تبیان، دستیار زندگی
امروز پنجشنبه هشتم بهمن 1394 هجری خورشیدی، هفدهم ربیع الثانی 1437 هجری قمری، بیست و هشتم ژانویه 2016 میلادی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم ترین رویدادهای تاریخ ایران در 8 بهمن

امروز پنجشنبه هشتم بهمن 1394 هجری خورشیدی، هفدهم ربیع الثانی 1437 هجری قمری، بیست و هشتم ژانویه 2016 میلادی است.

فراوری: ندا پاک نهاد-بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
انقلاب اسلامی

به گزارش تبیان مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

8 بهمن 1358

پنج تن از مقامات کنسولی آمریکا در تهران که در جریان گروگانگیری از سفارت آمریکا فرار کرده بودند به همراه یک وابسته ی اقتصادی آمریکا در تهران بعد از سه ماه پنهان شدن در سفارت سوئد و کانادا، مخفیانه با گذرنامه ی کانادایی از تهران گریختند.

8 بهمن 1357

40 تن از روحانیون مبارز تهران برای اعتراض به جلوگیری از ورود امام خمینی به ایران در مسجد دانشگاه تهران دست به یک تحصن نامحدود زدند. در مدت زمان کوتاهی تعداد آنها به بیش از 400 تن رسید.

8 بهمن 1357

هزاران تن از مردم در فرودگاه مهرآباد که بسته شده بود و نیروهای امنیتی رژیم در آنجا حضور داشتند، اجتماع کردند.

8 بهمن 1357

تظاهرات مردم در ناحیه های مختلف تهران و رشت موجب درگیری مردم با نیروهای نظامی شد. این درگیری ها تعداد زیادی مجروح و کشته برجای گذاشت.

8 بهمن 1357

کارکنان بانک ها در اعتراض به کشتار مردم یک هفته را تعطیل اعلام کردند.

8 بهمن 1357

تعدادی از پرسنل نیروی هوایی، همافران و کارکنان کارخانه ی مسلسل سازی وابسته به صنایع نظامی در خیابان های تهران علیه رژیم راهپیمایی کردند.

8 بهمن 1357

بازگشت امام خمینی به تهران دوباره به تاخیر افتاد.

8 بهمن 1357

امام خمینی در هنگام بازگشت به ایران برای آخرین بار در محل اقامت خود در فرانسه سخنرانی کرد و فرمود: ما به کودتای نظامی عادت کرده ایم و ترسی هم نداریم ایران پایگاه نظامی نخواهد شد.

8 بهمن 1348

سید حسن تقی زاده امضا کننده ی پیمان دارسی در 1312 هجری خورشیدی و از چهره های اصلی مبارزه با دیانت در نهضت مشروطه در 94 سالگی در تهران درگذشت.

8 بهمن 1324

احمد قوام (قوام السلطنه) نخست وزیر وقت دوره ی پهلوی پیام های دوستی جداگانه ای را برای استالین رییس حکومت شوروی و کلمنت ریچارد اتلی نخست وزیر انگلیس فرستاد.

8 بهمن 1313

بخشنامه ی وزارت معارف و اوقاف، درباره ی گشایش سینمای علمی در سالن مدرسه ی دارالفنون صادر شد. در این بخشنامه، دلیل گشایش این سالن کامل کردن وسایل تعلیم اخلاق دانش پژوهان، اعلام شده است.

8 بهمن 1305

در پاسخ به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس برای استیضاح حسن مستوفی رییس الوزراء، او از مقام خود استعفا کرد.

8 بهمن 1304

فرمان ولیعهدی محمدرضا پهلوی از طرف رضاخان صادر شد. این رویداد، یکماه و نیم بعد از واگذاری سلطنت به رضاخان صورت گرفت و به وسیله ی وزیر دربار به هیات دولت فرستاده شد.

8 بهمن 1303

امیرلشکر عبدالله طهماسبی فرمانده ی قشون استان آذربایجان در نامه ای به رضاخان عنوان کرد که برای پیشرفت زبان فارسی در آذربایجان باید آموزگاران مدرسه های آذربایجان تغییر کنند و به جای آنها از تهران معلم های فارسی زبان فرستاده شوند.

8 بهمن 1296

شهرهای همدان، سنندج و تعدادی از شهرهای استان آذربایجان به وسیله ی نیروهای قزاق به آتش کشیده شد و اموال مغازه ها به تاراج رفت.

8 بهمن 1296

نیکلای براوین نخستین فرستاده ی دولت بلشویکی لنین وارد تهران شد و در اعلامیه ای یادآوری کرد که همه ی قراردادهای تزارها که بر دولت ایران تحمیل شده بود، لغو می شود.

8 بهمن 1296

احمد قوام (قوام السلطنه) استاندار خراسان شد.

8 بهمن 1293

پس از تجاوز نیروهای عثمانی در جریان جنگ جهانی اول، دولت روسیه نیروهای خود را وارد ایران کرد و در یک درگیری شدید میان نیروهای روس و عثمانی، تبریز به وسیله ی نیروهای روس تصرف شد.