تبیان، دستیار زندگی
«زن و شوهر دعوا کنند، ابلهان (دور از جان شما!) باور کنند!» این جمله را تا به حال چند بار از زبان بزرگ ترها شنیده اید؟ آیا شما به این حرف ها باور دارید؟ وقتی مشکلی پیش می آید چطور آن را حل می کنید و گامهایی برمی دارید تا رابطه تان هر روز بهتر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاتلان زندگی عاشقانه را از بین ببرید

«زن و شوهر دعوا کنند، ابلهان (دور از جان شما!) باور کنند!» این جمله را تا به حال چند بار از زبان بزرگ ترها شنیده اید؟ آیا شما به این حرف ها باور دارید؟ وقتی مشکلی پیش می آید چطور آن را حل می کنید و گامهایی برمی دارید تا رابطه تان هر روز بهتر شود.

فرآوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
قلب

کمی فکر کنید و در دل تان صادقانه به این سوال جواب دهید که «وقتی مشکلی پیش می آید چطور آن را با همسرتان حل می کنید؟» اگر این تمرین ها را در دوهفته آینده انجام دهید و به عادت زندگی مشترک شما تبدیل شود، خانه تان را یک قدم به سمت بهشت حرکت داده اید.
آیا روی مشکل متمرکز می شوید و آنقدر درباره اش حرف می زنید تا طرف مقابل قانع شود حق با شماست؟ اگر روش شما برای حل مشکلات این است، باید بدانید که بدترین راه برای گره گشایی را در پیش گرفته اید. در اینجا مسیر دیگری را به شما یاد می دهیم که موفقیت شما را تضمین می کند تا جر و بحث ها را کاهش دهید و به سرعت مشکلات زندگی مشترک تان را حل کنید.

اشتباه تان کجاست؟

همه حواس تان را به مشکلات پیش آمده معطوف نکنید به ویژه اگر می بینید که خلق تان پایین است، حال تان خوب نیست و بی حوصله هستید، ذهن تان را از فکر کردن به مشکل پیش آمده دور نگه دارید و صبر کنید تا  آرام تر شوید.

چرا این روش غلط است؟

اگر در انجام کارهای مثبت با همسرتان، همیشه مبتکر باشید، رابطه تان ادامه دار می شود و حتی در مواقع استرس زا، بحث ها و چالش ها رابطه تان بهتر هم می شود

روانشناسان معتقدند تمرکز روی مشکلات یکی از اولین قاتلان زندگی عاشقانه شماست. فکر کردن به این موارد و واکنش نشان دادن به آنها تبعات دیگری دارد و می تواند به بدتر شدن اوضاع دامن بزند. اگر ذهن تان را از تمرکز روی مشکل دور نگه دارید، راه حل های دیگری به مغزتان می رسد. در این زمینه مثال جالبی وجود دارد.
فرض کنید مشکل پیش آمده مانند یک زخم است که روی آن چسب زخم گذاشته اید. معلوم است که دل تان نمی خواهد چسب را بردارید و زخم را بسایید تا دوباره خونریزی کند! بلکه محیطی را فراهم می کنید تا زخم با مراقبت های شما به تدریج بهتر شود و حتی ممکن است از درمان های طبیعی و خانگی هم کمک بگیرید.
در مورد مشکلات هم همین طور است. بهتر است محیطی فراهم کنید تا شرایط بهبود فراهم شود و مشکل را مانند زخم باز نکنید. وقتی در فکر کردن به مشکل غرق می شوید به سختی می توانید
راه حل های مناسب را پیدا کنید. پس صبر کنید تا ذهن تان در شرایط آرامی قرار بگیرد و استرس های تان کم شود. سپس دیدگاه بهتری نسبت به مشکل پیدا می کنید و راه حل های روشن تری به فکرتان می رسد.

راستی چه کسی مقصر است؟

اتفاق پیش آمده را به حال خودش رها کنید. این بار که شما و همسرتان به مشکلی برخوردید به جای اینکه مدام بر سر این موضوع بحث کنید که «چه کسی مقصر است» و «چرا چنین چیزی پیش آمده» به دنبال پیدا کردن راه حل باشید و گذشته را پشت سر بگذارید. اول به فکر زمان حال و پیدا کردن راه حل در این لحظه باشید. بعدا سر فرصت می توانید راهکارهایی برای پیشگیری از بروز مشکل پیدا کنید. حالا وقت پیدا کردن راه حل است.
به حرف های هم خوب گوش دهید و سریع قضاوت نکنید. وقتی که شما یا همسرتان درباره راه حل ها صحبت می کنید به حرف های هم خوب گوش کنید و به سرعت داد نزنید یا واکنش نشان ندهید. اگر مخالف هستید، اجازه دهید که حرف های طرف مقابل تمام شود.
زمان مناسبی را در نظر بگیرید. درست مثل اینکه منتظر هستید میوه ای برسد و بعد آن را بخورید. پس به مشکلات کال دندان نزنید و اجازه دهید مانند میوه برسند و وقت صحبت درباره آنها مهیا شود. انتخاب زمان مناسب اهمیت دارد. اگر هر دوی شما عصبانی هستید صحبت را به زمانی موکول کنید که آرامش بیشتری دارید.
مشکلات را مثل فرصتی تازه ببینید. به این فکر کنید که تجربه تازه ای در زندگی به دست آورده اید و این مشکل دیدگاه تازه ای را در اختیارتان قرار داده که تا به حال با آن روبه رو نشده بودید. از این فرصت استفاده کنید.

