تبیان، دستیار زندگی

8 راه تسکین آرتروز بدون دارو

درد ناشی از آرتروز هر کسی را به سمت مصرف داروهای مسکن می‌کشاند. داروهایی که علائم را تسکین می‌دهند، بدون اینکه تاثیری در درمان داشته باشند. در عین حال عوارض جانبی زیادی دارند که در طولانی مدت مشکل زا می‌شوند. اگر جزو افراد گریزان از دارو هستید می‌توانید به گیاهان ضدالتهاب، ماساژ، ورزش و به طور کلی روش‌های طبیعی و غیردارویی اعتماد کنید. در این مطلب هشت روش غیردارویی برای تسکین آرتروز را پیشنهاد می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 آرتروز

گرما برای تسکین عضلات

برای تسکین دردهای آرتروز می‌توانید مفصل مورد نظر را با یک پارچه‌ی گرم بپیچید و گرم نگه دارید، چون گرما به تسکین عضلات و دردهای مفصلی کمک می‌کند.

مصرف مکمل غذایی

داروهای گیاهان ضدآرتروز جزو درمان های طبیعی هستند که به منظور کند کردن روند تخریب غضروف‌های آسیب دیده به دلیل ابتلا به آرتروز استفاده می‌شوند. این داروها به صورت مکمل های غذایی در بازار وجود دارد. سولفات گلوکزامین، کندرویتین و دیاسرین و برخی مکمل های دیگر شهرت زیادی دارند. این ترکیبات باعث تحریک تولید مولکول های لازم برای سلامت غضروف‌ها می‌شوند. البته متخصصان معتقد هستند که این مکمل ها در برخی افراد تاثیری ندارند.

بنابراین در گام اول لازم است که این مکمل ها تحت نظر پزشک مصرف شوند. در گام بعد، خود بیمار بهتر از دیگران متوجه خواهد شد که این داروها تاثیری در تسکین دردهای وی دارد یا خیر. البته قابل ذکر است است این مکمل ها باید به مدت چندین ماه مصرف شوند تا تاثیر خود را در تسکین دردهای مفصلی نشان دهند. افرادی که به ترکیبات این مکمل ها حساسیت دارند، نباید از آنها استفاده کنند.

اضافه وزن باعث افزایش ضعف غضروف‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است حواستان به تناسب اندام‌تان باشد تا از خطر ابتلا به آرتروز در امان بمانید

 

ماساژ برای تسکین مفاصل

ماساژ باعث تسکین دردهای مفصلی می‌شود. چرا؟ چون ماساژهای سطحی باعث ایجاد احساس آرامش در بدن می‌شود. این احساس نیز ناشی از تحریک مورفین طبیعی بدن یعنی همان آندورفین است.

ماساژهای حرفه‌ای تر که خاصیت درمانی نیز دارند روی لنف‌ها تاثیر مثبت داشته و باعث تقویت بدن و تحرک و نرمی مفاصل می‌شوند.

برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از تاثیر ماساژ بهتر است هر هفته، دو تا سه جلسه ماساژ انجام دهید.

گیاهان ضدالتهاب

گیاه پنجه شیطان به اندازه‌ی داروهای ضدالتهابی مانند دیاسرین در تسکین دردهای آرتروز موثر است. گیاهان دیگری مانند انگور فرنگی و درخت غان نیز در تسکین دردهای مفصلی موثر هستند. برای بهره مندی از خواص گیاهان یادشده بهتر است از تنتور آنها استفاده شود. لازم است 15 تا 20 قطره از تنتور یکی از این گیاهان را در نصف لیوان آب حل کرده و روزانه 2 تا 3 مرتبه مصرف کنید. این کار باعث تسکین دردها و بهبود وضعیت حرکتی مفاصل می‌شود.

برخی ورزش‌ها

ورزش روزمره بخصوص ورزش‌هایی که فیزیوتراپ ها آموزش می‌دهند برای تسکین دردهای مفصلی بسیار مناسب هستند. شما می‌توانید این ورزش‌ها را به خوبی یاد بگیرید و به طور روزانه در منزل انجام دهید تا دردهایتان کمتر شود.

یادتان باشد که حتی در مواقعی که دردها شدید است نیز نباید بدن را به طور کامل بی حرکت نگهداشت، چون تحرک و ورزش برای غضروف‌ها مفید هستند. این کار باعث حفظ نرمی مفاصل و تقویت ساختمان عضلانی بدن می‌شود. توصیه می‌کنیم حرکات را با دقت و حوصله انجام دهید. از انجام تمریناتی با دامنه‌ی حرکتی بالا و حرکات سنگین بپرهیزید. انجام ورزش‌های سبکی مانند پیاده روی، شنا یا یوگا و غیره برای شما مفید خواهد بود.

آب تسکین دهنده است

متخصصان به این نتیجه رسیده اند که دوره های آب درمانی تاثیر مثبتی در تسکین دردها دارد، چون آب تسکین دهنده است. این روش درمانی باعث کاهش مصرف داروهای مسکن می‌شود. البته توصیه می‌کنیم حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ماساژ باعث تسکین دردهای مفصلی می‌شود. چرا؟ چون ماساژهای سطحی باعث ایجاد احساس آرامش در بدن می‌شود. این احساس نیز ناشی از تحریک مورفین طبیعی بدن یعنی همان آندورفین است.

 

عصاره‌های روغنی تسکین دهنده

اگر دچار آرتروز هستید، می‌توانید 2 تا 3 قطره از عصاره های روغنی ضدروماتیسمی مانند عصاره‌ی روغنی آویشن، زنجبیل و گیاه عرعر را در نصف لیوان شیر پرچرب حل کرده و به آب حمام تان اضافه کنید. عصاره‌ی روغنی تاثیر درمانی و پیشگیرانه در بروز دردهای روماتیسمی دارند.

می‌توانید هر هفته دو تا سه مرتبه داخل وان حمام از این عصاره های روغنی ریخته و در آن بخوابید تا مفاصل بدن تان تسکین پیدا کنند. اگر آرتروزتان صرفا در یک منطقه‌ی خاص است، می‌توانید این عصاره های روغنی را در یک روغن پایه مانند روغن زیتون ریخته و به محل مورد نظر بزنید.

کاهش وزن برای کاهش درد

اضافه وزن باعث افزایش خطر حساسیت و ضعف غضروف‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است حواستان به تناسب اندام‌تان باشد تا از خطر ابتلا به آرتروز زودهنگام در امان بمانید. یادتان باشد که آرتروز در ناحیه مفاصل حمل کننده‌ی وزن بدن مانند زانوها بیشتر است. بنابراین داشتن تناسب اندام و جلوگیری از اضافه وزن و چاقی مانع از تحمیل وزن زیاد به این مفاصل می‌شود. اگر اضافه وزن دارید، حتما نسبت به کاهش آن اقدام کنید، چون این کار باعث کاهش و تسکین دردهای ناشی از آرتروز می‌شود.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.