تبیان، دستیار زندگی
یک انتخاب صحیح در مسئله مهم و سرنوشت ساز انتخابات، منوط به اطلاع رسانی همه جانبه و صحیح، اطلاع از اوضاع سیاسی جامعه، آگاهی از نحوه عملکرد سردمداران حکومتی، اطلاع از موضع گیری های و جهت گیری های دشمنان و .... است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبعیت انتخاباتی ممنوع

یک انتخاب صحیح در مسئله مهم و سرنوشت ساز انتخابات، منوط به اطلاع رسانی همه جانبه و صحیح، اطلاع از اوضاع سیاسی جامعه، آگاهی از نحوه عملکرد سردمداران حکومتی، اطلاع از موضع گیری ها و جهت گیری های دشمنان و .... است.

آزاده مرنی-بخش سیاست تبیان
انتخابات

این روزها به دلیل نزدیک شدن به ایام انتخابات واژه انتخاب (Selection) و انتخابات (Election) در جامعه، بالاخص رسانه ها به وفور یافت می شود. انتخاب در لغت به معنای "برگزیدن" می باشد که در انتخابات معنی برگزیدن فردی خاص برای پست و مسئولیت حکومتی، را می دهد. در واقع زندگی انسان همواره با انتخاب های وی است که شکل و جهتی خاص به خود می گیرد زیرا در قرآن و احادیث به کرّات انسان موجودی مختار معرفی شده است و گاه انسان با یک انتخاب نادرست، زندگی خود را به تباهی می کشد. 
از دیدگاه جامعه شناسی، "انتخاب" ابعاد فراوانی دارد و بر زوایای مختلف زندگی افراد تاثیرگذار است. به دیگر بیان افراد همواره در زندگی فردی و اجتماعی خود با انتخاب های گوناگونی روبرو هستند از جمله انتخاب همسر، انتخاب نماینده مجلس، انتخاب دوست، انتخاب یک کالا و ... .  در این میان آنچه که اهمیت زیادی دارد نوع انتخاب و معیارهای افراد برای انتخاب می باشد. بنابراین انتخاب در زندگی انسان نقشی حیاتی را ایفا می کند.

پیش از انقلاب اسلامی ایران، انتخابی عظیم تحت عنوان انتخاب رهبری حضرت امام خمینی (ره) نیز صورت پذیرفت که روند سیاسی کشور ایران را به طور کامل تغییر داد

به طور مثال انتخاب همسر از انتخاب های بسیار حساس زندگی فردی محسوب می شود، مستلزم عوامل متعددی از جمله داشتن شناختی جامع است. در واقع برای بهترین انتخاب در این زمینه باید چند مرحله را طی نمود: انتخاب اولیه، گذراندن دوره شناخت (نامزد) و تصمیم گیری نهایی در مورد فرد مورد نظر؛ پس انتخاب به دلیل اولویت (اولین قدم) بسیار حساس و سرنوشت ساز است که در صورت کوچک ترین اشتباهی تبعات ناخوشایندی را دربر دارد.
باید توجه داشت که گاهی زمینه ی انتخاب هایی در زندگی افراد ایجاد می شود که نتیجه ی آن نه تنها زندگی فرد بلکه جهت حرکت یک جامعه را تغییر می دهند؛ مانند انتخاب رییس جمهور یا نماینده مجلس و دیگر مناصب حکومتی.

انتخاب و انتخابات در ایران

در کشور ما ایران، پیش از انقلاب  به علت دیکتاتوری حاکم بر جامعه، انتخابات معنایی نداشت اما پس از انقلاب اسلامی اولین اشاعه دموکراسی ، انتخابات (همه پرسی) در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و منجر به رای مثبت حکومت جمهوری اسلامی توسط مردم و ایجاد برگ زرینی در تاریخ ایران شد.
دور از نظر نماند که پیش از انقلاب اسلامی ایران، انتخابی عظیم تحت عنوان انتخاب حضرت امام خمینی (ره) نیز صورت پذیرفت که روند سیاسی کشور ایران را به طور کامل تغییر داد و مردم با پیروی از فرمایشات آن بزرگوار که بر اصول اسلام ناب محمدی (ص) استوار بود به مبارزه با رژیم سلطنتی طاغوت پرداختند تا جایی که آن را سرنگون کردند.
در واقع انتخابات از شاخصه های اصلی یک جامعه است و کسانی که در این فعالیت سیاسی شرکت می کنند خود را در قبال سرنوشت جامعه ی خود مسئول می دانند و با این کار، زمینه را برای ادامه حیات اجتماعی فراهم می سازند.  حضرت امام خمینی (ره) در راستای بیان ضرورت مشارکت مردمی در انتخابات می فرمایند" : این وظیفه ای است الهی، وظیفه ای است ملی، وظیفه ای است انسانی، وظیفه ای است كه ما باید به آن عمل بكنیم همه مان باید در انتخابات شركت بكنیم."

در رای دادن تبعیت نکنید

آنچه که اهمیت زیادی دارد نوع انتخاب و معیارهای افراد برای انتخاب می باشد. بنابراین انتخاب در زندگی انسان نقشی حیاتی را ایفا می کند

حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: "اگر چه همه حق تبلیغات صحیح برای خود یا كاندیدهای خود یا دیگران را دارند و هیچ كس نمی تواند جلوگیری از این حق نماید و البته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد و احدی شرعا نمی تواند به كسی كوركورانه و بدون تحقیق رای بدهد واگر در صلاحیت  شخص یا اشخاصی، تمام افراد و گروه ها نظر موافق داشتند ولی رای دهنده تشخیص اش بر خلاف همه آنها بود تبعیت از آنها صحیح نیست و نزد خداوند مسئولیت دارد و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تایید برای رای دهنده اطمینان حاصل شد می تواند به آنها رای دهد مردم در سراسر كشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند و احدی حق تحمیل خود یا كاندیداهای گروه یا گروه ها را ندارد."
حائز اهمیت آن که یک انتخاب صحیح در مسئله مهم و سرنوشت ساز انتخابات، منوط به اطلاع رسانی همه جانبه و صحیح، اطلاع از اوضاع سیاسی جامعه، آگاهی از نحوه عملکرد سردمداران حکومتی، اطلاع از موضع گیری ها و جهت گیری های دشمنان و .... است. اگر مردم یک جامعه از اوضاع سیاسی و روند حکومتی اطلاعات دقیقی نداشته باشند، به یقین انتخاب درستی نیز نخواهند داشت زیرا انتخاب آنها در میان امواجی از ناآگاهی و عدم اطلاعات درست صورت گرفته است.
با توجه به آنچه درباره انتخاب و اهمیت و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی گفته شد، مسئولین وظیفه دارند تا صحنه را برای حضور حداکثری مردم محیا سازند و با برنامه ریزی جامع و دقیق، انگیزه شرکت در انتخاباتی سالم را ایجاد کنند. زیرا هرچه آمار افراد شرکت کننده در انتخابات یک جامعه کاهش یابد، در واقع ریشه های حیات آن جامعه رو به خشکی و زوال خواهد رفت.