تبیان، دستیار زندگی
اصولگرایان در مقطع شروع به کاردولت احمدی نژاد به دلیل شعارهای اصولگرایانه که می داد از او حمایت کردند اما زمانی که احساس کردند خلاف آن شعارها عمل می شود ارتباط خود را با احمدی نژاد قطع کردند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا اصولگرایان احمدی نژادی هستند؟

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفتگوی اختصاصی با تبیان گفت :اصولگرایان در مقطع شروع به کاردولت احمدی نژاد به دلیل شعارهای اصولگرایانه که می داد از او حمایت کردند اما زمانی که احساس کردند خلاف آن شعارها عمل می شود ارتباط خود را با احمدی نژاد قطع کردند...

فرامرزی-بخش سیاست تبیان
محمدنبی حبیبی

اصولگرایان با تشکیل شورای ائتلاف تا حد زیادی اختلافات خود را کنار گذاشته و رویکرد همگرایی در پیش گرفته اند. در این شورا طیف های متنوعی از اصولگرایان حضور دارند هرچند که فراکسیون رهروان هنوز به این شورا نپیوسته است. اکنون لیست 180 نفر از اصولگرایان فراهم شده و این احتمال می رود که تا نیمه بهمن لیست سی نفره اصولگرایان در تهران نهایی شود. اصولگرایان به دست یابی به وحدت بسیار امیدوارند. محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفتگوی اختصاصی با تبیان با بیان اینکه فراهم شدن لیست واحد در تهران و بسیاری از نقاط کشور بسیار محتمل است می گوید که در برخی از استان ها اصولگرایان از شورای ائتلاف در تهران هم جلوتر بوده و به ائتلاف رسیده اند.

شورای ائتلاف اصولگرایان چندی پیش برای به وحدت رساندن اصولگرایان تشکیل شد.اکنون این شورا در چه مرحله ای قرار دارد؟

آقای احمدی نژاداعلام کرده که قصد ورود به انتخابات ندارد. رقبای ما ایراداتی به احمدی نژاد دارند که برخی از آنها درست و برخی از آنها نادرست است اما آنها می خواهند ایرادات احمدی نژاد را به پای اصولگرایان بگذارد

من تشکیل و پیشرفت شورای ائتلاف اصولگرایان را فوق تصوری که داشتم موفق می دانم.بسیاری از اصولگرایان باور نمی کردند این شورا با این ابعاد تشکیل شده و اینقدرموفق باشد. من فراهم شدن یک لیست واحد در تهران و بسیاری از نقاط کشور را بسیار محتمل می دانم و معتقدم زحمات یک سال و نیم گذشته به ثمر نشسته است.

آیا شورای ائتلاف اصولگرایان فقط برای تهران تصمیم می گیرد؟
در برخی از استان ها اصولگرایان از شورای ائتلاف در تهران جلوتر بوده و به ائتلاف رسیده اند بنابراین ما در استان هایی که مساله ی ائتلاف درآنها حل شده باشد دخالت نکرده و امور را به خود آنها واگذار می کنیم اما در برخی از استانها که هنوز ائتلاف به دست نیامده اگر مشکلی به وجود آید ما درتهران به آنها کمک می کنیم.در هر حال معتقدیم خود حوزه ها باید به نتیجه لازم برسد. ما اصولگرایان در استان ها و شهرستان ها را صاحب اطلاع و تحلیل های درست می دانیم و معتقدیم آنها دارای دغدغه ی ائتلاف هستند. بنابراین ما دراستانهایی که موضوع ائتلاف در آنجا حل شده ورود پیدا نمی کنیم.

رقبای اصولگرایان مدعی هستند بخاطر حمایت اصولگرایان از احمدی نژاد، مردم اقبال زیادی در انتخابات به این جناح ندارند. نظر شما در این باره چیست؟
آقای احمدی نژاداعلام کرده که قصد ورود به انتخابات ندارد. رقبای ما ایراداتی به احمدی نژاد دارند که برخی از آنها درست و برخی از آنها نادرست است اما آنها می خواهند ایرادات احمدی نژاد را به پای اصولگرایان بگذارد. این در حالی است که اصولگرایان در مقطع شروع به کاردولت احمدی نژاد به دلیل شعارهای اصولگرایانه که می داد از او حمایت کردند اما زمانی که احساس کردند خلاف آن شعارها عمل می شود ارتباط خود را با احمدی نژاد قطع کردند.

