تبیان، دستیار زندگی
بیکاری زنان را با رونق گردشگری جبران کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیکاری زنان را با رونق گردشگری جبران کنیم

title

به از ایرنا، نتایج نیروی کار تابستان امسال که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد، نشان می دهد نرخ بیکاری زنان جوان در استان کهگیلویه و بویراحمد 85.9 درصد است.
همچنین نرخ بیکاری زنان جوان در 19 استان کشور بالای 40 درصد، 14 استان بالای 50 درصد، پنج استان بالای 60 درصد، دو استان بالای 70 درصد و یک استان بالای 80 درصد است.
نرخ بیکاری در ایران دو رقمی است و مرکز آمار ایران تعداد بیکاران در کشور را بیش از دو میلیون نفر اعلام کرده است.
بیکاری، به طور عام خود را در میان جوانان و به ویژه زنان جوان نشان می دهد به طوری که نرخ بیکاری جوانان در ایران (25.7) بیش از دو برابر نرخ بیکاری کشور(10.9) و نرخ بیکاری زنان جوان (44.2) حدود چهار برابر نرخ بیکاری در کل کشور است.
نتایج این گزارش نشان می دهد که نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24ساله در استان های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و مازندران بیش از 35درصد است که البته این نرخ در میان زنان این مطقه به 50 درصد نیز می رسد.

** توانمند در نیروی انسانی و ناتوان در بکارگیری
آمارهای نرخ بیکاری نشان می دهد باوجود توانمندی های بسیار در بخش نیروی انسانی، ناتوان در بکارگیری آنها هستیم. وضعیت اشتغال در کشور مطلوب نیست و باوجود جمعیت بالای جوان دانش آموخته، نتوانسته ایم برای آنها فرصت شغلی ایجاد کنیم.
موضوع بیکاری در ایران خاص این دوره زمانی نیست زیرا پیامد فرایند نامطلوب اقتصادی خود را بتدریج و در قالب شاخص هایی نشان می دهد که یکی از مهمترین آنها نرخ بیکاری است.
وابستگی اقتصادی به فروش مواد خام، نبود سرمایه گذاری، از رونق افتادن بخش تولید، فعالیت بنگاه های اقتصادی با حداقل ظرفیت و یا تعطیلی بنگاه ها، از رونق افتادن بخش کشاورزی به دلیل نبود منابع آبی و یا سوء مدیریت و مهاجرت روستائیان به مناطق شهری کشور، واردات بی رویه کالاهای مصرفی، رانت خواری، سوء مدیریت در بخش های مختلف اقتصادی، تحریم های اقتصادی و ده ها مشکل دیگر، اقتصاد ایران را با چالش رکود مواجه کرده است.
هم اکنون با اینکه دولت یازدهم توانسته سوء مدیریت هایی که در دولت های نهم و دهم، اقتصاد ایران را به سوی شرایط اسفبار کشاند مهار کند اما هنوز برای رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.

**دل بستن به درآمدهای نفتی و غفلت از دیگر توانمندی ها
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دل بستن به درآمدهای نفتی، کشور را از پتانسیل های بیشماری که دارد غافل می کند و تردیدی نیست نرخ بالای بیکاری در بسیاری از استان های کشور این موضوع را تائید می کند.

