تبیان، دستیار زندگی
درحالی که تحریم های اقتصادی ناجوانمردانه غرب به موجب توافق هسته ای از ایران برداشته شدند ،اکنون تولید کنندگان لوازم جلوه گری و عشوه گری فرانسوی نیز راه خود را برای نفوذ به قلب عفاف و حیای زنان ایرانی پیدا خواهند کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی فرانسوی ها با چهره زنان ایرانی!

درحالی که تحریم های اقتصادی ناجوانمردانه غرب به موجب توافق هسته ای از ایران برداشته شدند ،اکنون تولید کنندگان لوازم جلوه گری و عشوه گری فرانسوی نیز راه خود را برای نفوذ به قلب عفاف و حیای زنان ایرانی پیدا خواهند کرد.

فرآوری: ه-هدایتی -بخش اجتماعی تبیان
واردات آرایشی

تحریم های سال های اخیر بر روی واردات لوازم آرایش نیز تاثیری منفی گذاشته بودند. از آنجایی که طبق آمارهای بین المللی زنان ایرانی از نظر میزان استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی در زمره پرمصرف ترین های جهان هستند انتظار می رود ورود کالاهای معتبر فرانسوی بر میزان استفاده و خرید آنان بیفزاید.
خبرگزاری فرانسه در این باره می نویسد:"علیرغم آن که واردات لوازم آرایشی به ایران مشمول تحریم ها نشده بود با این حال، محدودیت های ایجاد شده برای معاملات بانکی آن کشور سبب شده بود تا کسب و کار با ایران دشوارتر شود". این سایت اشاره می کند که با باز شدن دروازه های ایران به روی کالاهای خارجی پس از توافق هسته ای که نقطه عطفی محسوب می شود واردات لوازم آرایشی و بهداشتی نیز با سهولت بیش تری انجام خواهد شد. "ورجینی لندفر" رییس مرکز فدراسیون فرانسوی شرکت های زیبایی اشاره می کند که اکنون شرکت های سازنده مواد آرایشی و بهداشتی به مشتریان ایرانی نزدیک تر از همیشه شده اند. او اشاره می کند که حضور شرکت های فرانسوی در ایران آستانه یک رقابت واقعی است.

پروژه سوق دادن بانوان ایرانی برای استفاده از لوازم آرایشی در واقع مقدمه ای بر شل شدن مقنعه ها و روسری ها، تبدیل آنها به شال هایی که تقریبا تنها استفاده شان نشان دادن هرچه بیشتر موهای خانم هاست و همچنین مقدمه ای برای استفاده از مانتوهای تنگ، کوتاه و اخیرا نیز فاجعه مانتوهای جلوباز می باشد.

این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که در سال 2014 میلادی، شرکت آلمانی و هلندی "بایرزدورف" در ایران انحصار بازار را در دست گرفته بود. این موضوع به نقل از شرکت ارزیابی و رصد بازار "یورومانیتور" در لندن منتشر شده است. این سایت اشاره می کند که از دیگر شرکت های خارجی در حوزه بهداشتی و آرایشی می توان به برندهایی اشاره کرد که از امریکا و کره جنوبی می آیند و به عرصه رقابت ایران اضافه شده اند.
خبرگزاری "فرانسه" اشاره می کند که "لورئال"، "لانکوم" و "ایو سن لوران" همگی غول هایی هستند که در مقایسه با دیگر برندهای امریکایی چون "پروکتر" و "گبل" در جایگاه هفتم قرار گرفته بودند. این خبرگزاری اشاره می کند که مدیرعامل شرکت لورئال گفته است که نسبت به بازار ایران دلسرد نیست بلکه می افزاید:"همه چیز به خوبی در حال پیشرفت است. با این حال، باید بگویم که در آینده نیز رغبت و میل بیش تری برای حضور در بازار ایران ایجاد خواهد شد".
خبرگزاری "فرانسه" اشاره می کند که علیرغم سال ها تحریم ایران، آن کشور از نظر بازار خرید و فروش لوازم آرایشی و  بهداشتی پس از عربستان سعودی با 3.5 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد و این تازه بدون احتساب عطر است. یورومونیتور در گزارش خود اشاره کرده که انتظار  می رود باز شدن درهای اقتصاد ایران به سوی جامعه بین  المللی تا سال 2019 میلادی رشد کند و حجم مبادلات تجاری سه برابر شود.

مصرف لوازم آرایشی در ایران

مصرف کنندگان لوازم آرایش در ایران به طور متوسط ماهانه یک ریمل می خرند در حالی که آمار خرید زنان فرانسوی یک ریمل در هر 4 ماه است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم " کریل جولیان" می نویسد : زنان ایرانی با وجود قانون حجاب در این کشور پول زیادی را صرف آراستن و آرایش صورت خود می کنند.

این گزارش می افزاید: به مرور زمان آرایش کردن برای زنان ایرانی همه گیر تر می شود و با وجودی که ساختار حکومت ایران جمهوری اسلامی است، اما زنان ایرانی در زمینه آرایش کردن حتی از بسیاری از کشورهای لیبرال غربی هم جلوترند.

این گزارش می نویسد: زنان ایران 38 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و ایران هم اکنون در منطقه خاورمیانه پس از عربستان در جایگاه دوم و در جهان در جایگاه هفتم مصرف مواد و لوازم آرایشی قرار دارد.

