تبیان، دستیار زندگی
فناوری اطلاعات و ارتباطات، اگر چه در سرزمین دیجیتالی اینترنت، حد و مرزی نمی شناسد و روز به روز بر تعداد كاربران جامعه اطلاعاتی جهان افزوده می‌شود و هم اكنون، بیش از 100 میلیون دامنه (DOMAIN) در تور جهان گستر به ثبت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیطنت های شرکت گوگل


فناوری اطلاعات و ارتباطات، اگر چه در سرزمین دیجیتالی اینترنت، حد و مرزی نمی شناسد و روز به روز بر تعداد كاربران جامعه اطلاعاتی جهان افزوده می‌شود و هم اكنون، بیش از 100 میلیون دامنه (DOMAIN) در تور جهان گستر به ثبت رسیده است، اما به نظر می رسد رد پاهای سیاسی را می توان در فضای سایبر احساس كرد.

تحریم‌هایی كه برخی كشورها در فضای سیاست جهانی امروز اعمال می‌كنند، در صورت تسریع گسترده در اینترنت، شاهراه جهانی و نیمه آزاد اطلاع رسانی در جهان امروزی را آسیب پذیر می‌كند. متاسفانه نمودهایی از گذار از تحریم‌های فیزیكی به تحریم‌های آنلاین، هم اینك در فضای وب به چشم می خورد. این گزارش، به جنبه‌های تحریم سایت‌های گوگل و یاهو آمریكا در مورد استفاده كاربران ایرانی از سرویس‌های این پایگاه‌ها نگاهی دارد.


وقتی گوگل گزینش می‌كند

مسابقه GOOGLE CODE JAM كه از سال 2002 میلادی تا كنون توسط شركت گوگل پیگیری می‌شود، یكی از ارزنده ترین روش‌های جذب مخاطب و نخبگان در این شركت است. توسط این مسابقه برنامه نویسی جهانی، كاربران علاقمند می توانند با ثبت نام و حضور در مسابقه، از جایزه‌های چند ده هزار دلاری آن استفاده كنند. یكی از نكات جالب توجه این مسابقه آن است كه شركت كنندگان كشورهای ایران، سوریه و كوبا، حق شركت در این مسابقه را ندارند و در هنگام REGISTRATION از دریافت اطلاعات آن ها ممانعت می‌شود! اگر چه گوگل همراهی خاصی را با دیپلماسی آمریكا به ظاهر! ندارد، اما در مورد سرویس پك و مسابقه برنامه نویسی، مسئله به گونه دیگری است. البته برنامه نویسان ایرانی با وجود این محدودیت در انجمن تخصصی مسابقه مطالب خوبی ارائه كرده اند. قابل ذكر است كه كشورهای چین و لهستان و روسیه، معمولا برندگان این مسابقه را به خود اختصاص داده اند.


گوگل شیطتنت می‌كند

شیطنت‌های گوگل علیه ایران و كاربران ایرانی در خاطره وبگردهای فارسی زبان هست. چندی پیش بود كه در جریان درج تصویر مجعول خلیج فارس در نشریه نشنال جئوگرافیك WWW.NATIONALGEOGRAPHIC.COM و ارائه هزاران نتیجه جست و جو در مورد كلید واژه خلیج فارس، كه وب پیج‌های نشان دهنده خلیج العربی را نشان می دهد، كاربران ایرانی اقدام به بمباران گوگل كردند. در این راستا، هزاران كاربر ایرانی در وب سایت ها و وبلاگ‌های خود، خواستار اعلام نتیجه گوگل به جای ARABIN GULF یا خلیج العربی به خلیج فارس شدند كه این امر نتیجه داد. اكنون برای KEY WORDهای مربوط به خلیج فارس، صدها هزار وب پیج و تصویر تقریبا صحیح در مورد خلیج فارس به نمایش در می آید. البته گوگل، همواره در اعلام نتایج جست و جو، مدعی عدم تغییر اطلاعات است ! اما شواهد پیداست كه برخی از نتایج جست و جوی اعلامی گوگل، با نتایجی اعلامی برخی از سایت‌های جست و جوی مشابه، تفاوت‌های عمده داشت.


ملیت ایرانی و شرکت گوگل

با توجه به آن كه این پایگاه، هم اینك با میلیون ها كاربر ایرانی از كشور ایران فقط، رو به رو است، اما نه تنها بخش فارسی این پایگاه در دسترس نیست (GOOGLE.IR غیر رسمی است!) بلكه مسئولان این سایت از ارائه تسهیلاتی برای جامعه كاربران ایرانی این پایگاه، خودداری كرده اند. اگر به سرویس پست الكترونیك جی میل مراجعه كنید، جهت ثبت نام در این تارنما جهت گرفتن نشانی پست الكترونیك تحت GMAIL.COM، در MENU كشورهای انتخابی، نام IRAN مشاهده نمی‌شود. در حالی كه در گذشته چنین رسمی حاكم نبود و الان شما مجبور هستید كشور دیگری را به عنوان كشور خود انتخاب كنید! البته یاهو! هنوز چنین رسمی را برای YAHOO! MAIL ارائه نكرده است.


