تبیان، دستیار زندگی
برگه اعتراض برخی از معترضین با شهادتین شروع می شد و تلقی می کردند که دین آنها مورد تعرض قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهادتین در برگه اعتراض نامزدها

برگه اعتراض برخی از معترضین با شهادتین شروع می شد و تلقی می کردند که دین آنها مورد تعرض قرار گرفته است.

بخش سیاست تبیان
ابراهیمیان، شورای نگهبان

نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات اظهار داشت: حدود 6 هزار نفر به نتیجه اعلام شده از سوی هیئت نظارت اعتراض کردند که ما بر روی این پرونده ها متمرکز شده ایم و رسیدگی به آن طاقت فرسا است.
ابراهیمیان با بیان این که تمایل دارم به مسائل عاطفی و انسانی فرایند بررسی صلاحیت ها بپردازم خاطر نشان کرد: حیثیت و آبروی تک تک افراد در نظام جمهوری اسلامی مهم است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: در پرونده هایی که رسیدگی می کردیم به موضوعات مهمی برخورد کردیم که بعضی ها ناراحت کننده بود، برگه اعتراض برخی از معترضین با شهادتین شروع می شد و تلقی می کردند که دین آنها مورد تعرض قرار گرفته است.
وی با تاکید بر این که قانون انتخابات وسیله ای است که در اختیار ما قرار دارد و باید با همین ابزار کار کنیم، ابراز داشت: اگر این ابزار که در اختیار ما قرار گرفته قدیمی باشد باید برای طی مسیر از همین وسیله استفاده کنیم، قانون ابهاماتی دارد و باعث سوء تفاهم می شود.
ابراهیمیان در ادامه با اشاره به بند یک ماده 28 قانون انتخابات که براساس آن برخی نامزدها رد صلاحیت شده اند، توضیح داد: تعداد زیادی از افراد تعجب کردند ما باید روی مفاهیم حقوقی تمرکز بیشتری می کردیم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان  با طرح این پرسش که عدم التزام به اسلام به چه معنی است، خاطر نشان کرد: بند یک مبین 4 شرط است: 1. اعتقاد به اسلام، 2. التزام به اسلام، 3. اعتقاد به نظام و 4. التزام عملی به نظام. کم پیش آمده در مسلمان بودن کسی تردید کنیم، استناد به بند یک نفی کننده اعتقاد افراد به اسلام نیست.

وقتی می گوییم باید ملتزم به اسلام باشید واقع امر آن است که توقع نداریم داوطلب معصوم باشد

وی با بیان این که بند یک عموماً ناظر به شرط سوم و چهارم است، افزود: التزام عملی یعنی تدین و عمل به آموزه هایی که اعتقاد داریم. ما وقتی می گوییم باید ملتزم به اسلام باشید واقع امر آن است که توقع نداریم داوطلب معصوم باشد، در واقع التزام عملی تبدیل به یک مفهوم اداری و حقوقی شده و به درجه ای از عمل و احکام شرعی مربوط می شود.
ابراهیمیان ادامه داد: فردی 10 فقره چک بلامحل صادر کرده و می بینیم طلبکاران مقابل منزل او صف کشیده اند و در عین حال داوطلب انتخابات نیز شده است، این میزان عهد شکنی برازنده یک نماینده که می خواهد در مجلس قانون تصویب کند، هست؟
عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به این که در مورد رعایت حجاب اسلامی در جامعه شاهد بی توجهی هستیم، خاطر نشان کرد: فردی به راحتی عکس بدون حجاب خودش را در فضای مجازی منتشر می کند اما در عین حال درجه ای از التزام به احکام اسلام را هم دارد، اما سوال اینجاست اگر این فرد بخواهد در مجلس قانون عفاف و حجاب را تصویب کند، چطور خودش به حجاب اعتقادی ندارد.
وی با ابراز این که از رفتار ظاهری افراد به یک داوری عرفی می رسیم و شان دستگاه قانونگذار و شان مردم در کنار هم قرار دارد، خاطر نشان کرد: ملت بار سنگینی بر روی دوش اعضای شورای نگهبان گذاشته که باید از این مرحله سربلند بیرون بیاییم.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: اتفاقی که امسال افتاده با حجم زیاد ثبت نام کنندگان مواجهه هستیم. در 20 روز رسیدگی به 6 هزار پرونده مشکل است و زمان کمی به هر کدام خواهد رسید. بنابراین تدبیر شده هر دو عضو شورای نگهبان در قالب 6 گروه یک نظر ابتدایی می دهند و انشا ا... نظر کارشناسی در معرض همه اعضا قرار می گیرد.
عضو حقوق دان شورای نگهبان درباره رایزنی برخی نمایندگان مجلس با شورای نگهبان، اظهار داشت: هر گونه رسیدگی ویژه به عنوان حضور اعضای شورا در مجلس را نفی می کنیم، شاید برخی اعضای برای این که شائبه برای نمایندگان وجود نداشته باشد، توصیه ای برای رفع شبهه داشته باشند، اما پرونده همه یکسان بررسی می شود.

