تبیان، دستیار زندگی
و لمّا نزلت علیه «ولاتمدّن عینیك إلى ما متعنا به ازواجاً منهم... الى آخر الآیة»، قال صلى الله علیه و آله و سلّم: مَنْ لَمْ یتعّز بعزاء اللّه انقطعت نفسه حسراتٍ على الدنیا و من مدّ عینیه اَلى ما فی أیدی الناس من دنیاهم طال ح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم دوختن به مال و امکانات دیگران


و لمّا نزلت علیه «ولاتمدّن عینیك إلى ما متعنا به ازواجاً منهم... الى آخر الآیة»، قال صلى الله علیه و آله و سلّم:

مَنْ لَمْ یتعّز بعزاء اللّه انقطعت نفسه حسراتٍ على الدنیا و من مدّ عینیه اَلى ما فی أیدی الناس من دنیاهم طال حزنه و سخِط ما قسّم اللّه له من رزقه و تنقصّ علیه عیشه.

(تحف العقول، ص 51)

هنگامی که نازل شد بر ایشان «دو چشم خود را به متاع ناچیزی که به قومی در حیات دنیای فانی داده ایم، برای امتحان ایشان، مگشا ...»

فرمودند: هر کس تسلای خدا در او اثر نکند جانش در حسرت و اندوه بر دنیا منقطع شود و هر کس به آنچه از دنیا که در دست مردم است چشم بدوزد، حزن و اندوهش طولانی شود و از آنچه که خدا قسمت او و روزی او قرار داده ناخشنود باشد و زندگی بر او ناگوار گردد.

شرح حدیث در کلام رهبری

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلّم بعد از نزول آیه شریفه فوق (به نعمت‌هاى مادى كه به بندگان خود دادیم چشم مدوز و حسرت نعمت‌هایى كه در دست مردم است مخور)، فرمودند:

مؤمن باید خود را به تسلاى الهى تسلى دهد و به آنچه كه نزد پروردگار است از قبیل رحمت بى‏پایانش و پاداش‌هایى كه در قیامت براى مؤمنین قرار داده، دل خوش دارد. وگرنه اگر به مال و مقام و امكانات دیگران چشم بدوزد یا همیشه در حسرت و اندوه و غصه بسر برده و به مقدّرات الهى راضى نمى‏شود، زندگى پرملالى خواهد داشت و یا باید وارد مبارزه تلخى شده و مزرهاى حلال و حرام الهى را بشكند و از هر طریقى ولو نامشروع، خود را به دیگران برساند.

پس براى این كه در آتش حسرت زندگى دیگران نسوزید و یا در میدان مبارزه‏اى بى‏فرجام گرفتار نشوید، مایه‏هاى تسلاى خدا را براى خود برجسته كنید.

لینک مطالب مرتبط :

- انواع حیا

- نحوه استفاده از نعمت‌ها

- چگونه در زمره اصفیاء قرار گیریم؟

- جوان خائف و مرد عابد

- حُسن خُلق چه کسی ارزش دارد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.