تبیان، دستیار زندگی
بدون تردید، پروژه نفوذ، جدی ترین تهدید طراحی شده توسط استکبار جهانی است که به عنوان مکمل توطئه های نظامی، فرهنگی و اقتصادی به کار گرفته شده تا در صورت ناامیدی از نابودی انقلاب اسلامی، به تغییر ماهیت این دستاورد مردمی، بالنده و در حال گسترش قرن، از درون
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ولایت فقیه عمود خیمه انقلاب

بدون تردید، پروژه "نفوذ"، جدی ترین تهدید طراحی شده توسط استکبار جهانی است که به عنوان مکمل توطئه های نظامی، فرهنگی و اقتصادی به کار گرفته شده تا در صورت ناامیدی از نابودی انقلاب اسلامی، به تغییر ماهیت این دستاورد مردمی، بالنده و در حال گسترش قرن، از درون بپردازند.

بخش سیاست تبیان
حاج علی اکبری

در آستانه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در نامه ای خطاب به ائمه جماعات استان تهران توصیه ها و نکاتی را به شرح زیر متذکر شد.
محضر ذی شرافت ائمه محترم جماعات استان تهران (دامت برکاتهم)
سلام علیکم و رحمه الله
ولادت حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)، فرصت مغتنمی است برای عرض تبریک و ارادت خدمت با سعادت مشاعل هدایت و آرزوی عزت، سلامت و توفیق روزافزون برای شما بزرگوارانی که با مجاهدت، همت جمعی و اخلاص مثال زدنی، اراده فرموده اید در مسیر تحقق آرمان مسجد طراز اسلام، علی رغم مشکلات و موانع پیش رو، امیدوارانه و بانشاط، حرکت جریان ساز، پیش رونده و نظام مندِ ائمه محترم جماعات و مساجد را همراهی و پشتیبانی نمایید تا پس از نقش آفرینی در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، حماسه سازی در دفاع مقدس و مقابله با تحرکات فتنه گران در سال ٨٨، افتخار ورود تعیین کننده در مقطع سرنوشت سازِ کنونی، به نام خانه های خدا و مردم ثبت گردد.
بدون تردید، پروژه "نفوذ"، جدی ترین تهدید طراحی شده توسط استکبار جهانی است که به عنوان مکمل توطئه های نظامی، فرهنگی و اقتصادی به کار گرفته شده تا در صورت ناامیدی از نابودی انقلاب اسلامی، به تغییر ماهیت این دستاورد مردمی، بالنده و در حال گسترش قرن، از درون بپردازند که به فضل الهی با پرچمداری بصیرانه عالمان دینی، به ویژه ائمه َ محترم جماعات مساجد و حضور فعال مردم آگاه و انقلابی، آخرین تلاش های مذبوحانه معاندان در این عرصه نیز با شکست مواجه خواهد شد.
با اذعان به این واقعیت که برخلاف برخی تحلیل های سطحی نگر، دشمن حتی یک قدم از هدف راهبردی ریشه کن کردن نظام جمهوری اسلامی کوتاه نیامده است، لازم است عناصر "ماندگاری انقلاب" را به عنوان یک هدف مقدس، مورد مداقّه قرار داده و هم زمان با احصای مؤلفه های مقابله متنی و مردمی با پروژه نفوذ، سهم مساجد و ائمه محترم جماعات را به عنوان گروه مرجع به میدان بیاوریم.
انتخابات، در هر دوره، به منزله بیعت مردم با نظام اسلامی؛ نعمت بی بدیلی است که به برکت نگاه آینده نگر و ژرف امام َ راحل عظیم الشأن(ره)، از عناصر کلیدی ماندگاری انقلاب محسوب می شود، اما در عین حال، در کنار تجلّی ریزش ها و رویش ها، باید از آسیب پذیری آن محافظت گردد.
از همین روست که رهبر فرزانه انقلاب (دامت برکاته)، ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت مشارکت حداکثری آحاد مردم، اعم از سلایق و گرایش های متنوع و متفاوت، که در نهایت، تقویت و پایداری و ماندگاری نظام و حفظ امنیت کشور را به ارمغان خواهد آورد و آبرو و اعتبار ملت ایران را نزد جهانیان افزون خواهد نمود، برای جلوگیری از ورود عناصر نفوذی به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، روشنگری بدون اتهام و تهمت و فارغ از تعیین مصداق را از عمّارهای این عصر و زمان توقع نموده اند.

