تبیان، دستیار زندگی
بعد از چند ماه بازسازی تالار قشقایی در تئاتر شهر با حضور علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی مدیر مدیر کل هنرهای نمایشی، پریسا مقتدی رئیس تئ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت تالار قشقایی

بعد از چند ماه بازسازی تالار قشقایی در تئاتر شهر با حضور علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی مدیر کل هنرهای نمایشی، پریسا مقتدی رئیس تئاتر شهر و هنرمندانی چون دکتر قطب الدین صادقی، ژاله صامتی، علی عابدی، حسین مسافر آستانه، مریم کاظمی، اصغر همت، حمید مظفری، مرضیه صدرایی و... بعدظهر جمعه دوم بهمن ماه برگزار شد.

فراوری: سمیه فروغی، بخش سینما و تلویزیون تبیان
 تالار قشقایی

در ابتدای این مراسم، که اجرای آن را امیر کربلایی برعهده داشت، پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاترشهر با اظهار تشکر از تمامی مسئولین و دست اندرکارانی که در بازسازی این مراسم شرکت داشتند عنوان کرد: تنها 15 درصد تا تکمیل نهایی تالار قشقایی باقی مانده است که به زودی جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.
همچنین اصغر دشتی یکی از اعضا شورای هنری تالار قشقایی با ارائه توضیحاتی از برنامه های شورای هنری بیان کرد: علاقمند بودیم که همزمان با افتتاح این سالن، برنامه های مرکز مطالعات قشقایی را به صورت کامل ارائه دهیم، اما به دلیل آنکه تاریخ آغاز به کار این سالن چندین بار تغییر کرده بود و ما هم از طریق جدول جشنواره متوجه آن شدیم، این مسئله امکان پذیر نشد.
او ادامه داد: فراخوانی را اسفند ماه سال گذشته منتشر کردیم که بر اساس آن 53 پروژه از سوی هنرمندان ارسال شد. 49 درخواست از تهران، دو در خواست از استان های بندرعباس و کرمان و دو درخواست هم از سوی آلمان و آرژانتین ارائه شد. از میان درخواست های ارائه شده 26 درخواست در اولویت اول پذیرفته شد که جزئیات آنها به زودی اعلام خواهد شد.
دشتی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه نیازمند حمایت هایی است عنوان کرد: اجرای مداوم برنامه های مطرح شده از سوی شورای هنری و اجرایی شدن آن نیاز به تعریف مدلی از حمایت میان گروه های نمایشی و مرکز هنرهای نمایشی دارد. همچنین شورای نظارت نیز باید همراهی هایی را داشته باشند. اجرای برنامه گروه ها از صبح در مجموعه تئاترشهر طبیعتا نیازمند برنامه ریزی و مدیریت متمرکز است. گفتنی است، تمامی پوروپوزال ها و مراحل اجرا می تواند منتشر شود.

در بخش دیگر این مراسم، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی نیز ضمن اظهار خرسندی از افتتاح این مجموعه یادآور شد: امید است تا سایر مراحل بازسازی مجموعه تئاترشهر نیز به زودی صورت بگیرد تا بتوانیم سال آینده با تامین اعتبارات لازم به مرحله اجرایی برسد.
مدیر کل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: ما با محدودیت هایی روبه رو هستیم، بنابراین محدودیت ها باید برداشته شود. متاسفانه مهندسین ما شناخت کافی در بازسازی فضاهای هنری ندارند. بر این اساس باید نگاه درستی در این حوزه شکل بگیرد و نگاه درستی برای آن ایجاد شود. او با یادی از شهید حسین قشقایی به سخنان خود پایان داد.

بازسازی تالار قشقایی سرسری پیش نرفته است و در پی آن اتفاقات خوبی رخ خواهد داد . ما باید به این باور برسیم که کمیت می تواند تبدیل به کیفیت شود ، در حال حاضر جوانان زیادی در هنرهای نمایشی حضور دارند که دست به نوآوری می زنند؛ باید زمینه ساز رشد جوانان باشیم تا بتوانیم برای نسل آینده موفقیت های بیشتری را رقم بزنیم.

