تبیان، دستیار زندگی
برخی از جوانان برای مطرح شدن بیشتر و جلب توجه عام به سوی خود، بدعت هایی در مراسم عروسی می گذارند و متحمل هزینه های زائد می شوند تا متفاوت تر به نظر بیایند و بیشتر دیده شوند که از جمله آنها رقص گروهی با خوانندگی عروس خانم هاست!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقص گروهی با خوانندگی عروس ها!

برخی از جوانان برای مطرح شدن بیشتر و جلب توجه عام به سوی خود، بدعت هایی در مراسم عروسی می گذراند و متحمل هزینه های زائد می شوند تا متفاوت تر به نظر بیایند و بیشتر دیده شوند که از جمله آنها رقص گروهی با خوانندگی عروس خانم هاست!

منصوره فراهانی -بخش اجتماعی تبیان
خوانندگی عروس ها

با تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی، مراسم عروسی نیز دستخوش تغییراتی شده و به مرور ازدواج سنتی به ازدواج های مدرن و الگو گرفته از فرهنگ غربی همراه با تجملات دست و پاگیر تبدیل شده است. افزایش این تجملات در سن ازدواج نیز تاثیر داشته است. رواج این تجملات موجب شده جوانان در سن ازدواج به دلیل بالا بودن هزینه های مراسم عروسی کمتر به ازدواج تمایل نشان دهند و اولویت های دیگری در زندگی خود داشته باشند.
امروزه زیاده طلبی، تجمل گرایی، تمایل به متفاوت بودن و تشریفات زائد، ازدواج را به امری پرهزینه و دشوار تبدیل کرده است. این نگاه های مادی به مقوله ازدواج بنیان خانواده را نیز سست و متزلزل کرده و جوانان به جای اینکه دغدغه رفع مشکلات و موانع معنوی و عاطفی زندگی مشترک خود را داشته باشند، به دنبال تجملات و روشی برای متفاوت بودن و به چشم آمدن بیشتر در مراسم عروسی هستند. علاوه بر آن در برخی از این مراسم برای پیاده کردن طرح و برنامه مورد نظر ناگزیر به انجام برخی اعمال منافی عفت و خلاف عرف و شرع می شوند که در این حالت بی بندوباری و برهنگی رواج پیدا خواهد کرد.

برگزاری مراسم ازدواج پر زرق و برق هیچ گاه تضمینی برای خوشبختی عروس و داماد نبوده است و چه بسا کسانی که با مراسمی ساده ازدواج کرده اند، به مراتب خوشبخت تر و سعادتمندتر از سایرین بوده اند.

چندی است که در شبکه های اجتماعی به وفور بخش هایی از مراسم عروسی به سبک متفاوت در حال انتشار است که به نظر می رسد تعامدی در آن نهفته است. زیرا برخی از جوانان برای مطرح شدن بیشتر و جلب توجه ، بدعت هایی در مراسم عروسی می گذارند و متحمل هزینه های زائد می شوند تا متفاوت تر به نظر بیایند و بیشتر دیده شوند. این امر خود باعث می شود به سمت تجمل گرایی و صرف هزینه های نامتعارف کشیده شوند و سایرین نیز به انجام این امر تشویق شوند؛ تا جایی که برخی از این مراسم به مرور تبدیل به یک هنجار و رسم اجتماعی می شود و سایر زوج های جوان برای رقابت بیشتر و عقب نماندن از رسم جدید، به این سمت سوق داده می شوند.
به عنوان مثال در یک مراسم عروسی برای تهیه فیلم، عروس و داماد ساعت ها و روزها به خارج از شهر و گاه خارج از کشور سفر می کنند. گاهی نیز کلیپی تحت عنوان کلیپ آشنایی یا اسپورت قبل از مراسم عروسی تهیه می شود حتی در مواردی فیلم بردار فیلمنامه ای می نویسد و عروس و داماد به عنوان بازیگران در این سناریو ایفای نقش می کنند. همچنین در برخی از مراسم چندین دختر و پسر با لباس های یکسان اقدام به رقص گروهی می کنند.
یکی دیگر از این دست تجملات، خواندن ترانه توسط عروس یا عروس و داماد با هم است. شکل ساده آن لبخوانی عروس همزمان با پخش یک آهنگ است اما در برخی موارد عروس با ماه ها تمرین، در مراسم عروسی اقدام به خوانندگی می کند.
از دیگر تشریفات امروزی مراسم ازدواج می توان به استفاده از خودروهای به سبک قدیمی اشاره کرد که اجاره این خودروها با خودروهای مدل بالای امروزی برابری می کند. همچنین سفارش دسته گل های گران قیمت از کاتالوگ های اروپایی و ترکیه ای، لباس عروس گرانقیمت ، خرید و سفارش جواهرات گرانبها، تزیین سفارشی سالن عروسی، گل آرایی، آتش بازی، مشعل تشریفات، کیک چند طبقه، حریرآرایی، کتیبه آرایی و ... از دیگر تشریفات کمرشکن در مراسم ازدواج است.

