تبیان، دستیار زندگی

6 دلیل تیک و گرفتگی عضلات

برای همه پیش می‌آید که هر از گاهی دچار تیک شوند، اما زمانی که این تیک‌ها طولانی و مزمن می‌شوند، باید با متخصص مشورت کرد. تیک‌ها و اسپاسم‌های عضلات پاها، بازوها یا پلک ها جزو حرکات غیرارادی بدن هستند که کنترل و مقابله با آنها چندان ساده نیست. در برخی موارد هیچ کنترلی روی این حرکات نیست و در برخی موارد می‌توان آنها را تحت کنترل درآورد. در این مطلب به بررسی علل و عوامل بروز این مشکل می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

گرفتگی عضلات در ورزش

کم آبی بدن

کم آبی بدن باعث آسیب ها و اشکالات زیادی در بدن می‌شود که اسپاسم‌های (گرفتگی) عضلانی مکرر و آزاردهنده یکی از آنهاست. به گزارش Livestrong ننوشیدن مایعات کافی می‌تواند باعث انقباض فیبرهای عضلانی می‌شود.

به عقیده‌ی برخی از محققان خانم ها باید روزانه 2.5 لیتر و آقایان 3.5 لیتر مایعات مصرف کنند. البته اگر اهل ورزش هستید و یا زیاد عرق می‌کنید، باید این میزان را افزایش دهید. نیازی نیست که این میزان به صورت آب و داخل لیوان مصرف شود. به عنوان مثال میوه ها و سبزیجاتی که مصرف می‌کنید نیز حاوی آب هستند و به حساب می آیند.

کمبود منیزیم

منیزیم یک ماده‌ی معدنی ضروری است که کمبود آن نیز رایج است. بر اساس اعلام Connective Tissue Disorder Site (CTDS)   کمبود منیزیم می‌تواند باعث بروز تیک صورت در کودکان می‌شود. البته این تیک‌های صورت در برخی موارد می‌توانند نشان دهنده‌ی سندرم تورت(Tourette) باشند. با این حال افزایش با جذب منیزیم در رژیم غذایی یا مصرف مکمل، برخی از علائم تسکین پیدا می‌کنند.

مواد غذایی مانند بادام، تخمه‌ی آفتاب گردان و برخی از لوبیاها جزو منابع غذایی منیزیم محسوب می‌شوند.

اگر فرزند شما شیر زیادی مصرف می‌کند لازم است که کلسیم جذب شده در تعادل با منیزیم باشد تا برای سلامتی اش مفید باشد.

حتی اگر کودکی به طور غیرقابل کنترلی پلک می‌زند و یا رفتارهای تکراری عجیب نشان می‌دهد، به احتمال زیاد این علائم در عرض یک سال از بین می‌روند

 

سندرم تورت Tourette

در برخی موارد اگر کودکی تیک‌های حرکتی آشکار (مانند پلک زدن‌های مکرر یا بالا انداختن غیرعادی شانه ها و غیره) به همراه تیک‌های صوتی (صداهای اتفاقی) داشته باشد، ممکن است پای سندرم تورت در میان باشد. این سندرم، یک اختلال نوروبیولوژیکی است که حدود یک درصد جمعیت را درگیر می‌کند.

به عقیده‌ی متخصصان، بیماری تورت یک بیماری ژنتیکی و یکی از عوامل بروز تیک‌های عصبی است، اما تمام افرادی که دچار تیک‌های عصبی هستند، الزاما به این بیماری مبتلا نیستند. سندرم تورت در هر فردی به شیوه‌ای مختلف روی می دهد و علائم آن کاملا پایدار نیست.

اختلال تیک موقت

کودکان زیادی هستند که دچار نوعی تیک‌های عصبی می‌شوند، اما خوشبختانه این علائم به زودی از بین می روند. به گزارش سایت Healthline.com حتی اگر کودکی به طور غیرقابل کنترلی پلک می زند و یا رفتارهای تکراری عجیب نشان می دهد، به احتمال زیاد این علائم در عرض یک سال از بین می روند.

به عقیده‌ی محققان، علت خاصی برای این نوع اختلال یافت نشده است. مصرف برخی داروها باعث درمان این اختلال می‌شوند، اما می‌توان بدون مصرف دارو نیز با صبر، منتظر برطرف شدن کامل آن بود.

ام اس

به گزارش سایت  Healthline.com، اسپاسم‌ها می‌توانند علائم زودهنگام بیماری عصبی مانند ام اس باشند. این بیماری نتایج منفی روی سلامتی دارد و حتی می‌تواند مرگبار باشد. علائم ام اس در بیماران مختلف متفاوت است. اسپاسم‌های عضلانی یکی از علائم رایج بیماری ام اس و اغلب دردناک هستند.

خوشبختانه تیک‌های معمولی الزاما دردناک نبوده و در برخی موارد حتی قابل رویت نیز نیستند. اسپاسم‌های عضلانی مربوط به بیماری ام‌ اس بی‌خطر و خوش‌خیم یا خیلی شدید هستند و تمام بدن را در بر می‌گیرند. اگر علائم اسپاسم‌های عضلانی بیش از 24 ساعت به طول بیانجامد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بلفارواسپاسم

به گزارش مایوکلینیک، اسپاسم‌های آزاردهنده‌ی پلک ها (پریدن پلک) می‌توانند نشان دهنده‌ی مشکل بلفارواسپاسم باشد که در عین حال باعث خشکی چشم‌ها و حساسیت زیاد به نور می‌شود. بلفارواسپاسم به معنای پلک زدن‌های غیرارادی یا بسته شدن غیراداری پلک‌ها است. با وجود اینکه این اسپاسم‌ها آزاردهنده هستند، اما نباید زیاد نگران آنها بود.

اما متأسفانه در برخی موارد نادر، این اسپاسم‌های پلک می‌توانند نشان دهنده‌ی اختلال مغزی یا اختلالات جدی تر سیستم عصبی باشند. در این صورت مشکلات دیگری مانند فلج صورت (ضعف پلک ها یا یک طرف صورت) نیز گریبان بیمار را می گیرد. اگر علاوه بر پرش و اسپاسم پلک، دچار علائم غیرعادی دیگری نیز شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.