روی مشکل ، چسب زخم بزنید!

بهتر است محیطی فراهم کنید تا شرایط بهبود فراهم شود و مشکل را مانند زخم باز نکنید. وقتی در فکر کردن به مشکل غرق می شوید به سختی می توانید راه حل های مناسب را پیدا کنید. پس صبر کنید تا ذهن تان در شرایط آرامی قرار بگیرد و استرس های تان کم شود.

ارسال پیامکی هایی برای بهبود رابطه

همان طور که برخی پیام های مشخص می توانند به رابطه شما آسیب بزنند، پیام های دیگری هستند که می توانند شما را حسابی به همسرتان نزدیک کنند.
محققانی معتقدند رد و بدل کردن پیامک بین همسران هم می تواند رابطه آنها را بهبود بخشد و هم می تواند آن را خراب کند. استفاده از پیامک برای زنان برای بیان عذرخواهی ، تفاوت های شغلی یا تصمیم گیری پایین بودن سطح کیفیت رابطه، ارتباط داشت و برای مردان، ارسال مکرر پیامک، وابسته به پایین بودن سطح کیفیت رابطه، دانسته شد.

روانشناسان معتقدند تمرکز روی مشکلات یکی از اولین قاتلان زندگی عاشقانه شماست. فکر کردن به این موارد و واکنش نشان دادن به آنها تبعات دیگری دارد و می تواند به بدتر شدن اوضاع دامن بزند

به عقیده آنها روی مثبت این سکه، استفاده از پیامک برای بیان احساس عشق است که رابطه را تقویت و وابستگی شدیدتری بین همسران ایجاد می کند. ارسال یک پیامک عاشقانه حتی بیشتر از دریافت آن، نشان دهنده رضایت از یک رابطه است!
اگر در انجام کارهای مثبت با همسرتان، همیشه مبتکر باشید، رابطه تان ادامه دار می شود و حتی در مواقع استرس زا، بحث ها و چالش ها رابطه تان بهتر هم می شود. یکی از راههای مثبت سازی رابطه ارسال پیامک است؛ در ادامه 5 نوع پیامک پیشنهاد شده که حسن نیت بین شما و همسرتان را افزایش می دهد.

تعریف و تمجید

«کارت در به مدرسه بردن بچه هایمان، آن هم هر روز صبح، عالی است؛ ممنون که آنها را به موقع به مدرسه می رسانی.»
«بهترین لبخند را داری.»
«تعادل خیلی خوبی بین کار اداره و خانه ایجاد کرده ای، ممنون که کارت را مدیریت می کنی تا در خانه هم بتوانی لحظات مفیدی داشته باشی.»
«آشپزی ات محشر است. عاشق این لازانیای جدید هستم که درست کرده ای.»

تشکر و قدردانی

«ممنون که دیشب آن همه لباس را اتو کردی. می دانم که خسته بودی.»
«به خاطر وقت شناسی و مدیریتی که داری، ازت متشکرم؛ دقیقا به موقع بچه ها را برای کلاس های بهاره ثبت نام کرده ای.»
«به خاطر کارت زیبایی که روز تولدم به من دادی، ممنونم. ارزش بسیار زیادی برایم دارد.»

خاطره بازی!

«داشتم به روزی فکر می کردم که با هم برای شام به فرحزاد رفته بودیم، شب خوبی بود، نه؟ خیلی زود دوباره باید این کار را تکرار کنیم.»
«برای خنده دیشبت ممنونم. واقعا نیاز داشتم.»
«تعطیلات عید پارسال کنار تو خیلی به من خوش گذشت، امسال هم باید کنار هم باشم.»

سوال های عجیب و غریب!

«اگر می خواستی یک نقطه از این شهر را، که عاشقش هستی، به من نشان بدهی، کجا را انتخاب می کردی؟»
«فکر کن همین الان می خواهی یک مقاله برای یک مجله بنویسی، سوژه ات چه بود؟»
«همین الان دوست داری چه فیلمی را تماشا کنی؟»

در خوشی هم شریک شوید

«حتما شنیدی که پسرمان داشت کتاب می خواند؛ باورت نمی شود چه کلمه هایی یاد گرفته!»
«وای، یک مشتری جدید گرفتم، خیلی هیجان دارم!»
«خنده پسرمان را در عکس ببین؛ داشتم پوست یک موز را باز می کردم که این طور شروع به خندیدن کرد؛ روز من را که ساخت!»
«با دوستانم خیلی دارد خوش می گذرد؛ درست مثل گذشته ها! ممنون که مراقبت بچه ها بودی که بتوانم با دوستانم بیرون بروم.»


منابع:
مجله زندگی ایده آل، هفته نامه زندگی مثبت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.