تبیان، دستیار زندگی
ترس از غذا خوردن به دو گروه بیماری بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی تقسیم می شود. گروه اول که همان بی اشتهایی عصبی است افرادی هستند، با این که وزنشان خیلی کمتر از وزن نرمال است همیشه ترس از چاق شدن دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترس از غذا خوردن چیست؟

ترس از خوردن

فرحبخش متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ترس از غذا خوردن به دو گروه بیماری بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی تقسیم می‌شود. گروه اول که همان بی‌اشتهایی عصبی است افرادی هستند، با این که وزنشان خیلی کمتر از وزن نرمال است همیشه ترس از چاق شدن دارند.

این دسته از افراد از خوردن غذا پرهیز می‌کنند و آسیب‌هایی از جمله چروکیده شدن پوست، کم پشتی و ضخیمی موها و اختلالات قلبی در آنها مشاهده می‌شود که بیشتر خانم‌ها مستعد این بیماری هستند، معمولاً در حوالی سن بلوغ اتفاق می‌افتد.

وی درباره‌ی گروه دوم که پرخوری است بیان کرد: این دسته افرادی هستند که وزن نرمال یا کمتر از نرمال دارند و با خوردن غذا دچار احساس پشیمانی و عذاب وجدان شده در نتیجه با یک رفتار جبرانی سعی می‌کنند غذا را برگردانند یعنی این ها استفراغ می‌کنند و بعضی دیگر از ملین‌ها، مسل‌ها و داروهای ادرار‌آور استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است افراد تمایل به ورزش‌های سنگین و افراطی پیدا کنند تا کالری دریافتی را به نوعی دفع کنند.

وی ادامه داد: غذا گریزی در دختران 10 برابر پسران مشاهده می‌شود. سن بیماری بی‌اشتهایی عصبی بین 15 تا 19 سال و برای پرخوری عصبی بین 19 تا 24 سال است.

وی درباره‌ی روش‌های درمانی غذا گریزی اظهار داشت: برای پروسه درمان به یک گروه نیاز است که شامل متخصص تغذیه، روانپزشک، پزشک و پرستار می‌باشد تا این بیماری را بتوان کنترل کرد. در رژیم غذایی این افراد غذاهای کم حجم پرکالری داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار از بیماری غذا گریزی 50 درصد بهبودی کامل، 20 تا 30 درصد بدون تغییر و 10 تا 20 درصد وضعیتشان وخیم‌تر می‌شود، چون درصد بهبودی در این بیماری بالا است حتماً ادامه درمانی توسط گروه مراقبت باید انجام شود.

وی در پایان توصیه کرد: جوانان تحت تأثیر و پیرو مد و رسانه‌های غربی قرار نگیرند و فرد در صورت مشاهده این علائم باید سریعاً به پزشک مراجعه کرده تا جلوی این بیماری قبل از شروع گرفته شود.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.