تبیان، دستیار زندگی
چاقی و اضافه وزن کودکان اثر مستقیم انتخاب شیوه زندگی خانواده ها است. عوامل بیولوژیکی، عدم دسترسی به غذاهای سالم، کاهش فعالیت های بدنی در مدرسه و بازار غذاهای ناسالم و چرب، از عوامل این اپیدمی محسوب می شوند و به شدت آن دامن می زنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازمان جهانی بهداشت درباره چاقی کودکان هشدار داد

www.irna.ir

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا، سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد که تعداد کودکان چاق و دارای اضافه وزن زیر پنج سال، از سال 1990 میلادی تاکنون دو برابر شده و به نرخ هشدار رسیده است.

چاقی و اضافه وزن کودکان اثر مستقیم انتخاب شیوه زندگی خانواده ها است. عوامل بیولوژیکی، عدم دسترسی به غذاهای سالم، کاهش فعالیت های بدنی در مدرسه و بازار غذاهای ناسالم و چرب، از عوامل این اپیدمی محسوب می شوند و به شدت آن دامن می زنند.

کارشناسان، اقداماتی از قبیل ترویج شیوه زندگی سالم و وضع مالیات های سنگین روی نوشیدنی های شیرین را در رفع این معضل مفید می دانند؛ گرچه اقدامات لازم برای مقابله با چاقی در کودکان تا امروز بسیار کند و غیر قابل اجرا بوده است.

این مطالعه بیشتر کشورهای در حال توسعه و کم درآمد را مورد بررسی قرار داده و نشان می دهد آمار کودکان زیر پنج سال مبتلا به چاقی و اضافه وزن در آفریقا از سال 1990 تا 2014 میلادی دو برابر شده و از 5.4 میلیون، به 10.3 میلیون رسیده است.

بررسی آمار در آسیا نشان می دهد حدود نیمی (48 درصد) از کودکان، چاق یا دارای اضافه وزن هستند.

در ادامه این گزارش آمده است در کشورهای ثروتمند، احتمال چاقی کودکان فقیر، به دلیل قیمت نسبی غذاهای چرب و نوشیدنی های شیرین، بیشتر است. در مقابل، در کشورهای فقیر، کودکان خانواده های ثروتمند چاق تر هستند، چراکه خانواده ها این فرهنگ غلط را پرورش می دهند که کودک چاق سالم تر است و چاقی نشانه سلامتی کودکان است.

درمان معضل چاقی نیازمند برنامه ریزی دقیق اجتماع و خانواده است. افزایش تمایل کودکان به بازی های رایانه ای و انواع تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن هوشمند و لپ تاپ نیز یکی از مهمترین دلایل اضافه وزن است که احتمال ابتلا به بیماری های متابولیک و قلبی را در سال های بعد زندگی افزایش می دهد.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.