ها بیندازید. اگر لك های كمی دارند و فكر می كنید با مقداری شامپو فرش و انرژی شما تمیز می شوند، در لیست كارهای تان بنویسید و بعد از خشك شدن، روی آنها را با روفرشی بپوشانید تا تمیز بمانند. با این كار می توانید در زمانی غیر از این هفته های آخر سال فرش ها را به قالیشویی بسپارید كه هزینه های شست وشوی شان كمتر است و كیفیت كارشان بالاتر. اگر فكر می كنید فرش های تان خیلی لك دارند و تمیز كردن شان از عهده شما و شامپو فرش برنمی آید همین هفته های اول بهمن آنها را به قالیشویی بدهید. در هفته ها و روزهای آخر سال سر خیلی از قالیشویی ها شلوغ می شود و بعضا زمان كافی برای شستن ندارند و از كیفیت كارشان كم می شود.

فضای كمی داریم

حالا كه دارید برای این چند هفته پایانی سال برنامه ریزی می كنید، بیایید كمی جامع تر به كارها و زمانی كه باید هزینه كنید بپردازید. اولین خریدی که این روزها بیشتر از همه شما به آن نیاز دارید تهیه وسایل شست و شو برای خانه تکانی است

دقت كرده اید كه فضای داخلی خانه هایی كه شما دارید خیلی كمتر از وسایلی است كه برای زندگی تهیه كرده اید؟! خب، همین جا ریشه یكی از مشكلات كه اغلب می نالیم پیدا شد «خانه هنوز مرتب نشده، به هم می ریزد». این خیلی طبیعی است كه وقتی فضای كافی نداشته باشید وسایل، اضافه می آیند. از همین امروز سعی كنید قسمتی از وسایل و لباس های سالمی كه بیشتر از یك سال است از آنها استفاده نكرده اید و هنوز مرتب هستند را كناری بگذارید و در نخستین فرصت به خیریه ای كه می شناسید بسپارید تا شاید این روزهای آخر سال دل كسی با داشتن شان شاد شود. به خودتان قول دهید هیچ جایگزینی برای آنها نخرید؛ حتی به بهانه سال نو یا تنوع!

از آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری کنید

بیرون زدگی دیسک کمر ، کمردرد، التهاب تاندون آرنج، آسیب به تاندون شانه، درد زانو، گِزگِز و مورمور کف دست از جمله آسیب هایی است که به واسطه خانه تکانی غیر اصولی در فرد بوجود می آید. همچنین استفاده نادرست از شوینده ها باعث می شود علائمی چون سرفه ، تنگی نفس و خِس خِس سینه داشته باشید. قبل از خانه تکانی لازم است فرد 4، 5 دقیقه نرمش و کشش های عضلانی را انجام دهد تا بدن آمادگی لازم برای فعالیت های فیزیکی را به دست آورد. یادتان باشد با لبخند شروع به کار کنید چرا که بدین ترتیب از ضایعات اسکلتی، عضلانی ،عصبی و فیزیکی کاسته می شود. همچنین افراد خانواده باید در امر خانه تکانی با یکدیگر مشارکت داشته باشند و متناسب با توان فیزیکی خود به این امر اقدام کنند. فراموش نکنید، شما می خواهید وقتی شیپور نوروز زده شد سر سفره هفت سین باشید نه در بیمارستان چرا که آمارها نشان می دهد در دو ماه پایانی سال آمار سقوط افزایش می یابد. این افزایش ناشی از افتادن از ارتفاع، نردبان و چهارپایه است. روزها به سرعت می گذرند و بهار از راه می رسد، بگذارید در بهار سلامت باشید تا از زیباییهایش لذت ببرید.



منابع:
همشهری/ خبرگزاری فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.