یکی دیگر از این دست تجملات، خواندن ترانه توسط عروس یا عروس و داماد با هم است. شکل ساده آن لبخوانی عروس همزمان با پخش یک آهنگ است اما در برخی موارد عروس با ماه ها تمرین، در مراسم عروسی اقدام به خوانندگی می کند.

برخی از زوج های جوان که از تمکن مالی بیشتری برخوردارند در مراسم عروسی خود تجملات را به حد اعلا رسانده اند تا جایی که در یک مراسم عروسی انواع غذاهای ایرانی و فرنگی به چشم می خورد. در کنار آن سفره خانه سنتی به همراه چای و قلیان و موسیقی سنتی دیده می شود. در بخش دیگری از این مراسم فست فود، جگر، انواع قهوه، بستنی، آبمیوه، تنقلات فرحزادی، باقلا، نان داغ کباب داغ، فالوده، آش رشته و خلاصه هرچیز قابل خوردنی پیدا می شود که برای مدعوین خوردن این همه خوراکی در یک شب غیر ممکن می شود.
برگزاری مراسم ازدواج پر زرق و برق هیچ گاه تضمینی برای خوشبختی عروس و داماد نبوده است و چه بسا کسانی که با مراسمی ساده ازدواج کرده اند، به مراتب خوشبخت تر و سعادتمندتر از سایرین بوده اند. حتی در مواردی دیده شده که برخی از زوج های جوان تا سال ها پس از شروع زندگی مشترک هنوز هزینه های مراسم ازدواج خود را پرداخت می کنند و متحمل فشارهای مالی قابل توجهی می شوند.
تجملات و بدعت های مراسم ازدواج در شهرهای بزرگی همچون تهران به مراتب بیشتر از سایر شهرهاست و جالب اینجاست که آمار طلاق نیز در کلان شهرها بیشتر است. این خود نشان دهنده آن است که تشریفات و مراسم پرهزینه مقدمه ای برای خوشبختی نیست. به عنوان نمونه، در شهری مانند تهران از هر 100 ازدواج 60 مورد منتهی به طلاق شده که 12 درصد بیش از میانگین کشور بوده است که این خود جای تامل و بررسی دارد.
تغییر و دگرگونی در ارزش های حاکم بر جامعه در این خصوص یک ضرورت است. اتکا به فرهنگ غنی اسلام برای ازدواج و مراسم آن بیشتر از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. ایجاد زمینه برای ازدواج و ساماندهی آن از مهمترین وظایف خانواده به شمار می آید. خانواده ها به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی باید به فکر سلامت روحی فرزندان خود باشند و فرزندان خود را به ازدواج آسان و کاهش هزینه های زائد تشویق کنند و جلوی تجمل گرایی، مصرف گرایی و تشریفات بی جای مراسم ازدواج را بگیرند.
نقش دولت در فراهم کردن بستر ازدواج آسان انکار  ناپذیر است. دولت باید این امکان را فراهم کند تا شرایط مطلوب برای ازدواج جوانان فراهم شود. یکی از جمله این راهکارها تهیه بسته های آموزشی در قالب کلاس های حضوری، سی دی های آموزشی و تبلیغات رسانه ای است. همچنین خلاء آموزش سبک زندگی در مدارس و دانشگاه ها به وضوح دیده می شود. آنچه یک جوان در هر مرحله ای از زندگی نیاز دارد، زندگی به سبک درست و ارائه الگوهای متناسب با فرهنگ یک جامعه است که در محیط های آموزشی کمتر به آن پرداخته شده است.