تبیان، دستیار زندگی
کارگاه سبک زندگی قرآنی در شاهرود برگزار شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارگاه سبک زندگی قرآنی در شاهرود برگزار شد

شاهرود - کارگاه سبک زندگی قرآنی از مجموعه نشست های سراسری آموزش سبک زندگی قرآنی ویژه مسئولان کانون ها و خانه های قرآنی کشور در شهرستان شاهرود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه سبک زندگی قرآنی عصر یکشنبه و در حالی در خانه معلم آموزش‌وپرورش شاهرود و به همت دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی و اتحادیه مؤسسات قرآنی استان سمنان انجام شد که مسئولان مؤسسات قرآنی، مدیران خانه‌های قرآنی شهری و روستایی، کارشناسان قرآنی و آموزگاران کلام‌الله مجید در آن حضور داشتند.

کارگاه سبک زندگی اسلامی قدمتی۱۵ساله دارد

کارشناس قرآنی و مدرس این دوره آموزشی با اشاره به کیفیت و کمیت برگزاری این کارگاه‌ها در سطح کشور گفت: مجموعه کارگاه‌های آموزش و آشنایی با سبک زندگی قرآنی از سال ۷۹ به همت سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه مؤسسات قرانی آغاز به کار و تاکنون بیش از یک‌صد نشست آموزشی را در اقصی نقاط کشور برگزار کرده است.

علی سلمانیان درباره هدف و نحوه شکل‌گیری این کارگاه‌های آموزشی، ابراز داشت: این کارگاه‌ها در پی کشف شکافی بین آموزش‌های قرآنی شامل تلاوت، ترتیل و صوت خوانی کلام‌الله مجید وزندگی روزمره قاریان و قرآن آموزان طرح‌ریزی و اجراشده که در سال‌های آتی باتربیت معلمان داوطلب از استان‌ها، این آموزش‌ها به‌صورت استانی ارائه خواهد شد.

وی افزود: همواره این خلأ موجود بین داشته‌های قرآنی صرف و سبک زندگی قرانی بین قرآن آموزان وجود داشته است لذا برگزاری این کارگاه‌های آموزشی، در خلال برگزاری دوره‌های ترتیل، قرائت و حفظ کلام‌الله مجید سازمان تبلیغات اسلامی و مؤسسات قرآنی کشور را بر آن داشت تا نسبت به برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی قرآنی اقدام کند که البته با استقبال چشم‌گیری در سراسر کشور روبرو شده است.

سبک زندگی قرآنی دوری از معضلات اجتماعی را به همراه دارد

کارشناس تألیف کتب درسی دینی و قرآنی کشور همچنین درباره لزوم برگزاری این دوره‌های آموزشی، گفت: امروزه متأسفانه ۲۰درصد ازدواج‌ها در کشورمان به طلاق منجر می‌شوند و از بین میزان، ۳۰درصد ازدواج‌ها در همان سال نخست به جدایی منجر می‌شوند که این نشانه عدم وجود معنویات در زندگی است لذا توجه به قرآن مجید در زندگی امروزی بشر امری بسیار درخور توجه به نظر می‌رسد.

سلمانیان با اشاره به اینکه قرآن نسخه شفابخش انسان‌ها است، ابراز داشت: قرآن را باید وارد زندگی کرد چراکه صرف تلاوت آن بدون عمل به آیات الهی و عنایت به سبک زندگی اسلامی فایده صد درصد نخواهد داشت لیکن برگزاری این دوره‌های آموزشی می‌تواند در این راستا کمک شایانی به قرآن آموزان کند همچنین ما باید بدانیم که ورود قرآن به زندگی باعث رشد و تعالی معنوی انسان می‌شود.

وی افزود: هدف اصلی برگزارکنندگان این دوره‌های آموزش، وارد ساختن قرآن به‌تمامی بخش‌های زندگی انسان است چراکه ما معتقدیم قرآن وقتی بازندگی روزمره عجین شود انسان می‌تواند بیش‌ازپیش با دریای معرفت لایزال خداوند ارتباط برقرار کند.

