تبیان، دستیار زندگی

گردن درد؛ روش‌های طبیعی برای مقابله

فرقی نمی‌کند که گردن درد، منشا مکانیکی داشته باشد یا التهابی. این مسئله باعث آزار فرد می‌شود و وی را از کار و زندگی می‌اندازد. اما بهتر است قبل از پرداختن به درمان‌های سنگین و مصرف داروهای شیمیایی، روش‌های طبیعی و کم خطر را برای تسکین گردن درد انجام دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

گردن درد
 

مرهم خاک رس سبز

مرهم‌هایی که مادربزرگ‌ها تهیه می‌کنند اثر خوبی در تسکین برخی دردها دارد. قرار دادن گرما برای رفع گرفتگی عضلانی موثر است، اما در عین حال می‌توانید با تهیه‌ی مرهم‌های دیگر نیز به تسکین دردهایتان کمک کنید. این مرهم برای تسکین کمردرد و همچنین دردهای گردنی موثر است. خاک رس سبز حاوی خواص تسکین دهنده بوده و احیاکننده است. این خاک حاوی خواص ضدالتهابی است و با ایجاد احساس سرما اثر مسکنی برجا می گذارد.

روش استفاده

مقداری خاک رس سبز را با آب مخلوط کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. سپس آن را با یک قاشق تمیز روی گاز استریل یا پارچه تمیز مالیده و به شکل مرهم روی گردن‌تان قرار دهید. می‌توانید با باند مرهم را ببندید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

برای تسکین و مقابله با فشارهای وارد شده به گردن یا شانه‌ها بهتر است به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. البته حرکات نرمشی نیز وجود دارند که می‌توانید خودتان در منزل انجام دهید

 

عصاره‌های روغنی ضدالتهاب

عصاره‌های روغنی حاوی خواص بیشماری هستند و به تسکین دردهای گردنی کمک می‌کنند. اکثر این عصاره‌های روغنی، خواص آنتی اکسیدانی و آرام بخشی دارند. عصاره روغنی رزماری و غیره برای این کار مناسب هستند. می‌توانید با عطار مشورت کنید تا عصاره‌های روغنی مناسب با شرایط‌تان را معرفی کند.

روش استفاده

دو قطره از این عصاره‌های روغنی را به محل دردناک بمالید و ماساژ دهید. می‌توانید صبح و شب این کار را انجام دهید. توصیه می‌کنیم ابتدا محصول مورد نظر را روی پوست دستتان امتحان کنید تا مطمئن شوید نسبت به آن آلرژی ندارید.

همچنین می‌توانید چند نوع عصاره ی روغنی را به میزان یک قطره (از هر کدام) با یک روغن پایه مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل و غیره ترکیب کرده و به گردن‌تان بمالید.

 

ماساژ گردن با آرنیکا

گیاه آرنیکا که به آن تنباکوی کوهی نیز گفته می‌شود، معمولا به صورت پماد، ژل یا کرم در بازار وجود دارد. این گیاه ضددرد است و بهتر است همیشه آن را در جعبه‌ی کمک های اولیه داشته باشید تا در مواقع لازم برای تسکین دردهای عضلانی‌تان استفاده کنید.

روش استفاده

مقداری از این روغن را به گردن‌تان بزنید و با حرکات دورانی آرام ماساژ دهید. آرنیکا خاصیت ضدالتهابی دارد و به همین دلیل بهتر است شب ها که معمولا دردهای مکانیکی بیشتر می‌شود استفاده کنید.

گرما یا سرما ، متناسب با درد

مادربزرگ‌ها برای تسکین دردهای اینچنینی همیشه گرما یا سرما را پیشنهاد می‌کنند. استفاده از این روش باید متناسب با نوع درد باشد. سرما خاصیت انقباض کننده دارد. به همین ترتیب باعث کاهش قطر رگ های خونی می‌شود. سرما روی ناقل‌های عصبی تاثیر دارد و باعث قطع جریان‌های التهابی می‌شود. در واقع سرما تسکین دهنده‌ی دردهای التهابی است.

اما اگر استرس یا نشستن در وضعیت های نامناسب باعث ایجاد دردهای عضلانی شده باشد، گرما بیشتر به کار می‌آید. گرما باعث انبساط رگ های خونی شده و سمومی که منشا گرفتگی های عضلانی هستند را دفع می‌کند.
در صورت کجی گردن و بروز دردهای شدید می‌توانید ابتدا به مدت 15 دقیقه از سرما و سپس از گرما برای تسکین درد استفاده کنید.

دمنوش گیاهان ضدالتهاب

گیاهان زیادی هستند که شهرت زیادی در تسکین دردهای التهابی (روماتیسمی) که معمولا صبح زود بروز می‌کنند دارند. یکی از این گیاهان معروف، گیاه پنجه ی شیطان است. این گیاه بومی آفریقای جنوبی است و برای تسکین دردهای روماتیسمی و کمردرد توصیه می‌شود، چون حاوی خواص ضدالتهابی بالایی است. البته برای دردهای مزمن نمی‌توان به این گیاه تکیه کرد.

روش استفاده

یک قاشق غذاخوری از این گیاه را در نیم لیتر آب ریخته و یک قاشق غذاخوری روغن کلزا به آن اضافه کنید. اجازه دهید این گیاه به مدت یک شب کامل در آب خیس بخورد. سپس آن را به مدت 5 دقیقه جوشانده و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دم بکشد. این دمنوش برای تسکین گردن دردتان مفید خواهد بود. می‌توانید از دمنوش برگ انگور فرنگی و گیاه عروس چمنزار نیز استفاده کنید.

در صورت کجی گردن و بروز دردهای شدید می‌توانید ابتدا به مدت 15 دقیقه از سرما و سپس از گرما برای تسکین درد استفاده کنید

 

ورزش های تسکین دهنده

برای تسکین و مقابله با فشارهای وارد شده به گردن یا شانه ها بهتر است به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. البته حرکات نرمشی نیز وجود دارند که می‌توانید خودتان در منزل انجام دهید.

حرکات مناسب

حرکاتی مانند خم کردن آرام سر از جلو به عقب، حرکت دادن آن از راست به چپ و برعکس و همچنین حرکات دایره ای سر (دو مرتبه به یک سمت و دو مرتبه به سمت دیگر) گردن‌تان را تقویت و دردها را تسکین دهید. می‌توانید با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید تا حرکات مناسب را به شما آموزش دهد.
همچنین می‌توانید به گردن‌تان استراحت دهید. توصیه می‌شود به پشت و با یک بالشت زیر سرتان به مدت چند دقیقه دراز بکشید و اجازه دهید گردن‌تان به خوبی استراحت کند.

 

برای گردن‌تان یک بالش مناسب انتخاب کنید

بر خلاف آنچه تصور می‌کنیم بالش خواب از اهمیت بالایی برخوردار است. برای پیشگیری از بروز گردن درد و یا مقابله با تشدید آن در طول خواب شبانه، باید بالشت مناسب تان را پیدا کنید. برای انتخاب یک بالش مناسب، ابتدا باید راحتی آن را در نظر بگیرید. هر بالشتی باید به اندازه‌ی کافی راحت باشد تا از گرفتگی عضلات گردن جلوگیری شود. بالشت‌های ارگونومیک وضعیت نامناسب گردن را کاهش می دهند. توجه داشته باشید که بالش‌های هوشمند مانند بالش‌های معمولی نیستند و به خوبی گودی گردن را پر می‌کنند. حتما با پزشک یا فیزیوتراپیست تان مشورت کرده و بالشت مناسب خود را تهیه کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.