لازم است عناصر "ماندگاری انقلاب" را به عنوان یک هدف مقدس، مورد مداقّه قرار داده و هم زمان با احصای مؤلفه های مقابله متنی و مردمی با پروژه نفوذ، سهم مساجد و ائمه محترم جماعات را به عنوان گروه مرجع به میدان بیاوریم

معظم له، هرچند استقلال، حُریت، شجاعت و اتخاذ مواضع، مطابق با میل و مطالبه مردم را معیارِ مطلوبیت برای مجلس دانسته اند، " انقلابی گری " و تبعیت از گفتمان " مکتب امام " را به عنوان ویژگی های اصلی نمایندگان اصلح مدنظر قرار داده اند که البته شاخص های هریک، باید از لسان نافذ و بصیرت افزای علما و فضلا، در منابر و مساجد برای همگان تبیین و تشریح گردد.
لذا در آستانه این آزمون بزرگ الهی و سیاسی، به منظور تلاش برای حرکت هماهنگ و منسجم مساجد و ائمه محترم جماعات، نکاتی چند برحسب وظیفه به محضر مبارکتان یادآوری می شود، به آن امید که با بذل محبت، از نظرات تکمیلی و تجربیات ارزشمند اعزه در این زمینه بهره مند گردیم:
١. مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی می توانند برای کنترل جریان های منفعل و متمایل به وادادگی در برابر جبهه استکبار به ایفای نقش بپردازند و در این دوره، از حساسیت و اهمیت مضاعفی برخوردارند و به منظور روشنگری و تبیین دیدگاه های رهبر عالی قدر انقلاب (دامت برکاته)، تشریح معیارهای اصلی انتخاب اصلح از طریق شناخت جریانات انقلابی و ضدانقلابی، فارغ از حضور داوطلبان در گروه های مختلف سیاسی، فرصت باقیمانده، علی الخصوص دهه مبارکه فجر، برای استفاده از تمام ظرفیت مساجد و منابر مغتنم است.
٢. ضمن اهتمام جدی بر ترویج ادبیات امید بخش و امید آفرین در تعامل با مردم و تکیه بر مزیت ها، نقاط قوت و ظرفیت های کشور و پرهیز از سیاه نمایی هایی که برخلاف نگاه راهبردی مقام معظم رهبری، معمولاً در ایام انتخابات، از سر نابخردی دامن زده می شود، شایسته است مراقبت نماییم که در کوران رقابت ها، اهداف مهم " همدلی و هم زبانی دولت و ملت " ، تحت الشعاع قرار نگرفته و مورد غفلت واقع نشود. در حقیقت، وحدت ملی و اعتماد به نفس عمومی، سرمایه های تجدیدناپذیری هستند که در مساجد بیش از هر مکان دیگر باید صیانت و محافظت گردند.
٣. عرفی، سیاسی، حزبی و قومیتی شدن انتخابات خبرگان رهبری، آفاتی هستند که به دلیل تقارن زمانی با انتخابات مجلس یا شرایط خاص دوره پیش رو ممکن است با آنها مواجه باشیم. حفظ جایگاه تخصصی خبرگان و توجه به نظرات کارشناسانه و دلسوزانه حاصل از خردجمعی علما و فضلای پیشکسوت، مشرف و امین حوزوی، در این زمینه می تواند راهگشا باشد.
٤. حفظ مکانت والا و قدسی مساجد و اقتضای آزادگی ائمه محترم جماعات، به عنوان گروه مرجع توده مردم، و منش پدرانه و حکیمانه ایشان اقتضای آن را دارد که ضمن بهره مند کردن مومنین مراجعه کننده از نظرات مشورتی خود و ارجاع به فهرست های قابل اعتماد، اجازه تبدیل شدن مسجد به ستاد انتخاباتی هیچ یک از کاندیداهای محترم را ندهند و عنایت داشته باشند که کم توجهی به این مهم می تواند آسیب های جدی را به این جایگاه مقدس وارد سازد.
٥. جز پایگاه ولایت فقیه که عمود خیمه انقلاب و امید مومنین محسوب می گردد، آبرو و اعتبار علما و منابر و مساجد برای هیچ شخصی نباید هزینه شود، چرا که زاویه نگاه اشخاص در گذر ایام، گاهی دچار تغییراتی می شود و لیکن آنچه که ثابت و اصیل، در هر شرایطی باقی می ماند، ولی فقیه زمان است.
٦. پیش از اعلام اسامی داوطلبان مورد تأیید شورای محترم نگهبان و آغاز زمان قانونی تبلیغات، افراد در هیچ جایگاه حقیقی و حقوقی، به عنوان نامزد انتخابات به رسمیت شناخته نمی شوند و بدیهی است، هرگونه فعالیت انتخاباتی پیش از موعد چنین افرادی، مخالف قوانین جمهوری اسلامی است و انتظار می رود اجازه ارتکاب اقدامات خلاف قانون در فضای مقدس مساجد صادر نگردد.

مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی می توانند برای کنترل جریان های منفعل و متمایل به وادادگی در برابر جبهه استکبار به ایفای نقش بپردازند

٧. مساجد به جهت نقش تعیین کننده، اهمیت و میزان تأثیرگذاری که در هدایت افکار عمومی دارند، مورد توجه گروه ها و جریانات سیاسی برای انعکاس برنامه ها و دیدگاه های خود قرار می گیرند. نگاه بصیر و مدبرانه َائمه َمحترم َجماعات می تواند این مقطع را به فرصتی برای آزاداندیشی و آگاهی بخشی مبدل کند، به گونه ای که امکان حضور کاندیداهای متقاضی یا نمایندگان ایشان (پس از تأیید صلاحیت ها) در مسجد با این ملاحظه فراهم گردد که رعایت عدالت، سنجش مصلحت، حفظ حرمت ها و آرامش خانه خدا، اجتناب از بروز تنش و تفرقه میان مؤمنین و رعایت شأن سخنران میهمان، شروط لازم برای این اقدام تلقی گردد.
٨. با هدف جلوگیری از تضعیف جایگاه امام جماعت توسط افراد ناآگاه یا مغرض و فرصت طلب، تنظیم صورت جلسه هیأت امنا یا شورای فرهنگی، به عنوان نمایندگان نمازگزاران، در حکم مجوز حضور مدعوین در مسجد، تنظیم و در سوابق نگهداری شود. بدیهی است حفظ اتحاد و همدلی کارگزاران مسجد با نگاه معنوی و پدرانه امام جماعت، از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است.
٩. در یک رویکرد طبیعی، اخلاقی و منطقی، شور و هیجان شیرین طرفداران کاندیداهای محترم، به خاطره ها خواهد پیوست و مودت و همدلی نمازگزاران و اهل مسجد، باید جایگزین رقابت ها شود. از روحانیت آگاه و خردمند در جایگاه امامت مسجد و محله، توقع می رود ضمن محترم شمردن تنوع سلایق مؤمنین، در دایره کاندیداهای مورد تأیید شورای محترم نگهبان، شرایطی فراهم نمایند که همه گروه های به رسمیت شناخته شده ذیل گفتمان انقلاب، مسجد و امام مسجد را مأمن و مایه آرامش روحی و معنوی خود بدانند و به واقع، تفاوت دیدگاه ها در انتخابات امری کاملاً طبیعی بوده و با دینداری و ولایت مداری اشخاص مغایرت ندارد.
١٠. تشکیل جلسه ائمه محترم جماعات با افراد تأثیرگذار در مسجد و محل و یادآوری نکات زیر به ایشان، می تواند از باب امر به معروف و نهی از منکر، در تلطیف فضای انتخاباتی فواید و برکاتی داشته باشد:
* تأکید بر لزوم َمراعات َ اخلاق َاسلامی، احترام َ متقابل َدر فعالیت های َ تبلیغاتی َو پرهیز از بی احترامی نسبت به نامزدهای َرقیب
* هشدار جدی نسبت به ضرورت عدم طرح و ورود به مسائل اختلاف برانگیز قومی، مذهبی و محلی
* برانگیختن حساسیت مردم نسبت به اسراف در تبلیغات انتخاباتی و لزوم رعایت موازین اسلامی
* تأکید بر ضرورت مراعات قانون و پذیرش نظارت مراجع مسئول در روند تبلیغات، حمایت از نامزدها، حسن انجام انتخابات و در نهایت، پذیرش نتایج قانونی انتخابات.
امید می رود با عنایت کریمانه حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا سلام الله علیها، در این عرصه مجاهدت، توفیق ادای دین و تکلیف داشته باشیم.
سلامتی َ و پیروزی ملت َمسلمان و انقلابی ایران و شما پرچمداران َبصیرت َو هدایت را از درگاه خداوند علیم و قدیر خواستارم.
محمد جواد حاج علی اکبری
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد


منبع : ایسنا