تبیان، دستیار زندگی
کاندیدا؛ عامل ایجاد برفک دهان از قندها تغذیه می کند، بنابراین منطقی است که مواد غذایی که حاوی قندهای طبیعی و مصنوعی هستند مصرف نشود تا بیماری زودتر بهبود یابد. این مسئله خصوصاً در ابتدای ابتلا باید در نظر گرفته شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برفک دهان؛ میوه بخوریم یا سبزی؟

کاندیدا؛ عامل ایجاد برفک دهان از قندها تغذیه می کند، بنابراین منطقی است که مواد غذایی که حاوی قندهای طبیعی و مصنوعی هستند مصرف نشود تا بیماری زودتر بهبود یابد. این مسئله خصوصاً در ابتدای ابتلا باید در نظر گرفته شود.

دکتر سمیه جولایی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
تغذیه در برفک دهان

بیماری برفک دهان در اثر فعالیت بیش از اندازه نوعی مخمر به نام کاندیدا یا کاندیدا آلبیکانز  در دهان ایجاد می شود. کاندیدا به طور عادی بر سطح خارجی پوست، در روده ها، دهان، گلو و انتهای روده زندگی می کند. در زنان، کاندیدا، علاوه بر پوست و مکان های دیگر، در واژن هم رشد می کند.  کاندیدا همواره بر روی بدن وجود دارد، بنابراین اگر رشد آن از حد خاصی بیشتر شود، ایجاد مشکل کرده و بیماری کاندیدیازیس  را ایجاد می کند. در زمانی که بدن ضعیف است و نمی تواند به خوبی در برابر باکتری ها، قارچ ها یا ویروس ها دفاع کند، یا سیستم ایمنی بدن به درستی وظیفه اش را انجام نمی دهد؛ آماده حمله میکروب های مختلف هم خواهد شد.

رشد بی اندازه ی کاندیدا می تواند علائم بالینی متنوع و دردناکی مانند: ناتوانی در تمرکز، خارش، افسردگی، مشکلات گوارشی، خونریزی لثه، سرفه، درد چشم و اختلال در سیستم ایمنی بدن را ایجاد کند. این علائم فقط به صورت جسمی بروز نمی کند و حالت افسردگی نیز ممکن است در فرد ایجاد شود. لازم است ذکر شود که این علائم، علائم کاندیدیازیس مزمن نیست. رشد مزمن کاندیدیازیس می تواند به سری وسیعی از علائم فیزیکی و جسمی منجر شود؛ بنابراین توصیه می شود هر چه سریع تر برای درمان این بیماری اقدام کرده و رژیم غذایی خاصی را رعایت کرد.

رژیم کلی غذایی در هنگام ابتلا به برفک دهان

برای کنترل این بیماری روش هایی توصیه می شود. اول این که درمان با پروبیوتیک ها شروع شده و با رژیم حاوی قند اندک ادامه یابد. مصرف بیشتر میوه ها در رژیم غذایی مبتلایان به این بیماری ممنوع است. زیرا میوه ها منابع غنی قندهای طبیعی هستند؛ اما توصیه کلی ما این است که پیش از آغاز هر رژیم غذایی حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

کاندیدا و مصرف میوه

کاندیدا از قندها تغذیه می کند، بنابراین منطقی است که مواد غذایی که حاوی قندهای طبیعی و مصنوعی هستند مصرف نشود تا بیماری زودتر بهبود یابد. این مسئله خصوصاً در ابتدای ابتلا باید در نظر گرفته شود. مواد غذایی حاوی قند و فروکتوز برای مبتلایان مضرند.

در زمان درمان اولین مرحله رژیم، مصرف سبزیجات تازه، سالاد و سبزیجات پخارپز شده است. در این مرحله مصرف میوه ها محدود به همان سه مورد است. مرحله بعدی که علائم کاهش یافت، محدودیت ها هم کمتر می شود

توصیه می شود همه افراد از مواد غذایی که حاوی قندهای افزودنی هستند همواره پرهیز کنند؛ اما در رژیم غذایی فردی که مبتلا به کاندیداست، همه مواد غذایی طبیعی و یا فرآوری شده حاوی قندهای طبیعی و غیرطبیعی ممنوع است، این مواد غذایی حتی شامل عسل، محصولات لبنی و حتی آبمیوه ها نیز می شود.

از آن جا که محصولات غذایی کارخانه ای قندهای پنهان هم دارند؛ باید پیش از مصرف دقت کرد، مثلاً در تولید غلات صبحانه غلاتی مانند گندم، برنج، ذرت، ارزن، چاودار، گندم سیاه و ... به کار می روند که نباید مصرف شود.

تنها میوه هایی که مبتلایان به کاندیدا می توانند با خیال آسوده مصرف کنند، میوه هایی هستند که به لحاظ علمی میوه اند؛ اما به علت نداشتن مزه ی شیرین، آن ها را جزء سبزیجات در نظر می گیریم که شامل گوجه فرنگی، آووکادو و زیتون است. این ها قند اندکی دارند و در دوران بیماری که مصرف میوه ها ممنوع است؛ می توان از این میوه های غیر شیرین خورد. همچنین باید بدانید که میوه های خشک شده و نیز کنسروی نیز نباید مصرف شوند. دقت کنید که پوست خیار، هویج، چغندر، همه انواع قارچ ها، پوست سیب زمینی، و گوجه فرنگی های کنسروی نیز جزء مواد غذایی هستند که نباید خورده شود.

خوردن دانه ها و آجیل هایی مانند نارگیل، پسته، فندق، گردو و بادام زمینی ممنوع است. اما می توان حبوبات، بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کرفس، خیار، کلم پیچ، پیاز، تربچه، جعفری، اسفناج را به آسودگی مصرف کرد.

مدت رژیم غذایی

نیازی نیست که در همه ی طول درمان میوه نخورید، بلکه فقط تا زمانی که علائم بیماری کاهش پیدا نکرده اند میوه مصرف نکنید و پس از آن که پزشک به شما اجازه داد به رژیم قبلی تان می توانید بازگردید.

در زمان درمان اولین مرحله رژیم، مصرف سبزیجات تازه، سالاد و سبزیجات پخارپز شده است. در این مرحله مصرف میوه ها محدود به همان سه مورد است. مرحله بعدی که علائم کاهش یافت، محدودیت ها هم کمتر می شود، اما مصرف میوه های شیرین همچنان ممنوع است. این مرحله از چند هفته تا چند ماه طول می کشد.

بازگشت به مصرف میوه ها

این که چه زمانی می توان دوباره میوه خورد بستگی به چند عامل دارد، مثلاً چه قدر میزان عفونت زیاد بوده است؟ چه قدر پروبیوتیک ها و ضد قارچ ها در درمان بیماری مؤثر بوده اند؟ و چقدر به رژیم غذایی تان پایبند بوده اید و رعایت کرده اید؟

هر زمان احساس کردید رو به بهبود هستید و بیماری تحت کنترل شماست، از میوه هایی با میزان قند اندک مانند سیب سبز شروع کنید، و دقت کنید که پس از مصرف آن آیا علائم بیماری دوباره باز می گردد یا شدت می گیرد؟ اگر علائم باز گشت یا شدت گرفت به این معنی است که نیاز است باز هم رژیم بدون میوه را ادامه دهید و صبر کنید. به جز سیب سبز میوه هایی مانند گریپ فروت، طالبی، توت فرنگی هم می توان استفاده کرد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.