تبیان، دستیار زندگی
فوتبال دستی ( فوتبال رومیزی) نوعی بازی است که بین دو یا چهار نفر، بر یک میز مخصوص با آدمک هایی که به میله هایی وصل شده اند، انجام می گیرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال دستی

فوتبال دستی

فوتبال دستی ( فوتبال رومیزی) نوعی بازی است که بین دو یا چهار نفر، بر یک میز مخصوص با آدمک هایی که به میله هایی وصل شده اند، انجام می گیرد. این بازی به فضای بزرگی احتیاج ندارد اما بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده است. فوتبال دستی، میزهای پایه دار و بدون پایه دارد و بازی خوبی برای روزهایی است که هوا برای بیرون رفتن از خانه مناسب نیست.

تولد فوتبال دستی:

بازی فوتبال دستی را یک فرد اسپانیایی اختراع کرد. او نویسنده و شاعری بود که بعد از مجروح شدن در جنگ داخلی اسپانیا، در بیمارستان بستری شده بود. او در بیمارستان، پسر بچه هایی را می دید که عاشق فوتبال بودند اما به خاطر آسیب دیدگی پا، توان بازی نداشتند. این نویسنده به فکر افتاد تا برای این جور بچه ها، بازی مناسبی طراحی کند. تلاش های او کم کم به نتیجه رسید و بازی فوتبال دستی مورد استقبال بچه ها و بزرگ تر ها قرار گرفت.

فوتبال دستی

فوتبال دستی در ایران:

این بازی در ایران هم طرفداران زیادی دارد و یکی از هیجان انگیزترین بازی ها به شمار می رود. ایران در رده بندی جهانی فوتبال دستی، تنها تیم آسیایی است که در کنار کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار دارد.

 میزهای استاندارد بازی:

اندازه های میز فوتبال دستی معمولاً 70 در 120 سانتی متر و ارتفاع میز از سطح زمین 90 سانتی متر است. سطح میز باید صاف و هموار باشد تا توپ به راحتی روی آن حرکت کند. در حال حاضر مسابقات فوتبال دستی، با پنج نوع میز انجام می شود که تفاوت زیادی با هم ندارند.

 توپ فوتبال دستی:

برای این بازی از دو نوع توپ «کند» یا «تنبل» و یا توپ «سرعتی» یا «شتاب دار» استفاده می شود. اندازه ی توپ این بازی کمی کوچک تر از اندازه ی توپ پینگ پنگ است. جنس آن هم از پلاستیک فشرده است که حالت ارتجاعی ندارد.

 فوتبال دستی خانگی:

فوتبال دستی خانگی هم برای سرگرمی اعضای خانواده در روزهای تعطیل، در دسترس قرار دارد. بازی با این وسیله، بسیار دلچسب است.

برنده ی بازی:

ورزشکار یا تیمی که سه بازی از پنج بازی را ببرد، در این مسابقات برنده است.

koodak@tebyan.com

منبع: مجله رشد دانش آموز

تنظیم: سید علیرضا نوابی

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.