تینا زرین نام یک طراح لباس 30 ساله ایرانی در این باره می گوید: غالب زنان ایرانی هر روز صبح به محض برخاستن از خواب مشغول آرایش می شوند، حتی اگر بیمار هم باشند بر این باورند که باید آراسته و آرایش کرده در مجامع عمومی ظاهر شوند.

این گزارش می نویسد : اخیرا کمپانی " لانکوم " فرانسه که یک برند معروف تولید کننده  لوازم آرایشی است با گرفتن یک جشن در هتلی در تهران بازگشت دوباره خود به بازار لوازم آرایشی ایران را جشن گرفت. این جشن با دعوت بیش از 400 نفر از همکاران و هنرمندان صورت گرفت.

خبرگزاری فرانسه می نویسد : این نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در ایران است که یک برند معروف تولید لوازم آرایش غربی که زیر خط تولید کمپانی معروف " اوریال" فرانسه کار می کند، چنین مراسمی را در ایران برگزار می کند.

علیرغم سال ها تحریم ایران، آن کشور از نظر بازار خرید و فروش لوازم آرایشی و  بهداشتی پس از عربستان سعودی با 3.5 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد و این تازه بدون احتساب عطر است. یورومونیتور در گزارش خود اشاره کرده که انتظار  می رود باز شدن درهای اقتصاد ایران به سوی جامعه بین  المللی تا سال 2019 میلادی رشد کند و حجم مبادلات تجاری سه برابر شود.

بر اساس این گزارش پس از تحریم های اعمالی آمریکا پس از انقلاب اسلامی در ایران در دهه 1980 هیچ کمپانی تولید لوازم آرایشی آمریکایی در بازار ایران فروش نداشته است.

بر اساس این گزارش کمپانی فرانسوی لانکوم که زیر مجموعه کمپانی عظیم اوریال است ،  از سال 2010 در ایران شرکت توزیع کننده رسمی دارد و هم اکنون در کل ایران بیش از 20 مرکز فروش دارد.

یکی از مسئولان این شرکت فرانسوی می گوید: ایران بازار بالقوه و بزرگ برای ماست که ارزش آن سالانه صدها میلیون دلار است.

با این حال خبرگزاری فرانسه می نویسد: تنها 40 درصد از حجم بازار مصرفی لوازم آرایشی ایران از سوی توزیع کنندگان رسمی برندهای معروف تامین می شود  و 60 درصد باقی از طریق کالاهای قاچاق وارداتی تامین می شود.

خبرگزاری فرانسه در ادامه می نویسد : در یک کشور تحت تاثیر تحریم ها و  مشکلات اقتصادی هر چند تامین و تهیه لوازم آرایشی گران به نظر برسد اما این کار به عنوان مرهمی کوچک برای زنان برای فرار از مشکلات روزمره زندگی شان است.

متاسفانه با افزایش روزافزون استفاده از لوازم آرایشی و زیبایی در ایران، هر روز بر شدت گرفتن درجه جلوه گری و خودنمایی عده ای از جوانان عزیز کشورمان که مسحور ظاهر فریبنده استفاده از این محصولات شده اند، افزوده می شود.  لوازمی که امروزه در قطارهای مترو نیز دستفروشانی هستند که آنها را به دست دختران برسانند.

نکته جالبی که در گزارش خبرگزاری فرانسه مشاهده می شود؛ تاکید بر تحریم نشدن لوازم آرایشی اروپایی و آمریکایی برای ورود به ایران است. هر ضمیر آگاهی می تواند دریابد دلیل اینکه هیچ محدودیتی بر واردات لوازم عشوه گری در دورانی که انواع و اقسام تحریم های اقتصادی را بر سر ایران نازل کردند اعمال نشد؛ تلاش برای زدودن حیا و عفاف از چهره زنان و دختران ایرانی است. پروژه ای که سال های سال است اولویت دنیای استکبار و ضد انقلاب اسلامی می باشد.
پروژه سوق دادن بانوان ایرانی برای استفاده از لوازم آرایشی در واقع مقدمه ای بر شل شدن مقنعه ها و روسری ها، تبدیل آنها به شال هایی که تقریبا تنها استفاده شان نشان دادن هرچه بیشتر موهای خانم هاست و همچنین مقدمه ای برای استفاده از مانتوهای تنگ، کوتاه و اخیرا نیز فاجعه مانتوهای جلوباز می باشد.

البته شاید تلاش برای «تغییر کد های پوششی زنان ایران» که خبرگزاری فرانسه به آن اشاره می کند را بتوان از سوی دیگر در ارتباط مستقیم و مکمل استفاده از لوازم آرایشی دانست. زیرا وقتی بانویی با تغییر قالب لباس از مستور به نامستوری روی می آورد مسلما علاقه بیشتری به استفاده از لوازم رنگ آمیزی چهره اش نیز پیدا خواهد کرد. این مسئله خود عشوه گری در جامعه را رواج داده که به تبع آن چشم چرانی برخی مردان و وسوسه شدن برای اعمال نامشروع پدید می آید.

یکی از دلایلی که دین مبین اسلام بر روی حفظ حجاب و عفاف تاکید می کند نیز همین مسئله عدم گرویدن به مسایل نامشروع است که در نهایت نتیجه ای ندارد جز نابودی کانون خانواده و افزایش بی بند و باری و به انحطاط کشاندن جامعه مسلمان.


منابع : خرداد نیوز / ایران پی ان / جام نیوز