در ادامه، فرهاد آئیش ، هنرمند تئاتر و سینما که چندی دیگر نمایشی در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می برد با بیان اینکه مدتی بازسازی را زیر نظر داشته؛ گفت: طی این مدت شاهد بودم بازسازی سرسری پیش نمی رود و کارهای خوبی رخ می دهد. ما باید به این باور برسیم که کمیت می تواند تبدیل به کیفیت شود و الان جوانان زیادی در هنرهای نمایشی حضور دارند که دست به نوآوری می زنند.،
وی با اشاره به پیشرفت امروز تئاتر ایران گفت: به دلیل تمرین نمایش ام "چمدان" در جریان فعالیت های گروه بازسازی بودم. اکنون با شنیدن برنامه های شورای هنری نگاه بهتری نیز نسبت به برنامه ریزی های صورت گرفته برای این سالن به دست آوردم. کمیت می تواند تبدیل به کیفیت شود.
او همچنین با اشاره به جایگاه تئاتر میان مردم اظهار کرد: اکنون سالن های بسیاری در سطح شهر وجود دارد که کارگردانان جوانی در آن آثارشان را به صحنه می برند، سالن هایی که همگی آنها مخاطبان خاص خود را دارند و این نوید شکوفایی تئاتر است. البته باید این را در نظر گرفت که تئاتر نیازمند بودجه است، این باعث تاسف است که دستمزد یک بازیکن فوتبال به اندازه بودجه سالانه تئاتر کشور باشد. از سیاستمداران می خواهم که به فکر تئاتر باشند.
این هنرمند ادامه داد: افزایش سالن های نمایشی و مخاطبان این سالن ها نوید یک شکوفایی را می دهد و در دوره ای قرار گرفته ایم که تئاتر ایران به شدت رشد می کند. اما تئاتر در نهایت به بودجه نیاز دارد و من از تمام سیاستمدارانی که پول ها را در اختیار دارند تقاضا می کنم کمی به فکر افزایش بودجه تئاتر کشور باشند؛ چون اصلا خوب نیست که بودجه کل تئاتر کشور از دستمزد یک بازیکن فوتبال کمتر باشد
همچنین علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی نیز با بیان توضیحاتی در رابطه با برنامه های فرهنگی سال آینده توضیح داد: فرهنگ زیربنای مسائل سیاسی و اجتماعی است، بنابراین توجه به آن بسیار ضروری است و باید روی تمام ابعاد آن سرمایه گذاری شود. برنامه های بسیاری را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته ایم، که از جمله آن افزایش 78درصدی بودجه معاونت هنری است. بودجه عمومی دولت در سال 95 نسبت به سال 94  14 درصد افزایش خواهد داشت. این تخصیص در حوزه هنرهای تجسمی، 51 درصد، هنرهای نمایشی 82 درصد، موسیقی 74 درصد، سینما 40 درصد و مطبوعات 40 درصد خواهد بود.
این مقام مسئول بیان کرد: 71 پروژه ملی در بخش فرهنگ داریم که 230 پروژه آن به استان های کشور اختصاص دارد و بودجه ای بالغ بر 220 میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده است.
او در پایان خاطرنشان کرد: ما تاکید داریم تا در تمامی مراحل از نظرات اهالی هنر استفاده کنیم تا با مسائل و مشکلات خاص در این حوزه روبه رو نشویم.در واقع با سپردن آن به هنرمندان تنها روی مسائل آموزش و سیاست گذاری تمرکز کنیم.
در پایان این مراسم، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: ما در اجرا بسیار بهتر از نگهداری عمل می کنیم. امید است تا اکنون در این زمینه هم درست عمل کنیم. در این میان باید از افرادی که خودشان دست به کار شده اند و به شکل خصوصی وارد عمل شده اند قدردانی کرد.
او تاکید کرد: همه کارها در اختیار دولت نیست و باید در آینده شرایطی ایجاد شود تا بتوانیم برنامه درستی را برای بخش خصوصی ایجاد کنیم. البته این بخش نیازمند حمایت های از سوی ما همچون اعطای وام های طولانی مدت هم هست.


منابع :
هنر آنلاین
تابناک
عصر ایران