تبیان، دستیار زندگی
فکر می کنم در این دوره از انتخابات رقابت انتخاباتی بین اصولگریان و ترکیبی از اصلاح طلبان و احتمالا شاخه ای به نام اعتدال باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نبود لاریجانی تاثیری بر رای اصولگرایان ندارد

فکر می کنم در این دوره از انتخابات رقابت انتخاباتی بین اصولگرایان و ترکیبی از اصلاح طلبان و احتمالا شاخه ای به نام اعتدال باشد.

مصاحبه: فرامرزی - بخش سیاست تبیان
حسین نجابت

"نجابت "یک عضو ائتلاف اصولگرایان با بیان این که اصولگرایان با پذیرش اشتباهات در انتخابات 92 به دنبال رسیدن به وحدت حداکثری برای بدست آوردن اکثریت مجلس دهم هستند در گفت و گوی اختصاصی با تبیان گفت که اگر اصولگرایان به چند لیست برسند احتمال از دست دادن اکثریت مجلس آینده زیاد است.
حسین نجابت عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین نبود لاریجانی  در ائتلاف اصولگرایان را در کاهش میزان رای اصولگرایان بی تاثیر دانست.
حسین نجابت نماینده مردم تهران در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار تبیان به تحلیل فضای انتخابات مجلس پرداخت که در زیر می خوانید؛
به نظر شما در انتخابات مجلس رقابت انتخاباتی بیشتر بین چه گروه هایی است؟
فکر می کنم در این دوره از انتخابات رقابت انتخاباتی بین اصولگریان و ترکیبی از اصلاح طلبان و احتمالا شاخه ای به نام اعتدال باشد.
آیا اعتدالیون همان مستقل هایی هستند که در دوره قبل حضور پررنگ داشتند؟
نه، اعتدالیون کسانی هستند که از دولت دفاع می کنند و اکثریت آن ها اصلاح طلب  هستند به عبارت دیگر شاکله آن ها دفاع از دولت است.

در دوره قبل میزان ثبت نامی ها حدود 6 هزار نفر بود که حدود 50 درصد رد صلاحیت شدند امسال هم 12 هزار نفر ثبت نام کردند که 6 هزار نفر صلاحیتشان احراز نشده است

آیا این اعتدالیون در دوره های قبل هم بودند؟
نه دوره های قبل وضعیت بین اصولگرایان شفاف تر بود؛ یعنی جبهه پایداری و  تحول خواهان به عنوان ایثارگران و رهپویان و از سنتی ها خط امام و رهبری بودند. در دوره قبل تر مثلثی از سنتی ها ،تحول خواه ها و رایحه خوش خدمتی ها به عنوان طرفداران دولت احمدی نژاد در صحنه ی انتخابات حضور داشتند.
فکر می کنم در آینده اگر اعتدالیون شکل بگیرند شبیه رایحه خوش خدمت با نزدیکی به دولت نهم و دهم می شوند و به دولت روحانی نزدیک خواهند بود.
با توجه به تحلیل شما از رقابت بین این سه جناح ، فکر میکنید که آن ها با چه مکانیزمی با یکدیگر  رقابت می کنند؟
به نظرم در تهران بیشتر از دو لیست ارائه نخواهد شد و رقابت لیستی خواهد بود اما به طور کلی انتخابات مجلس با انتخابات  ریاست جمهوری تفاوت جوهری دارد چرا که در شهرستان ها و به خصوص مناطق تک رای شاکله محلی، کارآمدی و شناخت از کاندیداها نسبت به وابستگی و اتصال آن ها به جناح خاصی اهمیت بیشتری دارد و دسته بندی های پارلمان بعد از پیروزی در انتخابات شروع می شود از این رو رقابت در شهرهای کوچک بیشتر بین افراد است تا جناح ها و لیست ها.
در تهران و برخی مراکز استان ها رقابت بین لیست هاست که به نظرم بیشتر از دولیست اصلاح طلب و اصولگرا هم وجود ندارد.
و اعتدالیون در کدام لیست قرار دارند؟
اگر مجبور شویم که تقسیم دوگانه ای بین اصولگرایان و اصلاح طلبان انجام دهیم اعتدالیون بیشتر به اصلاح طلبان نزدیک هستند و در لیست اصلاح طلبان قرار دارند.

اعتدالیون کسانی هستند که از دولت دفاع می کنند و اکثریت آن ها اصلاح طلب  هستند به عبارت دیگر شاکله آن ها دفاع از دولت است.