*توانمندی گردشگری
استان های یاد شده به لحاظ بالا بودن نرخ بیکاری، هر کدام به تنهایی قابلیت های بیشماری به لحاظ ایجاد اشتغال نه تنها در زمینه توسعه کشاورزی، صنعتی و صنایع غذایی دارند بلکه هر کدام از این مناطق می توانند درآمد زیادی را با توسعه صنعت گردشگری در خود ایجاد کنند.
توسعه صنعت گردشگری برای ایران می تواند معضلاتی نظیر نرخ بالای بیکاری جوانان و وابستگی اقتصاد به فروش نفت(با توجه به کاهش چشمگیر قیمت این منبع انرژی) را خنثی کند.
تردیدی نیست، تا زمانی که درآمد کشور متکی بر درآمد حاصل از فروش نفت باشد آن هم در حالی که قیمت این ماده ارزشمند همواره روشی از سوی دیگر کشورها برای ضربه زدن به برخی از کشورهاست، همواره با تهدید مشکلات اقتصادی مواجه هستیم و فقط در صورتی که بتوانیم اقتصاد خود را بر دیگر صنایع از جمله صنعت گردشگری که قابلیت های بیشماری در کشور در این زمینه داریم، پایه گذاری کنیم می توانیم در مسیر توسعه گام برداریم.
ایران به لحاظ جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، زیارتی و درمانی در میان 10 کشور برتر جهان است؛ در حالی که متاسفانه به این توانمندی بهای واقعی نداده ایم و فقط نوسانات قیمت نفت بزرگترین دغدغه برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی بوده است.

** امنیت عامل جذب گردشگران
یکی از مهمترین ویژگی هایی که امروز باید بر آن تاکید کرد، آرامش و امنیت در ایران است زیرا باوجود ناامنی که در کشورهای منطقه و حتی کشورهای دورتر ایجاد شده، ایران سرزمینی امن برای گردشگران خارجی است.
در شرایط یاد شده با وجود توانمندی به لحاظ جذب گردشگر باید بتوانیم با سیاستگذاری های درست، اقتصاد خود را با صنعت گردشگری رونق بخشیم.

** صنعت گردشگری ارزان اما توانمند
صنعت گردشگری باوجود اینکه هزینه بالایی برای تربیت نیروی انسانی نمی خواهد، یکی از پردرآمدترین بخش های اقتصادی است که می توان اشتغال وسیعی را به واسطه توسعه آن در کشور ایجاد کرد.
اشتغال در صنعت گردشگری نیاز به کسب مهارت پرهزینه ندارد به طوری که می توان نیروی انسانی دارای تخصص و فاقد مهارت را با گذراندن دوره های کوتاه مدت فشرده، شاغل کرد.
مزایای گردشگری در کشورهایی که دارای نرخ بالای بیکاری و همچنین توانمندی به لحاظ شاخص های گردشگری هستند بیشتر خود را آشکار می کند.
توسعه صنعت گردشگری بسیاری از بخش های دیگر اقتصاد را در کشور فعال خواهد کرد. ساخت هتل و رستوران، توسعه صنعت حمل و نقل، صنایع غذایی و نساجی، رونق تولید کالاهای مصرفی مورد نیاز در هتل ها و رستوران ها، رونق دوباره صنایع دستی ایران، اماکن توریستی همچون موزه ها، تئاترها، کتابخانه ها، فرهنگسراها، سینماها و دیگر اماکن فرهنگی و ... فرصت بسیار خوبی برای بازار کار و اقتصاد کشور فراهم می کند.
صنایع دستی ایران نیازمند تحول است و به واسطه رونق صنعت گردشگری می تواند رشد قابل توجهی داشته باشد. صنعت گردشگری صنعتی آلوده کننده نیست و نه تنها عمران و بهسازی محیط را به همراه دارد بلکه با برنامه ریزی می تواند جلوی آلودگی های زیست محیطی را نیز بگیرد.
برای اشتغال در رشته های مختلف صنعت گردشگری می توان با آموزش های فشرده کوتاه مدت و میان مدت جمعیت آماده به کار را در این صنعت، راهی بازار کار کرد.

