تبیان، دستیار زندگی
مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران صادر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران صادر شد

title

تنها چند ساعت قبل از زمان اجرای توافق جامع اتمی بین ایران و کشورهای 1+5 و رفع تحریم های ناعادلانه برخی از این کشورها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، رئیس جمهور آمریکا مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کرد.
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی خطاب به وزیر امور خارجه این کشور مجوز فروش هواپیماهای مسافربری (غیر نظامی) به ایران و رفع تحریم های آمریکا در این زمینه را صادر کرد.
این اقدام اوباما در راستای مصوبه سال 2010 کنگره آمریکا و به عنوان اقدامی در جهت اجرایی شدن تعهدات توافق هسته ای بود. بر اساس مصوبه سال 2010 کنگره آمریکا رییس جمهوری آمریکا این اختیار را دارد تا صادرات کالا، خدمات، و یا فناوری های خاص به ایران را در صورتی که آن را "در جهت منافع ملی آمریکا " تشخیص دهد، از سر بگیرد.
تحریم های فروش هواپیما و قطعات هواپیماهای مسافربری در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر رییس جمهوری اسبق آمریکا وضع شده است و از قدیمی ترین بخش های تحریمی آمریکا علیه ایران به شمار می رود. این تحریم ها به عنوان اقدامی تنبیهی در قبال اشغال سفارت و دستگیری کارکنان آن از سوی دانشجویان انقلابی ایران پس از 13 آبان 1358 وضع شد.
با لغو تحریم فروش هواپیمای مسافربری به ایران که یکی از قدیمی ترین تحریم های خصمانه آمریکا علیه ایران به شمار می رود، روحی تازه به کالبد صنایع حمل و نقل هوایی و همچنین صنعت گردشگری ایران دمیده خواهد شد.

با هواپیمای نو به تهران برمیگردیم


بر اساس آنچه برخی از خبرگزاری ها منتشر کرده اند علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که همراه وزیر امور خارجه به وین رفته است، در زمان پرواز به مزاح به خبرنگاران گفته است "با هواپیمای نو به تهران بر می‌گردیم" که تاییدی بر گزارش رفع تحریم فروش هواپیمای مسافربری به ایران از سوی آمریکا است.

امروز تحریم ها لغو می شود


مقامات ایران و کشورهای 1+5 امروز به وین رفته اند تا مراسم اعلام رسمی اجرایی شدن برجام حضور پیدا کنند. بر این اساس تمام تحریم های ناعادلانه ای که در سال های گذشته بر علیه برنامه صلح آمیزهسته ای ایران وضع شده بود، لغو خواهد شد.
بر همین اساس محمدجواد ظریف که با همراهی علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و عباس عراقچی و بهروز کمالوندی معاونان خود به اتریش سفر کرده است، به محض ورود به وین گفت: امروز علاوه بر اعلام اجرای برجام گفت‌و‌گوهایی هم با آمانو، کری و موگرینی خواهم داشت.
او در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: امروز با ارائه گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام اجرایی خواهد شد و پس از آن یک بیانیه مشترکی برای اعلام شروع برجام منتشر می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که بعد از اجرای برجام ایران چه اهداف و اقداماتی را در منطقه دنبال می‌کند، گفت: بعد از اجرای برجام زمینه خوبی ایجاد می‌شود برای همکاری گسترده‌تر در منطقه برای خطر عمده‌ای که منطقه ما را تهدید می‌کند و آن هم خطر تروریست و افراطی‌گرایی است.

جهش 1344 واحدی شاخص کل بورس در تهران


همزمان با نزدیک شدن به لغو تمام تحریم ها شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات شنبه (امروز) بازار سرمایه به استقبال اعلام اجرای برجام رفت و با رشد هزار و 344 واحدی در ارتفاع 64 هزار و860 واحدی قرار گرفت و به این ترتیب به کانال 65 هزار واحدی نزدیک شد.
در معاملات امروز بازار سرمایه، آثار و پیامدهای گام های آخر اجرایی شدن برجام، آشکار شد به طوری که یک هزار و 179 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش دو هزار و 261 میلیارد و 213 میلیون ریال در 81 هزار نوبت دادو ستد شد.


خبرگزاری میراث فرهنگی