به نظر شما هر کدام از این گروه ها چه سهمی در مجلس آینده دارند؟
به نظرم باز هم اصولگرایان در مجلس آینده اکثریت را در دست دارند اما پیش بینی از اینکه با چه ترکیبی باشند،سخت است.البته در مقطع فعلی ائتلاف بین اصولگرایان ریشه محکمی دارد چون همه اذعان به اشتباهات در انتخابات 92 اذعان دارند و تلاش می کنند آن اشتباهات تکرار نشود و امیدواری هم زیاد است. بر این اساس اگر ائتلاف اصولگرایان تا اخر پایدار بماند مجموعه آنها رای مجلس آینده را بدست می آورد اما اگر انشقاقی بین اصولگرایان به وجود آید و به دنبال آن چند لیست منتشر شود با رقابت بین اصولگرایان احتمال از دست دادن اکثریت مجلس آینده وجود دارد.
شما در حالی از وجود اهتمام برای رسیدن به وحدت در بین اصولگرایان سخن می گویید که برخی چهره ها همچون آقای لاریجانی  در این ائتلاف حضور ندارد؟
در ائتلاف فقط یک شخصیت و آن هم آقای لاریجانی است که حضور ندارد البته ما از ایشان خواهش کردیم که به جمع ائتلاف بپیوندد اما ایشان گفتند به دلیل ریاست قوه نمی تواند حاضر شود و متاسفانه نماینده هم نفرستادند.
آیا نبود آقای لاریجانی در ائتلاف باعث شکسته شدن رای اصولگرایان نمی شود؟
خیر چون ایشان شخص حقیقی هستند. گاهی برخی دوستان اشتباهی مرتکب میشوند وفکر می کنند فراکسیون ها نیز در انتخابات سهم دارند حال اینکه فراکسیون ها برای مجلس است و در آن جا سهم ندارند.
در ائتلاف تشکل ها و اشخاص عضویت دارند که شخصیت ها شامل قالیباف، رضایی، حداد عادل 
ولایتی و لاریجانی هستند که آن ها خود و یا نمایندگانشان در جلسات حضور پیدا می کنند که آقای لاریجانی حاضر نشدند.
با این وجود با این ترکیب امیدواری برای رسیدن به وحدت بسیار زیاد است و وضعیت بهتر از سال های گذشته است.
یکی دیگر از موارد مورد بحث در سیاسیون احتمال کاهش میزان مشارکت مردمی به دلیل رد صلاحیت هاست، نظر شما دراین رابطه چیست؟
به نظر بنده مقداری از رد صلاحیت ها  اصلاح می شود ولی باز هم ردصلاحیت ها بیشتر از سال های گذشته نیست مثلا در دوره قبل میزان ثبت نامی ها حدود 6 هزار نفر بود که حدود 50 درصد رد صلاحیت شدند امسال هم 12 هزار نفر ثبت نام کردند که 6 هزار نفر صلاحیتشان احراز نشده است که این یعنی حدود 50 درصد رد صلاحیت نشدند البته چون به تعبیری نام نویسی ها فله ای بوده و همه کاندیدا شددند خیلی ها احراز نشدند بنابر این چون تعداد نامزدها از دوره های قبل بیشتر است و هر کدام تحرکی انجام می دهند تعداد از دوره قبل کمتر نخواهد بود.
آیا رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان  تاثیری در رقابت ها نمی گذارد؟
اینکه گفته می شود اصلاح طبان به اندازه کافی کاندیدا ندارند، درست نیست چون روی کاغذ آن ها به اندازه کافی کاندیدا دارند.پس نباید داستان را فانتزی کرد.
ممکن است کسی ادعا کند تعداد بیشتری از اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند که این حرف درستی است چون آن ها دو نقطه قرمز حاد یعنی مجلس ششم و فتنه دارند به عبارت دیگر در این دوره از انتخابات کسانی نام نویسی کردند که در مجلس ششم تحصن کردند، استعفا دادند و نامه اعتراضی موهن نوشتند که در آن اصل ولایت فقیه را قبول نداشتند. موضوع دیگر فتنه است، بسیاری از اصلاح طلبان مواضع بدی گرفتند آن ها بعد از راهپیمایی ها و تظاهرات های خیابانی و تا انتها و زمان آشوب ها مواضع تندی گرفتند که این ها جز خط قرمز هاست .
در اصولگرایان از این جنس افراد کمتر است ولی باز هم در بین نمایند گان فعلی حدودا 50 نفر احراز صلاحیت نشده اند که حدود 30 نفر آن ها اصولگرا و بیشتر از فراکسیون رهروان و تعدادی از فراکسیون اصولگرایان است .
با این شرایط فکر می کنید که چه تعداد از نمایندگان فعلی مجددا برای مجلس آینده رای می آورند؟
در دوره قبل حدود 60 درصد نمایندگان نتوانستند برای دوره نهم پیروز انتخابات شوند که این پیش بینی برای دوره بعد هم وجود دارد روالی که طبیعی است چون نماینده ها قول انجام کاری می دهند و نمی توانند آن را محقق کنند و به همین دلیل رای نمی آورند و ربطی به رد صلاحیتها ندارد. از این رو پیش بینی می شود که حدود 50 درصد از نمایندگان فعلی نتوانند در دوره بعد نماینده باشند.