تبیان، دستیار زندگی
3 اعلام برنامه های بخش سخنرانی بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر بخش سخنرانی جشنواره موسیقی فجر امسال زیر نظر" محمد رضا آزاده فر" ، در تالار بتهون خانه هنرمندان ایران برگزار می‌‏شود. در این بخش علاوه بر سخنرانی اساتید و پژوه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخباری از جشنواره موسیقی فجر- 3


اعلام برنامه های بخش سخنرانی بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر

بخش سخنرانی جشنواره موسیقی فجر امسال زیر نظر" محمد رضا آزاده فر" ، در تالار بتهون خانه هنرمندان ایران برگزار می‌‏شود.

در این بخش علاوه بر سخنرانی اساتید و پژوهشگران موسیقی ایران ، پیرامون موضوعات مختلف اجراهای پژوهشی زنده یا ضبط شده هم ارائه می‌‏شود.

برنامه های بخش پژوهشی جشنواره امسال با سخنرانی " فاطمه هما سادات افسری "، با موضوع موسیقی درمانی در یونان از روز شنبه 9 دی ماه آغاز می‌‏شود.

در ادامه برنامه‌‏های این بخش، شاهین فرهت در مورد " روند موسیقی در ایران امروز" ،‌‏علیرضا مشایخی در مورد آكورد شناسی و موسیقی چند فرهنگی ،" محمد رضا آزاده فر " در مورد " ویژگی " تحریر در ساختار ریتمیك موسیقی ایرانی "،" سودابه سالم "در مورد" نقش گمشده موسیقی در زندگی كودك "و" آرمین فرهنگ "در مورد "چالش های فیمابین اسلام و موسیقی" به سخنرانی خواهند پرداخت.

"ملیحه سعیدی"،" حمید رضا اردلان "،" محسن نفر" و" آرش آزاده" هم در ادامه برپایی سلسله سخنرانی های این بخش به ترتیب با موضوع های" سبك شناسی ساز قانون" و" توسعه تكنیك‌‏های اجرایی متقدم و معاصر" ، " قیاس زمان موسیقی و سینما در حوزه تفكر " ، " اصالت و ابداع در موسیقی ایرانی" و" انحنای طول دسته و لزوم آن در سازهای زهی " سخنرانی خواهند كرد

ایلنا

***

‌جشنواره موسیقی فجر در منطقه آزاد تجاری چابهار

امسال برخی گروه‌های موسیقی داخلی و خارجی همزمان با برپایی جشنواره در تهران،‌در منطقه آزاد تجاری چابهار به اجرای برنامه می‌پردازند. برنامه‌های این بخش كه برای اولین بار برگزار می‌شود، در شهر چابهار اجرا خواهد شد.

اجراهای گروه‌های موسیقی داخلی و خارجی از روز یكشنبه 10 دی ماه در چابهار آغاز می‌شود و گروه‌های موسیقی به اجرای موسیقی ایران، نواحی و كلاسیك خواهند پرداخت. گروه‌های خارجی نیز در این شهر به اجرای موسیقی كشورهای خود می‌پردازند

ایسنا

***
پنج گروه در بخش كلاسیك جشنواره‌ی موسیقی فجر

همزمان با بیست و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، پنج گروه در بخش موسیقی كلاسیك جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند.

شاهین فرهت، مسوول بخش موسیقی كلاسیك جشنواره بیست و دوم با بیان این مطلب گفت: اركستر سمفونیك تهران، گروه زهی پاسیان به سرپرستی مازیار ظهیر الدینی،‌یك گروه كوارتت زهی به اجرا می‌پردازند. همچنین خاچیك بابائیان نوازنده ویولن، همراه خواهرش لارنیك بابائیان، نوازنده پیانو، در این بخش روی صحنه می‌روند. فرهت در خاتمه خاطرنشان نمود: در این دوره تمام سعی ما بر این است كه علاوه بر اجرای خوب و مناسب،‌موسیقی‌هایی اجرا شود كه از آهنگسازان ایران باشد .

ایسنا

***


اركستر سمفونیك تهران سفونی پیامبر را با صدای تفرشی اجرا می‌كند

سمفونی پیامبر ساخته«شاهین فرهت»برای اولین در بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر توسط اركستر سمفونیك تهران اجرا می‌شود.

وی با اعلام این خبر گفت:با توجه به اینكه كیفیت مبنای برگزاری این دوره از جشنواره است، قرار است اركستر سمفونیك تهران به رهبری«نادر مشایخی»در چند شب اجرای خود آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا ‌كند بر این اساس این اركستر یك شب سمفونی پیامبر و سمفونی فلك الافلاك ساخته «كامبیز روشن روان»را اجرا می‌كند و در شبهای بعدی آثار آهنگسازان ایرانی همچون«هوشنگ كامكار»،«محمدرضا درویشی»و«مجید انتظامی»را به روی صحنه می‌برد.همچنین یك كار نیز از «ارسلان كامكار»برای كمانچه و اركستر اجرا می‌شود.

وی در خصوص سفونی پیامبر افزود:این سمفونی را به مناسبت سال پیامبر اعظم(ص)و به سفارش مركز موسیقی صدا و سیما ساخته‌ام كه شامل چهار بخش است كه قسمت اول آن به شخصیت و آرمان پیامبر گرامی، قسمت دوم به مناجات و بخش سوم و چهارم آن به پیروزی آرمانهای اسلام پرداخته است.همچنین مضمون شعر بخش سوم این سمفونی رسالت، خلقت، تعبد و بندگی است كه توسط ساعد باقری سروده شده است.این اثر همچنین به زبانهای انگلیسی، فرانسه و ایتالیایی ترجمه شده است.

این آهنگساز با اشاره به اجرای این اثر به خوانندگی«علی تفرشی»گفت:این انتخاب توسط«نادر مشایخی»رهبر اركستر سمفونیك تهران صورت گرفته و من هیچ دخالتی در این زمینه نداشته‌ام.البته این اثر بدون كلام نیز به زودی منتشر می‌شود

فارس


لینک:

اخباری از جشنواره موسیقی فجر- 1

اخباری از جشنواره موسیقی فجر-2