** اشتغال بالای زنان در صنعت گردشگری
آمارهایی که در گزارش جهانی درباره سهم زنان در صنعت گردشگری از سوی سازمان بین المللی کار انتشار یافته است، نشان می دهد که سهم زنان در اچ.سی.تی (HCT= Hotels, Catering and Tourism) بیش از 55 درصد است و در برخی از مناطق تا70 درصد زنان در مشاغل هتل ها، پذیرایی ها و توریسم مشارکت دارند.
نتایج این بررسی نشان می دهد زنان در کشور چین 52.3 درصد در بخش پذیرایی ها، 70.4 درصد در بخش مهمانپذیری هتل ها و 33درصد در حمل و نقل حضور دارند.
همچنین بر پایه همان گزارش، این نسبت در کشور هنگ کنگ در بخش پذیرایی هتل ها 59.3 درصد و در کشور کره جنوبی 70.9 درصد است.
این اعداد، سهم بالای اشتغال زنان در بخش گردشگری را نشان می دهد آن هم در حالی که ما نیروی انسانی توانمند داریم، جاذبه گردشگری داریم اما بدون توجه به این فرصت ها، برنامه ریزی های اجتماعی و اقتصادی کشور سالهاست به این بخش بی توجه بوده است.
تردیدی نیست، آماده سازی زیرساخت ها برای جذب گردشگر خود می تواند اشتغال وسیعی را در کشور ایجاد کند.هنوز در ایران زیرساخت های مناسب برای پذیرش گردشگر از هتل گرفته تا حمل و نقل مناسب و حتی سرویس های بهداشتی مناسب ایجاد نشده است.
توسعه صنعت گردشگری نه تنها به لحاظ درآمدی برای ایران مطلوب است بلکه می توان با توجه به دیگر مزایای این صنعت در کشور تحولی بی همتا ایجاد کرد.
آمارها نشان می دهد که به ازای هر 6 گردشگر خارجی، یک شغل در کشور ایجاد می شود. البته در این میان باید از حضور گردشگران خارجی در ایران به عنوان یک تبلیغ برای جذب گردشگران بیشتر استفاده کرد زیرا تجربه نشان داده وقتی گردشگری از ایران دیدن می کند، بعد از بازگشت به وطن، به خوبی به تفاوت تبلیغات منفی علیه ایران و واقعیت هایی که دیده، پی برده و به شیوه های مختلف، دیگران را برای سفر به ایران، ترغیب می کنند.

** یادداشت گردشگر فرانسوی از ایران
مشاهده نوشتار یک گردشگر فرانسوی در صفحه اینستاگرامش درباره سفر به ایران، تاکید دیگری بر این موضوع است که گردشگری نه تنها به رونق اقتصادی منجر می شود بلکه ایران را آن گونه که شایسته مردم است به جهان معرفی می کند.
وی نوشته است: «از هر سفر که بر می گردم از شدت دلتنگی کشوری که پذیرای من بود اشک می ریزم. مانند همیشه کلمات کافی و محکمی نمی یابم که بتواند برایم بخشی از احساسات و عواطف که در سفر به ایران مرا همراهی می کرد، باشم.
پیش از آنکه تصمیم به سفر به ایران بگیرم همه مرا از اینکه ایران کشوری بسته، خشک و خطرناک است می ترساندند اما ایران خلاف این گفته ها را به من نشان داد.
تاکنون در هیچ کشوری اینگونه که در ایران مورد استقبال قرار گرفتم، از من پذیرایی نشده بود. ایرانی ها را مردمی محترم، شاد و شوخ طبع و دارای روحی بزرگ یافتم. در ایران منظره هایی دیدم مبهوت کننده و معماری هایی شگفت آور و تحسین برانگیز. در ایران، ایرانی ها واقعا ما را خجالت زده کردند از اینکه دست دوستی به ما دادند و به ما اعتماد کردند.
این مردم ایران بودند که سبب شدند به ما یادآوری شود که هنوز انسانیت در بین انسانها وجود دارد. اکنون بهتر است که دست از بی اعتمادی و ترس برداریم و یادمان باشد که فقط یکبار قرار است زندگی کنیم. در پایان صلح و عشق را برای مردم ایران خواستارم.»
اقتصام(5)9123 ** 2023


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.