مرام نامه شرایط استفاده از خدمات " TERMS OF CONDITIONS"

از سوی دیگر، با توجه به این كه امید كردستانی، جوان ایرانی الاصل مقیم آمریكا و از مدیران ارشد گوگل به همراه شماری دیگر از متخصصان ایرانی گوگل، در تیم سازماندهی برنامه‌های این شركت قرار دارند، اما خواسته یا ناخواسته، تلاش‌های احتمالی این افراد نیز برای اختصاص بخش خاصی از گوگل به فعالیت‌های ایران، مثمر ثمر نشده است. با توجه به این كه در مرام نامه شرایط استفاده از خدمات TERMS OF CONDITIONS و حریم شخصی PRIVACY POLICY، هیچ تبصره‌ای در مورد عدم اجازه فعالیت به كاربران برخی كشورها یا اعلام تحریك اطلاع رسانی الكترونیكی به نقاطی خاص از جهان، اشاره نشده است، اما ملاحظه می‌شود كه رفتار سازمانی گوگل علیه ایران، همواره در راستای سیاست‌های كاخ سفید است.

آن آزادی و استقلال در تصمیم گیری كه بارها گوگل مدعی آن است، در مورد كشورهای آسیایی تا كنون مثل ایران و چین، صحت نداشته است. در یك سال گذشته، سرویس گوگل پک كه مجموعه‌ای از سرویس‌های جدید گوگل برای استفاده بهتر كاربران از سرویس‌های رایگان این پایگاه به شمار می رود، روی كاربران ایرانی مسدود شده است. كلیه IPهای كاربران ایرانی كه درخواست دانلود این بسته نرم افزاری را دارند، رد می‌شود و این احتمال وجود دارد كه در آینده، هم چنان سرویس‌های تحریم آنلاین گوگل علیه كاربران ایرانی افزایش یابد. پیش تر، نامه اعتراض آمیزی در سایت جهت احقاق حقوق كاربران ایرانی منتشر شده بود كه مخالفت گسترده ایرانیان را نسبت به این تحریم نشان می داد. اما به دلیل نداشتن جنبه حقوقی و بار اطلاع رسانی جهانی، بدون نتیجه باقی ماند.

آدرس اینترنتی سرویس گوگل پگ : HTTP://PACK.GOOGLE.COM

به نظر می رسد، گوگل در خدمات رسانی به كاربران ایرانی، تابع سیاست‌های غرب است و در این اثنا، حریم خصوصی و میدان عمل وبگردهای ایرانی را تحت الشعاع خواسته ها و برنامه‌های دولت مردان غربی كرده است.


حكومت بر دنیای سایبر

گوگل GOOGLE را همه كاربران فارسی زبان وب می شناسند. لوگوهای دوست داشتنی و ایندكس ساده اما جذاب این موتور جست و جوی قوی اینترنت، 300 میلیون مخاطب را هر ماهه از سراسر جهان به خود جذب می‌كند. لری پیج و سرگئی برین كه در اواخر دهه نود میلادی، كاوش گسترده در فضای وب را برای وبگردهای اینترنت آسان كردند، با گوگل خود بر دنیای سایبر حكمفرمایی می‌كنند. گوگل هم اینك با راه‌اندازی بیش از 50 سرویس مختلف در زمینه‌های پست الكترونیك ، كتابخانه دیجیتال ، دانلود ویدئو و ده ها سرویس پر كاربرد و كاربر پسند، دنیای رنگارنگ و پر رونقی را برای كاربران اینترنت رقم می‌زند.

گوگل در سال‌های اخیر با راه اندازی سرویس خبری و در اختیار گرفتن سرویس دهنده جهانی و مشهور بلاگر ، روز به روز دامنه توسعه فعالیت‌های خود را افزایش می‌دهد.

دنیای فعالیت‌های گوگل را می توانید هر روز در وبلاگ رسمی گوگل در نشانی GOOGLEBLOG.BLOGSPOT.COM دنبال كنید. با همه این توصیفات، گوگل در چند سال اخیر، در مورد كشورهای چین، برزیل و حتی ایران، اقداماتی در راستای منافع دولت مردان آمریكایی انجام داده كه در بسیاری از موارد، با واكنش‌های تندی همراه بوده است.

منبع : ماهنامه سروش جوان


مطالب مرتبط :

1. چگونه امتیاز سایت خودمان را در گوگل افزایش دهیم؟ ) قسمت اول)

2. چگونه امتیاز سایت خودمان را در گوگل افزایش دهیم؟ ) قسمت دوم(

3. جستجوی شخصی!

4. 25 راز در معروف ترین موتور جستجوی دنیا