تبیان، دستیار زندگی
آقای هاشمی رفسنجانی در سخنرانی خود که در همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره) صورت گرفت، از حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی این گونه تقدیر کرد: علامه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه ای است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علامه سید حسن خمینی!

آقای هاشمی رفسنجانی در سخنرانی خود که در همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره) صورت گرفت، از حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی این گونه تقدیر کرد: علامه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه ای است.

آزاده مرنی-بخش سیاست تبیان
سید حسن خمینی

انتخابات مجلس خبرگان رهبری در هر دوره ای مهم است. اگرچه این مجلس وظایف محدودی دارد و جلسات معدودی در طول هر دوره برگزار می کند، اما این وظایف محدود و جلسات معدود به موضوعات موثر و پراهمیتی در کشور می پردازد.
در انتخابات این دوره 801 نفر ثبت نام کرده اند. یکی از شروط اصلی در صلاحیت این کاندیداها، تایید اجتهاد است که این امر بر اساس مصوبه مجلس خبرگان بر عهده فقهای شورای نگهبان است. فقهای شورای نگهبان برای مهر تایید زدن بر اجتهاد کاندیداها، تصمیم گرفت امتحان کتبی بگیرد، امتحانی که حواشی زیادی داشت. برخی کاندیداها حاضر نشدند در این آزمون شرکت کنند. پس از مدتی کش و قوس بنا شد از جمع محدودی امتحان شفاهی گرفته شود. حالا با پایان یافتن آزمون شفاهی فقهای شورای نگهبان از داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، روز سه شنبه ششم بهمن ماه، اسامی تأیید، رد و عدم احراز صلاحیت شدگان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام می شود و وزارت کشور هم این اسامی را برای اطلاع داوطلبان در اختیار استانداری ها و فرمانداری ها قرار می دهد.

سیدحسن خمینی و ماجرای آزمون و اجتهادش

این عناوین هرچند متر و معیار مشخص و دقیقی ندارد، اما آنقدرها هم بی پایه و اساس نیست، مثلا هیچ کس در حوزه، طلبه سطح یک را آیت الله و یا استادی را که 30 سال درس خارج داده است، حجت الاسلام نمی خواند

حجت الاسلام سیدحسن خمینی را به جرأت می توان خبرسازترین چهره انتخابات پیش رو دانست. تایید اجتهاد او با اما و اگرهای زیادی همراه شده است. روز امتحان کتبی گفته شد که دعوت نامه ای به دست او نرسیده اما پس از برگزاری آزمون، شورای نگهبان گفت که اطلاعیه شورای نگهبان حکم دعوت نامه را داشته است. در زمان برگزاری آزمون، خمینی در حال تدریس بود. پس از آن سخنگوی شورای نگهبان ابتدا بیان کرد که شرکت نکردن در آزمون به معنای ردصلاحیت است، اما چند روز بعد و در نشست خبری اش گفت که شرکت نکردن ثبت نام کننده ها در آزمون، تنها کار را برای تشخیص اجتهاد سخت کرده است. پس از آن تعدادی از مجتهدین و مراجع همچون آیات راستی کاشانی، وحید خراسانی، جوادی آملی، عباس محفوظی و مقتدایی اجتهاد یادگار امام را تایید کردند. حالا اما  موضوع امتحان شفاهی مطرح شده و هنوز مشخص نیست که یادگار امام در آزمون شفاهی شرکت کرده یا همچنان این روند تایید را نمی پسندد. سید حسن خمینی در یک ماه اخیر کمتر شخصا اظهار نظر کرده و در مجامع عمومی سخنی درباره انتخابات نگفته است. تایید یا ردصلاحیت سیدحسن خمینی به بسیاری از سوالات درباره انتخابات پیش رو پاسخ می دهد.
از طرفی در همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره)، که با حضور اعضای بیت امام و برخی از مسئولین تشکیل شد، آقای هاشمی رفسنجانی نیز یکی از سخنرانان مراسم بودند و در اوایل سخنرانی خود از حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی این گونه تقدیر کرد: علامه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه ای است که با هوش بالا به خوبی مسایل را تحلیل می کند و درس خارج ایشان در قم مورد توجه است و از جمله کارهای ایشان و برادرانشان سید یاسر و سید علی که تفاوت بین آنها نمی بینم این است که آثار امام و اسناد مربوط به ایشان را حفظ کنند. اولین کلمه (علامه) این عبارت باعث شد که بحث های زیادی شکل بگیرد و افراد زیادی نسبت به عنوانی که آقای هاشمی به کار بردند، اظهار تعجب کردند.

سید حسن خمینی در یک ماه اخیر کمتر شخصا اظهار نظر کرده و در مجامع عمومی سخنی درباره انتخابات نگفته است. تایید یا ردصلاحیت سیدحسن خمینی به بسیاری از سوالات درباره انتخابات پیش رو پاسخ می دهد

در عرف حوزوی عناوین زیادی وجود دارد که بر اساس آنها طلاب را مخاطب قرار می دهند؛ مثلا طلبه ای که چند سال از درس حوزه را خوانده باشد، حجت الاسلام و طلبه ای که استاد درس خارج فقه یا اصول است و اجازه اجتهاد نیز دارد، اغلب حجت الاسلام و المسلمین و یا آیت الله می خوانند و تنها کسانی را آیت الله العظمی می گویند که جز مراجع معروف یا مراجع دارای رساله باشند.  این عناوین هرچند متر و معیار مشخص و دقیقی ندارد، اما آنقدرها هم بی پایه و اساس نیست، مثلا هیچ کس در حوزه، طلبه سطح یک را آیت الله و یا استادی را که 30 سال درس خارج داده است، حجت الاسلام نمی خواند.
از بین علمایی که طی چند دهه گذشته به عنوان علامه شناخته شده اند، افرادی به چشم می خورند که عمر خود را در راه تدریس و تحقیق علمی گذرانده اند و بیش از 60 یا 70 سال سابقه علمی دارند. برخی از این افراد عبارتند از: علامه طباطبایی، علامه جعفری، علامه امینی، علامه حسن زاده آملی. برای اینکه شأن و جایگاه علمی این افراد معلوم شود.
آقای هاشمی با به کاربردن عنوان «علامه» در همایشی رسمی و در مقام یک سخنران، نشان دادند که دقیقا معنای این لفظ را مدنظر دارند و می خواهند سید حسن خمینی را به عنوان یک علامه معرفی کنند. در صورتی که همان گونه که بیان شد، این لقب را بیشتر برای علمای متبحر در چندین علم و علمای باسابقه به کار می برند و سیدحسن آقا هرچند بیش از 20 سال است که در فضای حوزه تدریس و تحقیق دارند، اما برای عنوان "علامه" هنوز جوان به شمار می آیند. به نظر می رسد که به کار بردن این گونه القاب و عناوین برای فردی که هنوز در ابتدای راه است، بیشتر برای مقاصد سیاسی و در نهایت باعث تخریب شخصیت سیدحسن آقا می شود.


منبع : خبرآنلاین / صراط نیوز