تبیان، دستیار زندگی
چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید... این قطعه شعر سهراب «زیبا»ست مگر نه؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوره آنلاین غواصی در زیبایی

چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید... این قطعه شعر سهراب «زیبا»ست، مگر نه؟

یاسمن رومینا-بخش زیبایی تبیان
پرنده

فرقی نمی کند چند سالتان است، اهل کجایید، زن هستید یا مرد، چه طرز تفکری دارید؛ «زیبایی» موضوعی است که همگان به آن علاقمند هستند. همین علاقمندی من و شما به «زیبایی» بهانه نوشتن این سطرها است... بهانه ای برای اینکه کمی بر این واژه و هر آنچه در خاطرمان مجسم می کند تأمل کنیم. راستش را بخواهید، تأمل کردن مرا به یاد غواصی می اندازد. از سطح آب (از همانجا که سریع و به راحتی با چشم دیده می شود) به سطوح عمیقتر سیر کردن و با این حرکت به سوی عمق، جلوه های خارق العاده و گوهرهای ناب و زیبایی کشف می شود. دوست دارید به عمق زیبایی برویم و جور دیگری آن را ببینیم؟

زیبایی

به دنبال تعریف کردن زیبایی نیستم؛ تعریف زیبایی، ممکن است ذهن را در شناخت آن محدود کند؛ بزرگان هنر و فلسفه هنر معتقدند زیبایی یعنی هماهنگی اجزاء با کل. همچنین اغلب آنها زیبایی را به دو نوع اصلی تقسیم کرده اند: زیبایی طبیعی و زیبایی ساخته دست بشر. البته شکی نیست که انسان همیشه در زیبایی های دست ساز خود از طبیعت الهام گرفته است.

سطوح زیبایی

احساس شما یکی از بهترین راهنماها برای شناخت اصل از بدل و تقلبی است. ما هنگام رویارویی با «زیبایی»، احساس لذت، شادمانی و حیرت می کنیم. اگر این احساس های خوشایند در وجودمان ماندگار شد و با گذر زمان از بین نرفت می توانیم اصالت زیبایی را باور کنیم اما زیبایی های بدلی نمی توانند احساسهای خوشایند ماندگار در ما ایجاد کنند

«لباس زیبا»، «کودک زیبا»، «گل زیبا»، «سخن زیبا»، «ذهن زیبا»، «زیبابینی»، «زیبایی شناسی»، «زیبایی آفرینی»... هر کدام از این عبارات به سطح متفاوتی از زیبایی اشاره دارد. تماشای زیبایی اولین دریچه رو به «زیبایی» است. شما چقدر به زیبایی خود اهمیت می دهید؟ چقدر زیبا هستید؟ فکر می کنید چقدر استعداد زیبایی َآفرینی دارید؟ چقدر حافظ زیبایی هستید؟ اگر با ما در دوره آنلاین غواصی در زیبایی همراه شوید، در سلسله نوشتارهای این دوره، پاسخ سؤالات مطرح شده را خواهید یافت.

اصالت زیبایی

زیبایی هم مانند بیشتر چیزهای ارزشمند، اصل و بدل دارد. اما چگونه می توان اصالت زیبایی را تشخیص داد؟ نگران نباشید! همه انسانها درون خود قدرت شناخت زیبایی اصیل را دارند فقط کافی است به درون خود مراجعه کرده و آن را فعال کنید...
احساس شما یکی از بهترین راهنماها برای شناخت اصل از بدل و تقلبی است. ما هنگام رویارویی با «زیبایی»، احساس لذت، شادمانی و حیرت می کنیم. اگر این احساس های خوشایند در وجودمان ماندگار شد و با گذر زمان از بین نرفت می توانیم اصالت زیبایی را باور کنیم اما زیبایی های بدلی نمی توانند احساسهای خوشایند ماندگار در ما ایجاد کنند.

رابطه خودآگاهی و زیبایی

درون شما منابع نامحدود زیبایی وجود دارد؛ فقط کافی است دسترسی به آنها را فراهم کنید. لطفاً از این جمله سرسری نگذرید. این جمله یک حقیقت روشن است، اما برای ما که هر یک به میزانی، آلوده به زندگی در مجازها شده َایم و ارتباط مستقیم خود با زندگی را فراموش کرده ایم شاید کمی دور از ذهن و حتی غیرقابل باور و شعاری به نظر برسد. به شما اطمینان می دهم که اگر این حقیقت را، این راز آشکار را، کشف و باور کنید؛ زیباترین اتفاق های ممکن در انتظار شماست.
خودآگاهی اصلی ترین گام به سوی درک کامل زیبایی است. انسان هر چه خودآگاه تر باشد درک بهتری از زیبایی خواهد داشت، زیبایی اصیل را خواهد شناخت و در پی آن، حظ بیشتری نیز از زیبایی خواهد برد. به منابع زیبایی درونی خود فکر کنید، در طلب یافتن آنها باشید و مطمئن باشید راه دسترسی به آنها را خواهید یافت؛ عاقبت، جوینده یابنده است.

اولین تمرین برای درک و لذت بردن از زیبایی

قبل از هر چیزی، دور و بر خود را خلوت کنید. دور و بر ذهن خود را نیز خلوت کنید. آشفتگی و شلوغی محیط بیرون و درون انسان، امکان مشاهده خیلی چیزها را از او سلب می کند. برای روشن تر شدن منظور، بگذارید مثالی بزنم: تا به حال به یک فروشگاه اشیاء زینتی رفته اید؟ این فروشگاه ها معمولاً انباشته از محصولات زیبا است؛ اما حتی در جایی که قرار است محل تجمع مصنوعات زیبا باشد، شلوغی، باعث می شود زیبایی های بسیاری از چشم شما دور بماند. انباشتگی و شلوغی ذهن و محیط زندگی نیز ما را از مشاهده و درک بسیاری از زیبایی ها محروم می کند. متأسفانه سبک زندگی و دنیایی که امروزه در آن زندگی می کنیم ما را به سمت انباشتگی سوق داده است. سرعت که از محصولات فناوری است، فرصت تأمل و اندیشه را اغلب از ما گرفته است. کمتر با خودمان خلوت می کنیم؛ بیشتر خود را در معرض رسانه های گوناگون اعم از دیداری، شنیداری و متنی قرار می دهیم و ذهنمان انباشته از خوراکی است که رسانه ها به ما خورانده اند. پس از ساماندهی ذهن و رهایی از انباشته ها، محیط زندگی خود را سر و سامان بدهید زیرا هر دو این ها بر یکدیگر اثرگذارند.
مطالب بعدی بیشتر و بصورت مصداقی به زیبایی می پردازند؛ همراهمان باشید...


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.