پیام عدم احراز صلاحیت این است که ما تصویری از نامزد نداریم و قادر به شکل دادن این تصویر نیستیم

ابراهیمیان درباره ثبت نام گسترده افراد در انتخابات مجلسین شورای اسلامی و شورای نگهبان تصریح کرد: ثبت نام یک حق است و ما نمی توانیم جلوی این حق را بگیریم، شیوه فعلی، شیوه مناسبی نیست ممکن است کسی که بعدا می تواند فعالیت کند با اعلام عدم احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان دلسرد شود. پیام عدم احراز صلاحیت این است که ما تصویری از نامزد نداریم و قادر به شکل دادن این تصویر نیستیم. درباره رد صلاحیت شده ها هم نمی گوییم مجرم هستند، در عمل هم در هیچ یک از نظام های انتخاباتی اینگونه نیست که افراد ناشناس وارد سیستم انتخاباتی بشوند و ممکن است با حضور برخی افراد اساس نظام به خطر بیفتد.
عضو حقوق دان شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگر مجری درباره این که در میان کسانی که از سوی هیئت های اجرایی تایید صلاحیت شده اند سابقه مشارکت در قتل، نزاع خیابانی، سقط جنین و اعمال مجرمانه وجود داشته، آیا این موضوع صحت دارد، تصریح کرد: در مورد برخی افراد این موضوع صحت داشته که در هیئت اجرایی درست رصد نشده. گاهی اوقات پاسخ استعلام ها به هیئت های اجرایی داده نمی شود و موارد بوده که می توانست مورد توجه قرار بگیرد.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره این که برخی اعتقاد دارند شورای نگهبان با نگاه حذبی و سیاسی تصمیم گیری می کند، چرا چنین نگاهی وجود دارد، خاطر نشان کرد: بعضی وقت ها از این حرف به عنوان ابزار انتخاباتی استفاده می کنند اما این حرف ابزار مناسبی نیست و باید جایگاه شورای نگهبان را تقویت کنیم. سازماندهی اجتماعی ما نیاز به تحول دارد، وزارت کشور و هیئت های اجرایی باید شیوه عمل خودشان را اصلاح کنند و راه هایی وجود دارد تا این القا به وجود نیاید که شورا سیاسی برخورد می کند، به هیچ عنوان نگاه سیاسی در قضاوت اعضا موثر نیست.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: به عنوان عضو شورا در زمان بررسی پرونده ها اصلا نمی دانم فرد در کدام طیف سیاسی قرار دارد.
وی در پایان تاکید کرد: شورای نگهبان درباره قضایای فتنه سال 88 حساس است و بین کسانی که خطوط قرمز را رد کرده و کسانی که معترض بودند و انتقادی داشتند تفاوت قائل شده است.


منبع : جام نیوز