تربیت موضوع اصلی قرآن کریم است

کارشناس علوم قرآنی همچنین بابیان اینکه تربیت موضوع و فلسفه اصلی قرآن است، گفت: تربیت قرآنی به معنای سیر، سلوک و انتقال جان از حیات طبیعی به حیات معقول و از حیات معقول به حیات معنوی و الهی است لذا این انتقال موضوع اصلی تربیت قرآنی به شمار می‌رود.

سلمانیان بابیان اینکه هر آموزش قرآنی باید دارای این ویژگی انتقال باشد، ابراز داشت: انتقال معنوی زندگی مادی به حیات الهی که توسط تربیت قرآنی به دست می‌آید، زندگی انسان را متحول می‌کند و بسیاری از کارشناسان معتقدند درصورتی‌که این تحول در زندگی قاریان قرآنی و حتی قرآن آموزان رخ ندهد، صرف تلاوت آیات کلام‌الله مجید برای این افراد کامل‌کننده رسالتشان نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هر نشست علمی و آموزشی باید سه برگ خرید شامل تفکر، تمرین و گفتگو را در خود داشته باشد تا بپذیریم رخدادی علمی به وقوع پیوسته است پس فلسفه وجودی این دوره‌های آموزشی انتقال زندگی انسانی به معنویت، تربیت قرآنی، تحول در انسان، ورود قرآن به زندگی و همچنین آموزش این فن‌ها از طریق گفتگو، تفکر و تمرین است.

ایمان مهم‌ترین ویژگی قرآنیان است

دیگر مدرس کارگاه آموزشی سبک زندگی قرآنی نیز در این کارگاه با اشاره به ایمان در نزد قرآنیان، گفت: خداوند قادر متعال است و باور یا ایمان به این قدرت لایزال، خلقت، معاد و جهان آخرت اصل لاینفک زندگی قرآنی است چراکه اگر باور به این موارد در دنیا نباشد، خلقت انسان و اهداف آن زیر سؤال می‌رود.

مهین احمدزاده در تعریف سبک زندگی قرآنی، بیان داشت: ابتدا باید تعریفی از سبک داشت و سبک همان روش متفاوت و منحصربه‌فرد برای رسیدن به یک مقصود است پس سبک زندگی قرآنی به معنای روشی متفاوت بر درک چیزهایی که قدرت لایزال الهی برایمان آفریده و ما سرنوشت‌ساز حقیقی خودمان هستیم که به آن اراده انسانی می‌گوییم.

وی افزود: هر میزان این اراده انسانی بیشتر به سمت خدای منان باشد، انسان کمتر دچار ضلالت و گمراهی می‌شود و در آن زمان است که می‌توانیم بگوییم انسان قرآنی تربیت‌یافته سبکی است که در آن صراط مستقیم الهی‌اش در قرآن نشان داده‌شده است.

خلق نیکو در زندگی قرآنی اهمیت دارد

این کارشناس مسائل قرآنی همچنین در تشریح خصایص قرآنیان، گفت: جامعه قرآنیان خصایص ویژه‌ای دارند که از آن میان می‌توان به احترام گذاشتن به دیگران، دادخواهی، تدبیر، مهربانی، کمک به همنوع، آداب اجتماعی و اخلاق را نام برد.

احمدزاده با اشاره به اهمیت اخلاق در قرآن، بیان داشت: اخلاق در قرآن از اهمیت بالایی برخوردار است و کسی که به خلقت خداوند ایمان دارد و با این قدرت لایزال الهی ارتباط برقرار می‌کند، فردی است که اخلاق نیکو قرآنی در او نفوذ کرده است.

وی بابیان اینکه انسان خود، انتخاب می‌کند که به کدام سو در زندگی دنیوی‌اش برود، افزود: اخلاق نیز مانند سایر خصایص نیکو برای انسان در کلام‌الله مجید تبیین شده است اما باید دانست که انسان ارادی است و خود انتخاب می‌کند که به کدام سوی برود همان‌طور که انسان در انتخاب خانواده‌اش اختیاری ندارد، در انتخاب راه سعادت، اخلاق‌مداری و دین‌داری کاملاً مختار است و چه بسیارند افرادی که در خانواده‌ای غیرمذهبی، به بالاترین مدارج فقهی دست یافتند.


خبرگزاری مهر