همکاری شما با جبهه یکتا که شامل وزرای احمدی نژاد است در چه سطحی است؟
جبهه یکتا هم در شورای ائتلاف حضور دارند. ما کسانی که با احمدی نژاد کار کرده اند را دو قسمت می دانیم. یک تعداد قلیلی در داخل انحراف هستند و اکثریتی که نیروهای اصولگرا هستند و به خاطر شعارهای اصولگرایانه احمدی نژاد در دولت وی حضور یافته اند. ما این ها را هم اصولگرا می دانیم. خط قرمز ما هم کسانی هستندکه یا با فتنه همراهی کرد ه اند یا انحراف.

چرا رهروان ولایت برای حضور در شورای ائتلاف دعوت نشده است؟
رهروان یک کمیسیون در مجلس است و تشکیلات حزبی نیست اما کسی هم ممانعتی برای پیوستن آنها به شورای ائتلاف اصولگرایان نکرده است. اصولا ما معتقدیم که هر شخصیتی یا تشکل اثرگذار اصولگرا باید جایی درمجموعه ائتلاف داشته باشد.

شما اشاره کردید که به ارائه لیست واحد بسیار امیدوارید اما این احتمال وجود دارد که رهروان لیست جداگانه ای بدهد؟

امیدواری من به فهرست واحد در تهران در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر است. من در جلسات همیشه حضور دارم و اطلاعات کافی هم در این باره دارم.ما از همه دعوت کرده ایم و در باز شورای ائتلاف است.

وضع آقای لاریجانی درباره شورای ائتلاف چیست؟

اصولگرایان با تشکیل شورای ائتلاف تا حد زیادی اختلافات خود را کنار گذاشته و رویکرد همگرایی در پیش گرفته اند. در این شورا طیف های متنوعی از اصولگرایان حضور دارند هرچند که فراکسیون رهروان هنوز به این شورا نپیوسته است

در چند هفته گذشته اخبار ضد و نقیض زیادی درباره پیوستن وی به شورای ائتلاف منتشر شده است.
آقای لاریجانی گفته اند که اصولگرا هستند و از اقدامات ائتلاف اصولگرایان حمایت می کنند ولی چون رئیس قوه هستند در ائتلاف حضور نیافتند ولی از این ائتلاف حمایت می کنند.

در اخبار آمده است که لیست 180 نفره از اصولگرایان تهیه شده است.لیست نهایی اصولگرایان در تهران چه زمانی نهایی می شود؟
هنوز مشخص نیست و ما در حال رایزنی درباره تهیه لیست تهران هستیم.

اصلاح طلبان نسب به تصمیم هیات های نظارت انتقاد دارند و معتقدند که افراد زیادی از آنها رد صلاحیت شده اند. در بین اصولگرایان هم ردصلاحیت داشته ایم؟
تا جایی که من اطلاع دارم افراد زیادی از اصولگرایان یا رد صلاحیت شده اند یا صلاحیت آنها احراز نشده است. من اطلاعی ندارم که همه آنها به تصمیم هیات های نظارت اعتراض کرده اند یا نه ولی تعدادی را هم می شناسم که اعتراض خود را اعلام کرده اند.


ردصلاحیت اصلاح طلبان می تواند بر رقابت آنها با اصولگرایان تاثیر منفی داشته باشد؟
در این که میزان رای آوری چهره های شاخص اصلاح طلب و اصولگرا تفاوت وجود دارد شکی نیست. اما من براساس اطلاعاتی که ما از جلسات اصلاح طلبان داریم معتقدم آنها پیش بینی های لازم را کرده اند و افراد جایگزین را انتخاب کرده اند. معتقدم انتخابات فعلی انتخابات رقابتی خواهد بود بخصوص این که آقای عارف سه بار گفته اند که اصلاح طلبان و اعتدالیون به دنبال این هستند که فهرستی به افراد مشترک ارائه کنند.