تبیان، دستیار زندگی
معاون فرهنگی وزیر ارشاد ضمن تشریح نتایج طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» که در هفته کتاب امسال اجرا شد، از آغاز فاز دوم این طرح با عنوان «عیدانه کتاب» از ۲۲ بهمن تا نوروز ۹۵ خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیدانه کتاب

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ضمن تشریح نتایج طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» که در هفته کتاب امسال اجرا شد، از آغاز فاز دوم این طرح با عنوان «عیدانه کتاب» از ۲۲ بهمن تا نوروز ۹۵ خبر داد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
سید عباس صالحی

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار عمومی خود با اهالی نشر و کتاب، این هفته در کتابفروشی «فرهنگان رازی» در یکی از محلات جنوبی شهر تهران، حوالی خیابان هلال احمر حضور یافت و ساعت عصرگاهی شنبه ۱۰ بهمن ماه را با جمعی از ناشران و مؤلفان که برای طرح مسائل و مشکلات خود به این کتابفروشی آمده بودند، گذراند.
صالحی سپس در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» که به مناسبت هفته کتاب در آبان ماه سال جاری در نقاط مختلف کشور به اجرا درآمد، با هدف تشویق مردم به حضور در کتابفروشی ها و خرید کتاب و کمک به این واحدهای فرهنگی از طریق یارانه ای که توسط وزارت ارشاد برای اجرای این طرح اختصاص یافته بود، گفت: این طرح علی رغم اینکه برای اولین بار بود که اجرا می شد، موفقیت هایی داشت.
وی افزود: برآوردهای ما از کتابفروشی هایی که این طرح در آنها اجرا شد و همچنین کتابخوانان، نشان می دهد که استقبال خوبی از طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» صورت گرفت و همین مسئله موجب شد که ما مرحله دوم طرح را هم به اجرا بگذاریم.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از اجرای فاز دوم طرح کتابفروشی به وسعت ایران با عنوان «عیدانه کتاب» همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن و تا عید نوروز سال ۱۳۹۵ خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح این است که در فاصله حدودا ۴۰ روزه، مردم به حضور در کتابفروشی ها و خرید کتاب با تخفیف ۲۰ درصد که توسط وزارت ارشاد تامین می شود، ترغیب شوند. این طرح همچنین می تواند فرصتی باشد برای رصد تمایل فرهنگی مردم به خرید کتاب.
مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر هفته کتاب امسال که به همراه صالحی در برنامه دیدار عمومی او با اهالی نشر و کتاب حضور یافته بود، در توضیحاتی تکمیلی درباره این طرح اظهار کرد: طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» اگرچه در هفته کتاب امسال انجام شد، اما زمان اجرای آن بیشتر از یک هفته و حدود دو هفته به طول انجامید و در فاز اول آن ۲۱۵ کتابفروشی ثبت نام کردند که ما توانستیم از حدود ۱۰۵ کتابفروشی در قالب یارانه حمایتی برای فروش کتاب هایشان با تخفیف، حمایت کنیم.

به گفته مدیرعامل خانه کتاب، سقف خرید کتاب برای هر شهروند ایرانی در طرح «عیدانه کتاب» ۱۰۰ هزار تومان است

به گفته وی، در این مدت مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان یارانه به کتابفروشی های یاد شده اختصاص یافت و در همان بازه زمانی مورد اشاره هر فردی که وارد هر یک از این کتابفروشی ها می شد،امکان خرید کتاب با تخفیف ناشی از یارانه حمایتی وزارت ارشاد را برای خود فراهم کرده بود.
جلیسه تصریح کرد: استان های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با ۳۲، ۲۰ و ۱۰ کتابفروشی بیشترین سهم را در مشارکت در طرح کتابفروشی به وسعت ایران داشتند. در مدت اجرای این طرح ۱۴ هزار و ۴۳۵ نفر توانستند با استفاده از مزیت موجود در این طرح، کتاب های خودشان را از کتابفروشی های یاد شده خریداری کنند که بیشترین سهم خرید هم به ترتیب مربوط به اصفهانی ها، تهرانی ها و گیلانی ها بود. با این وجود بیشترین میزان خرید به ترتیب مربوط به اصفهان، تهران و خراسان رضوی بود.
مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه کتاب های آموزشی و کمک آموزشی مشمول طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» نبوده اند و تنها کتاب های عمومی با ۱۵ درصد و کتاب های کودک و نوجوان با ۲۰ درصد تخفیف در این طرح قابل خرید و فروش بودند، یادآور شد: در فاز دوم این طرح که عنوان آن «عیدانه کتاب» است، ۱۰ استانی که نتوانستند در مرحله نخست طرح مشارکت کنند، مشارکت داده خواهند شد و حداقل یارانه اختصاص یافته به هر کتابفروشی ۲ میلیون تومان خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به بازه زمانی طولانی تری که طرح مذکور نسبت به فاز نخست آن دارد و همچنین در پیش بودن عید نوروز و به وجود آمدن امکان بالقوه عیدی دادن کتاب فاز دوم این طرح با استقبال بیشتری مواجه شود.
غلامی جلیسه همچنین مجموع رقم فروش کتاب در فاز نخست طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» را حدود ۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مردم همانگونه که در فاز نخست این طرح می توانستند با ارائه کارت ملی و تنها یکبار از مزایای این طرح استفاده کنند، در مرحله دوم این طرح که با عنوان «عیدانه کتاب» اجرا می شود، می توانند از این یارانه حمایتی بهره مند شوند.
به گفته مدیرعامل خانه کتاب، سقف خرید کتاب برای هر شهروند ایرانی در طرح «عیدانه کتاب» ۱۰۰ هزار تومان است.


منبع: مهر